>> Wywiad ukazał się w Playbooku #2 o cross-border e-commerce. Pobierz publikację
Na ilu rynkach i od kiedy sprzedaje Wasza firma? Jaki % przychodów stanowią te ze sprzedaży zagranicznej?
Sklepy stacjonarne marki Sinsay oraz sklep internetowy są dostępne w 21 europejskich krajach. Niedawno otworzyliśmy pierwszy sklep w Kosowie, a jeszcze w tym półroczu powstaną pierwsze sklepy w Albanii. W czerwcu planujemy również otworzyć sklep internetowy w tych krajach. Aplikację mobilną Sinsay i program lojalnościowy Sinsay Club oferujemy już na 11 rynkach. Dziś, ponad połowa przychodów Sinsay pochodzi ze sprzedaży zagranicznej.
Zobacz również
Jakie były główne motywacje i czynniki, które skłoniły Was do rozpoczęcia sprzedaży globalnej?
Pozostałe marki należące do LPP przetarły szlak dużo wcześniej. Reserved, Cropp, Mohito i House odnoszą sukcesy w Europie Środkowej już od wielu lat.
Sinsay od samego początku otwierał się równocześnie w kilku krajach. Nie rozważaliśmy modelu rozwoju wyłącznie w Polsce. Większy obszar działania to więcej potencjalnych lokalizacji, klientów i przede wszystkim uodpornienie na zewnętrzne czynniki gospodarcze, które mogą dotknąć dany kraj.
Jak wyglądał proces wyboru pierwszych rynków zagranicznych?
W pierwszej kolejności była to zasada „im bliżej, tym lepiej”. Kraje sąsiednie to naturalnie dobry kierunek, który pozwala obniżyć koszty logistyczne, zachowując rozsądny czas dostaw. Drugi istotny czynnik to przynależność do Unii Europejskiej, która znacznie ułatwia kwestie formalne. Równie ważne wydają się sprawy kulturowe. Jestem przekonany, że jako firma z Polski lepiej rozumiemy Europę Środkowo-Wschodnią niż nasi konkurenci z Europy Zachodniej. To przewaga konkurencyjna, którą trzeba wykorzystywać przy ekspansji.
Dostawy poza domem napędzają e-commerce. Trendy na 2025 rok w dostawach OOH
Jakie główne kanały sprzedaży wykorzystujecie na rynkach zagranicznych?
W samym 2025 roku zamierzamy podwoić liczbę własnych sklepów marki Sinsay w Europie. Równocześnie rozwijamy sklep internetowy Sinsay.com. Oba kanały łączy dla klienta aplikacja mobilna. Jesteśmy bardzo dumni z naszego modelu omnichannel i widzimy duży potencjał do dalszego wzrostu o własnych siłach. Wierzymy w moc marki.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jakie były największe wyzwania, z którymi musieliście się zmierzyć, wchodząc na rynki globalne?
Każdą ekspansję poprzedza analiza biznesowa i prawna. Chcemy mieć pewność, że wkładając wysiłek w wejście na nowy rynek, zbierzemy owoce swojej pracy w postaci wyników sprzedaży. Rynki mają cechy wspólne. Zdarza się, że rynek ma specyficznego popularnego operatora płatności czy logistyki, ale w wielu przypadkach możemy korzystać ze znanych już nam kontrahentów. Część dyrektyw regulujących handel w internecie też jest uniwersalnych, zwłaszcza w Unii Europejskiej. To spore ułatwienie.
Największe wyzwania dotyczą rynków spoza UE. To w tych krajach jest najwięcej specyficznych rozwiązań technologicznych i prawnych. Tam też na ogół musimy współpracować z nieznanymi nam wcześniej operatorami logistyki czy płatności.
Jakie strategie i działania podjęliście, aby pokonać napotkane wyzwania?
W każdym kraju, w którym operujemy, posiadamy lokalną spółkę, która dba o biznes. Mamy naturalną tendencję do myślenia o zagranicy z perspektywy Polski. Dlatego Dyrektorzy spółek dbają o to, abyśmy pozostawali lokalni. Dzięki temu odpowiadamy na potrzeby klienta i znamy specyficzne regulacje, tak jak firma lokalna. Jeśli chodzi o część operacyjną to wszelkiego rodzaju tłumaczenia treści na stronie zostały już zautomatyzowane. Pomaga nam w tym szybki rozwój technologii opartych na AI.
Pobierz Playbooku #2 o cross-border e-commerce i przeczytaj całą rozmowę.
Dowiesz się:
- Jakie kluczowe aspekty Michał Laskowski uważa za najważniejsze dla osiągnięcia sukcesu w globalnej e-sprzedaży?
- Jak wygląda strategia logistyczna Sinsay w kontekście sprzedaży globalnej?
- Jak Sinsay zapewnia obsługę klienta na rynkach zagranicznych i dostosowuje działania marketingowe i sprzedażowe do specyfiki różnych rynków?
- Jak marka mierzy skuteczność swojej sprzedaży na różnych rynkach globalnych?