Kampania „Not Model’s Own” opiera się na sesji zdjęciowej, ukazującej kobiety w różnych stylizacjach. Projekt czerpie inspiracje z modowych czasopism, w których makijaż, strój i ubiór modelek są wynikiem decyzji sztabu stylistów i reżysera kampanii. Brytyjska agencja kreatywna Engine Creative i organizacja non-profit Women’s Aid, która walczy z przemocą domową wobec kobiet i dzieci, postanowiły wykorzystać ten sposób przedstawiania kobiet w kobiecych magazynach, by zwrócić uwagę na kwestię przymusu i kontroli ze strony partnerów wielu kobiet.
Kampania przedstawia na pozór zwykłe zdjęcia wystylizowanych modelek, jednak napisy umieszczone obok fotografii zdradzają przesłanie projektu. Makijaż, fryzura, strój, a dalej – niepewność, samotność czy strach zostały podyktowane przez partnera kobiety.
Zobacz również
-
#PrzeglądTygodnia [27.09-03.10.24]: suszonki września, przegląd kampanii na Pink October, alkohol w saszetkach znika z półek sklepowych
-
#PolecajkiNM cz. 26: Narodowe Archiwum Cyfrowe, strefa marki CeraVe i Foresight.edu
-
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
Często kobiety są obsesyjnie kontrolowane przez swoich partnerów i zmuszane, by zachowywać się i wyglądać w określony sposób. Organizacja Women’s Aid podkreśla, że jest to rodzaj przemocy domowej, często bardzo trudnej do wykrycia przez otoczenie i trudnej do udowodnienia przez ofiary.
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Obsesyjna kontrola i przymus (ang. coercive control) to wzorzec zachowań służący do kontrolowania, manipulowania lub zastraszania innej osoby, która sprawia, że ofiara staje się niemal całkowicie zależna od swojego partnera. Od 2015 roku w Wielkiej Brytanii coercive control uznano za przejaw przemocy domowej, a więc za przestępstwo, za które grozi do 5 lat pozbawienia wolności.
Women’s Aid podkreśla, że przejawy obsesyjnej kontroli i przymusu są rzadziej zaważane niż inne skutki przemocy domowej. Ofiary nie noszą blizn na ciele, ale w psychice, co trudno udowodnić światu. Według danych opublikowanych przez policję w Anglii i Walii, w marcu 2020 roku odnotowano aż 24 856 takich przypadków, czyli o 16 679 więcej niż rok wcześniej (dane: ons.gov.uk). Wpływ na taki wzrost przemocy domowej miała szczególnie pandemia. Z powodu lockdownów wiele kobiet zostało zmuszonych do pozostania w domach ze swoimi, obsesyjnie kontrolującymi, partnerami.
– Od koloru szminki, którą nosisz, po to, co myślisz, mówisz i robisz – mieszkanie z partnerem obsesyjnie kontrolującym oznacza, że nie zawsze podejmujesz decyzje w tych kwestiach. Obsesyjna kontrola jest tak samo poważna jak przemoc fizyczna, dlatego teraz jest sprzeczna z prawem. Jeśli twój związek nie wydaje się odpowiedni, prawdopodobnie tak nie jest – wyjaśniają twórcy kampanii.
Women’s Aid wraz z Engine Creative mają nadzieję na podniesienie świadomości na temat przemilczanej przemocy domowej, którą trudno zauważyć na pierwszy rzut oka. Organizacja kieruje swoją specjalną stronę chat.womensaid.org.uk, aby zastraszane i kontrolowane kobiety mogły porozmawiać z ekspertem i poprosić o pomoc.
– Kampania ma kluczowe znaczenie w podnoszeniu świadomości na temat obsesyjnej kontroli, aby pomóc ofiarom i osobom wokół nich rozpoznać oznaki nadużycia. Jeśli któryś ze znaków wyróżnionych w tej kampanii jest Ci znany, Women’s Aid jest tu dla Ciebie, zwróć się po wsparcie ekspertów – pisze Farah Nazeer, dyrektor naczelna Women’s Aid.
Kampania pojawiła się w brytyjskich magazynach modowych oraz w wybranych punktach gastronomicznych.