TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Potencjał polskiego rynku B2B w kontekście e-commerce – badanie Mergeto.pl

Platforma Mergeto.pl przygotowała raport poświęcony polskiemu rynkowi e-commerce, kładąc nacisk na analizę transakcji dokonywanych na rynku B2B.
O autorze
1 min czytania 2013-07-17

W opracowaniu zebrano nie tylko dane rządowe, czy znanych agencji badawczych, ale również unikatowe dane przygotowane na zlecenie autorów. Raport to kompendium wiedzy na temat funkcjonowania oraz potencjału polskiego rynku e-commerce B2B i B2C.

Jak czytamy w opracowaniu, do kluczowych trendów e-commerce należą m. in.: wykorzystywanie urządzeń́ mobilnych w e-handlu i media społecznościowe. Obserwowany jest tzw. mobile boom, a liczba transakcji dokonywanych za pomocą̨ urządzeń mobilnych, jak smartphone czy tablet, wzrosła w 2011 roku o 722 proc. Szacuje się̨, że wartość́ tych transakcji wyniosła w 2011 roku 640 mln PLN, czyli prawie 4 proc. wszystkich zakupów internetowych B2C.

Raport potwierdza, że rynek e-commerce w Polsce jest jednym z najszybciej rozwijających się w Europie i to mimo spowolnienia w realnej gospodarce. Potencjał rozwoju e-commerce w naszym kraju jest ogromny. Przemawiają za tym liczby: w 2009 roku jedynie 7 proc. całości obrotów polskich firm pochodziła z handlu elektronicznego, podczas gdy średnia Unii Europejskiej wynosiła 13 proc. (dawało to Polsce 16. pozycję). Według danych szacunkowych, wartość polskiego e-commerce B2B wyniosła w 2011 roku 120 mld PLN, co stanowiło aż ośmiokrotność wartości elektronicznych transakcji konsumenckich ale zarazem tylko 5-6 proc. wszystkich transakcji B2B w Polsce. Dla porównania w USA, elektroniczny handel B2B ma 30% udział w całym rynku. W roku bieżącym wartość́ polskiego rynku e-commerce wyniesie najprawdopodobniej 140 mld PLN.

Z badania przeprowadzonego na użytkownikach platform internetowych B2B, wynika, że najchętniej kupują one za pośrednictwem tego kanału, materiały biurowe, surowce, materiały produkcyjne, produkty/usługi związane z eksploatowaniem majątku przedsiębiorstwa.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

 

Najrzadziej z kolei kupowane są różnego rodzaju nadwyżki magazynowe. Jeśli zaś chodzi o sprzedawców, to największa oferta dotyczy materiałów i surowców do produkcji, usług logistycznych, a także usług związanych z eksploatacją majątku firmy. Natomiast najrzadziej sprzedawane są materiały biurowe. Oznacza to, że najchętniej kupowany towar, jest najmniej chętnie sprzedawany.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W raporcie znajdują się informacje m. in. na temat: warunków funkcjonowania polskiego e-commerce, charakterystyka e-handlu konsumenckiego, wartość i potencjał rozwoju tego rynku, informacje o konsumencie, trendach, charakterystyce rynku B2B, analiza e-commerce B2B, przedsiębiorcy i ich percepcja korzyści i barier oraz wiele innych zagadnień z zakresu handlu elektronicznego.

Szczegółowy raport można pobrać na stronie www.mergeto.pl.