Z najnowszego badania przeprowadzonego przez agencję badawczą PBS na zlecenie Pluxee Polska wynika, że 78% pracowników chce znać kryteria decydujące o wysokości wynagrodzeń w firmie i oczekuje pełnej transparentności w zakresie zasad wynagradzania na różnych stanowiskach i działach w firmie. Dane z raportu Pluxee Polska wskazują także, że blisko co trzeci zatrudniony (30%) nadal nie otrzymuje od swojej firmy jasnej informacji na temat składników wynagrodzenia poza pensją. Co więcej, dla 52% pracowników benefity są istotną alternatywą w sytuacji, gdy podwyżki nie są możliwe, a 57% uważa, że dobra oferta benefitowa może podnieść atrakcyjność firmy, nawet jeśli nie oferuje ona wzrostu płac.
Firma Pluxee Polska wspólnie z PBS zapytała pracujących Polaków także o to, czego oczekują od benefitów. Tu na prowadzenie – oprócz wpisywania się w aktualne potrzeby (60% wskazań) – wysuwają się takie cechy jak możliwość skorzystania z benefitów przez bliskich zatrudnionego (55% wskazań) oraz brak ograniczeń co do miejsca i czasu ich realizacji (po 53% wskazań).
Zobacz również
-
#PrzeglądTygodnia [27.09-03.10.24]: suszonki września, przegląd kampanii na Pink October, alkohol w saszetkach znika z półek sklepowych
-
#PolecajkiNM cz. 26: Narodowe Archiwum Cyfrowe, strefa marki CeraVe i Foresight.edu
-
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
Nowy standard koszyka świadczeń pracowniczych: benefity „must-have”
Pracownicy coraz częściej wyrażają swoje oczekiwania wobec benefitów, które mają dla nich realną wartość. Nowy „złoty standard” wśród świadczeń obejmuje:
- prezenty okazjonalne – 55% pracowników uznaje je za istotne,
- pakiety medyczne – wybierane przez 54% jako kluczowy benefit,
- dofinansowanie dojazdów do pracy – istotne dla 41% badanych,
- ubezpieczenie na zdrowie i życie – cenione przez 41% respondentów,
- dofinansowanie posiłków – ważne dla 36% zatrudnionych.
Raport wskazuje, że pracownicy doceniają zarówno prezenty okazjonalne, jak i regularne wsparcie finansowe w postaci dofinansowania posiłków. Aż 81% badanych uważa, że dofinansowanie posiłków to benefit w pełni praktyczny, który na pewno wykorzystają. Dla 77% zatrudnionych jest to wyraźna ulga dla domowego budżetu, a 54% pracowników uznaje go za motywację do powrotu do biura.
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Rekomendacje dla pracodawców
W obliczu rosnącej świadomości pracowników na temat wartości benefitów pracodawcy muszą wprowadzać innowacje i dostosowywać swoje oferty do realnych potrzeb zatrudnionych. Pracownicy preferują benefity o charakterze finansowym, które wspierają ich budżet domowy (50%), oraz te, które można dostosować do indywidualnych potrzeb (39%). Tymczasem jedynie 25% pracodawców regularnie bada, jak ich oferta jest odbierana przez zatrudnionych.
Jak wskazali respondenci badania, by benefity faktycznie spełniały swoją funkcję, powinny także mieć większą wartość niż świadczenia aktualnie oferowane przez pracodawców oraz dawać możliwość samodzielnego wyboru. Do mankamentów otrzymywanej oferty benefitowej pracownicy uczestniczący w badaniu dodali również niskie zróżnicowanie świadczeń, ich małą elastyczność oraz trudności w korzystaniu.
Raport „Benefit Trendbook 2025” pokazuje, że zmieniające się oczekiwania pracowników wymagają od organizacji nieustannej adaptacji i innowacyjności w zakresie oferowanych benefitów, aby pozostać atrakcyjnym miejscem pracy i przyciągnąć najlepsze talenty.
Pełny raport „Benefit Trendbook 2025” jest dostępny TUTAJ >>
O badaniu
** Badanie „Zwyczaje i zachowania pracowników w Polsce w 2024 roku”, zostało przeprowadzone przez agencję badawczą PBS Sp. z o.o. na zlecenie Pluxee Polska. Było to badanie ilościowe przeprowadzone metodą wywiadów internetowych (CAWI) na reprezentatywnej próbie badawczej n=1201 pracowników (bez samozatrudnionych). Termin realizacji 16.04.2024–10.05.2024.
Zdjęcia: „Benefit Trendbook 2025”