Powiew świeżości na medialnych czołówkach

Po dłuższym okresie, gdy na pierwszych stronach najważniejszych polskich dzienników królowali Władimir Putin, Rosja i Ukraina, sytuacja uległa zmianie.
O autorze
1 min czytania 2014-09-11

W ubiegłym tygodniu najważniejszym tematem był wybór Donalda Tuska na przewodniczącego Rady Europejskiej. Rosja zeszła na dalszy plan, choć nadal utrzymuje się w pierwszej dziesiątce. Nieco mniej publikacji z pierwszych stron traktowało o Putinie – wynika z danych przedstawionych przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”.

Tusk na czołówkach w ciągu siedmiu dni pojawił się 121 razy! Pomimo że nie ma tygodnia, w którym premier nie byłby blisko czołówki zestawienia – to wynik bezprecedensowy. Nazwisko nowego szefa Rady Europejskiej pojawiało się na czołówkach częściej niż NATO i to w tygodniu jednego z najważniejszych szczytów sojuszu. Inne frazy z pierwszej dziesiątki także wskazują na dominację tematu związanego z odświeżaniem składu instytucji europejskich. Wysoko znalazł się wyraz „szef”, „europejskiej”, a także „premier” i „Kopacz”.

To właśnie nazwisko marszałek Sejmu i byłej minister zdrowia pojawiało się zdecydowanie najczęściej w kontekście zastąpienia Donalda Tuska na krajowej scenie politycznej.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Czwartym szczególnie często używanym wyrazem w minionym tygodniu była „Ukraina” (72 wystąpienia), która znalazła się przed Rosją (60). Piąty był „prezydent” – używany często zarówno w kontekście nominacji nowego premiera, jak i sytuacji na wschodzie Ukrainy. Wśród nazwisk za Tuskiem i Kopacz znaleźli się kolejno Putin, Obama, Poroszenko, Komorowski, Bieńkowska, Merkel, Siemoniak i Schetyna.

Oto czołówka klasyfikacji:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  1. Tusk – 121 wystąpień
  2. NATO – 101
  3. Premier – 76
  4. Ukraina – 72
  5. Prezydent – 66
  6. Polska – 66
  7. Rosja – 60
  8. Szef – 54
  9. Europejskiej – 43
  10. Kopacz – 36

 Analiza dotyczy tygodnia od 1 do 7 września 2014.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

„Na jedynkach”

To chmura wyrazów najczęściej występujących na pierwszych stronach dzienników ogólnopolskich. Treść chmury odzwierciedla najważniejsze tematy, jakie przetoczyły się przez polskie media w danym tygodniu, a także sposób pisania o nich. Metodologia zakłada pominięcie tak zwanych „common words” – spójników, zaimków i innych słów, które nic nie mówią o tematyce podejmowanej przez media. W chmurze wzięto pod uwagę treści ze wszystkich wydań danego tygodnia z pierwszych stron „Dziennika Gazety Prawnej”, „Faktu”, „Gazety Polskiej Codziennie”, „Gazety Wyborczej”, „Metra”, „Naszego Dziennika”, „Polski the Times”, „Rzeczpospolitej” i „Super Expressu”.