Internetowe zbiórki już od dłuższego czasu cieszą się ogromną popularnością. Dużą dynamikę wzrostów obserwujemy już nie tylko globalnie i na rynkach zagranicznych, ale także lokalnie – w Polsce. Powyższe stwierdzenie potwierdzają liczby opisujące te rynki.
Zrzutki w polskim internecie
Zobacz również
Nie ma znaczenia czy mamy do czynienia ze zbiórką o charakterze charytatywnym, biznesowym, społecznym, naukowym, kulturalnym czy indywidualną zrzutkę pozwalającą realizować czyjeś marzenia – popularność każdej z powyższych kategorii cieszy się dużym zainteresowaniem wśród Polaków. Dzięki, czemu tempo rozwoju crowdfundingu w naszym kraju nie słabnie już od kilku lat.
– Wartość zrzutek w internecie zwiększy się do 1,088 miliarda w 2020 roku, uzyskując dynamikę na poziomie 55,43%. W tym roku na uwagę zasługuje także fakt, że już 2/3 transakcji, wzrost na poziomie 19,6% w stosunku do 2019 r., będzie realizowanych mobilnie, tj. za pomocą smartfonów i tabletów. Dodatkowo, bardzo intensywnie będą w tym roku rosły dwa sektory, dotychczas relatywnie słabo rozwijające się w Polsce, a mające spory udział w rynkach zagranicznych – crowdfunding udziałowy oraz cykliczne zbiórki online – estymuje Tomasz Chołast, współzałożyciel zrzutka.pl.
Zbiórki na świecie
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Jak polski rynek crowdfundingu wypada na tle rynków zagranicznych? Globalna wartość crowdfundingu w 2020 roku, zwiększy się do poziomu 8,5 miliarda dolarów (ok. 33 miliardy złotych), przy dynamice na poziomie 23%. Estymuje się jednak, że już w 2025 roku wartość finansowania społecznościowego wzrośnie do 28,77 miliarda dolarów (ok 110 miliardów złotych). Łączna liczba kampanii na świecie 2020 r. przekroczy liczbę 10 940 300, podczas gdy w 2019 roku było to 8 724 000. Średnia wartość finansowania jednej kampanii wyniesie w tym roku 780 dolarów (ok. 3 tysięcy złotych). Do największych globalnych platform zaliczane są m.in. Kickstarter, Indiegogo, GoFundMe.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
zrzutkomania
Na platformie zrzutka.pl, będącej wiceliderem rynku crowdfundingu w Polsce i największym serwisie, dzięki któremu internauci finansują każdy rodzaj projektu, wartość transakcji w 2020 r. wyniesie 200 mln zł, przy dynamice na poziomie 110%, tj. dwa razy szybciej niż cały rynek finansowania społecznościowego. Natomiast, mobilne zbiórki będą stanowiły aż 90%, co oznacza wzrost o 15 punktów procentowych w stosunku do ubiegłego roku.
– Rok 2020 zapowiada się bardzo obiecująco, zarówno pod kątem wyników oglądalności, liczby organizowanych zrzutek, wpłat, jak i wprowadzanych nowości. Rozpoczęliśmy już prace nad międzynarodową wersją naszej platformy i przygotowujemy się do ekspansji jeszcze w tym roku. Dzięki niej, internauci w całej Unii Europejskiej będą mogli organizować zbiórki bez granic – zapowiada Tomasz Chołast z zrzutka.pl. – Już w pierwszym półroczu, zadebiutuje nasz nowy portal dedykowany cyklicznym zrzutkom. W drugiej połowie br., swoja premierę będzie miało specjalne narzędzie pozwalające gromadzić środki finansowe dla patronów – podsumowuje plany współzałożyciel zrzutka.pl.
Podsumowując rok 2019 na zrzutka.pl, warto podkreślić zdecydowanie większą skuteczność zrzutek w stosunku do tych w 2018 roku. Widać to zarówno po liczbie zbiórek, jak i kwotach przekazanych wpłat. W 2019 roku dokonano aż 1 424 031 przelewów na zrzutki, co oznacza wzrost aż o 137% w stosunku do 2018 r. Łączna wartość wpłaconych środków na zrzutka.pl w ubiegłym roku wyniosła 95 521 238,47 zł versus 42 mln zł w 2018 r.
Dane na temat globalnego rynku crowdfundingu pochodzą z raportu firm: Valuates Reports i statista.com.