Polski ClickMeeting po roku wraca z badaniem dotyczącym etykiety online. Rok temu 73 proc. ankietowanym zdarzało się podczas spotkań online zajmować swoimi sprawami w tle spotkania, dziś 69 proc. osób podczas spotkania wycisza telefon i inne urządzenia elektroniczne. Według nowych danych 70 proc. badanych przed wydarzeniem online przygotowuje notatki, a 60 proc. sprawdza, czy sprzęt działa poprawnie. A co najważniejsze, obecnie ponad połowa uczestników badania przyznaje, że zauważa poprawę w zachowaniu uczestników spotkań online.
Według badania do poradnika Savoir-vivre w czasie spotkań online i webinarów, jakie przygotował polski ClickMeeting platforma do spotkań online i webinarów, w czerwcu zeszłego roku, wynikało, że 53 proc. ankietowanych widziało potrzebę wprowadzenia jasnych zasad etykiety podczas spotkań online. Natomiast 29 proc. ankietowanych uważało wtedy, że uczestnicy spotkań online częściej zapominają o dobrych manierach niż w trakcie spotkań na żywo. Czy coś się zmieniło przez ostatni rok?
Zobacz również
Z najnowszego badania ClickMeeting wynika, że 53 proc. ankietowanych zauważyło przez ostatni rok poprawę w zachowaniu uczestników online – dokładnie tyle samo badanych, którzy rok wcześniej deklarowali potrzebę wprowadzenia zasad etykiety online. Poza tym 18 proc. respondentów nie zauważyło zmiany, a 29 proc. powiedziało, że nie zwraca uwagi na te kwestie.
Spotkania online na dobre wpisały się w naszą rzeczywistość. Rok temu wykonaliśmy badanie, z którego wynikało, że uczestnicy takich spotkań widzą potrzebę wprowadzenia jasnych zasad etykiety online. Po roku wróciliśmy z naszym badaniem, by sprawdzić, czy pojawiły się zmiany w podejściu uczestników spotkań online, a dzięki temu, czy powstały nowe trendy. Wnioski są jednoznaczne: ponad połowa ankietowanych widzi poprawę w zachowaniu uczestników online. Widzimy, że uczestnicy znacznie częściej skupiają się na wydarzeniach, co potwierdza, że darzą większym szacunkiem spotkania online. Jednocześnie wierzymy, że rozwiązania pomagające skrócić dystans między uczestnikami spotkań oraz poprawić jakość interakcji online, które wprowadzamy na naszej platformie, pomogły użytkownikom odnaleźć się w tej nowej rzeczywistości – komentuje Martyna Grzegorczyk, communications and outreach manager.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Solidniej przygotowujemy się do spotkań online
Rok temu 45 proc. respondentów twierdziła, że najbardziej przeszkadza im, kiedy osoba udostępniająca ekran nie ma przygotowanych materiałów i szuka ich w trakcie spotkania online. Natomiast obecnie 70 proc. ankietowanych deklaruje, że przed rozpoczęciem spotkania przygotowuje notatki i pliki, które będą potrzebne. Czasami zdarza się to 22 proc. ankietowanych, a tylko 8 proc. odpowiedziało, że nie przygotowuje się w ten sposób do spotkań online.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jednocześnie 21 proc. ankietowanym zdarzyło się zakłócić przebieg spotkania, ponieważ zapomnieli o potrzebnym pliku lub dokumencie – 79 proc. ankietowanych powiedziało, że nigdy nie miało takiej sytuacji. Respondenci sprawdzają też pulpit przed udostępnianiem ekranu, aż 66 proc. ankietowanych powiedziało, że zanim udostępni swój ekran, sprawdza, jakie ma otwarte okna w przeglądarce i widoczne pliki na komputerze. Natomiast 18 proc. osób nie robi tego, a 16 proc. czasami.
Utrudnieniem bywa również niedziałający sprzęt, który może skutecznie zakłócić przebieg spotkania online. Jak wynika z badania ClickMeeting 60 proc. ankietowanych deklaruje, że sprawdza poprawne działanie sprzętu zawsze, przed każdym spotkaniem. Pozostałe odpowiedzi udzielone przez respondentów na to pytanie to: robię to czasami (26 proc.), tylko przed ważniejszymi spotkaniami (10 proc.), nigdy tego nie robię (3 proc.). Zaledwie 1 proc. ankietowanych powiedziało, że planuje to zrobić, ale zwykle o tym zapomina.
Spotkania online z coraz ważniejsze
W zeszłorocznym badaniu ClickMeeting blisko 35 proc. osób deklarowało, że zdarzyło im się podczas spotkania online zajmować jedzeniem, gotowaniem, sprzątaniem, odpisywaniem na maile czy przeglądaniem mediów społecznościowych, a 38 proc. ankietowanych powiedziało, że zdarza im się to, kiedy spotkanie jest nudne. W tym roku 69 proc. Polaków deklaruje, że podczas spotkań wycisza telefony i inne urządzenia elektroniczne, 12 proc. osób nie robi tego, a 19 proc. czasami.
Cały czas ważna jest dla nas również punktualność. Rok temu 87 proc. respondentów odpowiedziało, że według nich punktualne przybycie na spotkanie online i pozostanie na nim do końca, jest ważne. Zaledwie 8 proc. powiedziało wtedy, że ma to znaczenie tylko w przypadku prowadzącego. Jak się okazuje, respondenci w tej kwestii nie zmienili zdania. Obecnie 85 proc. ankietowanych uważa punktualność za ważną, 3 proc. osób nie ma w tym temacie zdania. Dokładnie tak samo jak rok temu 8 proc. ankietowanych uważa, że punktualność jest ważna tylko w przypadku prowadzącego, a dla 4 proc. osób punktualność nie jest ważna.
W badaniu udział wzięło 500 osób, z czego 52 proc. to kobiety, a 48 proc. to mężczyźni. Ankietowani to mieszkańcy miejscowości powyżej 500 tys. mieszkańców (28 proc.), 50-500 tys. mieszkańców 41 proc. i do 50 tys. mieszkańców 31 proc.. Jeśli chodzi o wykształcenie, to 63 proc. badanych posiada wykształcenie wyższe, 32 proc. średnie, 3 proc. zawodowe, a 2 proc. podstawowe. Ankietowani byli w wieku do 25 lat (13 proc.), między 26 a 40 rokiem życia (43 proc.), 41 – 55 (35 proc.) i powyżej 55 roku życia 9 (proc.).