W opracowaniu zebrano nie tylko dane rządowe, czy znanych agencji badawczych, ale również unikatowe dane przygotowane na zlecenie autorów. Raport to kompendium wiedzy na temat funkcjonowania oraz potencjału polskiego rynku e-commerce B2B i B2C.
Jak czytamy w opracowaniu, do kluczowych trendów e-commerce należą m. in.: wykorzystywanie urządzeń́ mobilnych w e-handlu i media społecznościowe. Obserwowany jest tzw. mobile boom, a liczba transakcji dokonywanych za pomocą̨ urządzeń mobilnych, jak smartphone czy tablet, wzrosła w 2011 roku o 722 proc. Szacuje się̨, że wartość́ tych transakcji wyniosła w 2011 roku 640 mln PLN, czyli prawie 4 proc. wszystkich zakupów internetowych B2C.
Zobacz również
Raport potwierdza, że rynek e-commerce w Polsce jest jednym z najszybciej rozwijających się w Europie i to mimo spowolnienia w realnej gospodarce. Potencjał rozwoju e-commerce w naszym kraju jest ogromny. Przemawiają za tym liczby: w 2009 roku jedynie 7 proc. całości obrotów polskich firm pochodziła z handlu elektronicznego, podczas gdy średnia Unii Europejskiej wynosiła 13 proc. (dawało to Polsce 16. pozycję). Według danych szacunkowych, wartość polskiego e-commerce B2B wyniosła w 2011 roku 120 mld PLN, co stanowiło aż ośmiokrotność wartości elektronicznych transakcji konsumenckich ale zarazem tylko 5-6 proc. wszystkich transakcji B2B w Polsce. Dla porównania w USA, elektroniczny handel B2B ma 30% udział w całym rynku. W roku bieżącym wartość́ polskiego rynku e-commerce wyniesie najprawdopodobniej 140 mld PLN.
Z badania przeprowadzonego na użytkownikach platform internetowych B2B, wynika, że najchętniej kupują one za pośrednictwem tego kanału, materiały biurowe, surowce, materiały produkcyjne, produkty/usługi związane z eksploatowaniem majątku przedsiębiorstwa.
Najrzadziej z kolei kupowane są różnego rodzaju nadwyżki magazynowe. Jeśli zaś chodzi o sprzedawców, to największa oferta dotyczy materiałów i surowców do produkcji, usług logistycznych, a także usług związanych z eksploatacją majątku firmy. Natomiast najrzadziej sprzedawane są materiały biurowe. Oznacza to, że najchętniej kupowany towar, jest najmniej chętnie sprzedawany.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W raporcie znajdują się informacje m. in. na temat: warunków funkcjonowania polskiego e-commerce, charakterystyka e-handlu konsumenckiego, wartość i potencjał rozwoju tego rynku, informacje o konsumencie, trendach, charakterystyce rynku B2B, analiza e-commerce B2B, przedsiębiorcy i ich percepcja korzyści i barier oraz wiele innych zagadnień z zakresu handlu elektronicznego.
Szczegółowy raport można pobrać na stronie www.mergeto.pl.