Pozycjonowanie lokalne – dlaczego jest opłacalne i czemu warto nad nim działać

Pozycjonowanie lokalne – dlaczego jest opłacalne i czemu warto nad nim działać
Dzisiejsze czasy zobowiązują każde nowo powstałe przedsiębiorstwo – zarówno małe, jak i duże – do posiadania strony internetowej. Średnio dwie trzecie Polaków przynajmniej raz w tygodniu korzysta z Internetu na urządzeniach stacjonarnych, ale także w coraz większym stopniu na urządzeniach mobilnych.
O autorze
3 min czytania 2017-04-13

fot. pexels.com

Nieposiadanie strony internetowej znacznie zmniejsza szanse na trafienie potencjalnego klienta do Twojej firmy.

Sama strona nie daje nam pewności dotarcia do klientów. Konieczne jest podjęcie działań z zakresu jej promocji – tu z pomocą przychodzi nam usługa pozycjonowania lokalnego.

Pozycjonowanie lokalne polega na promocji strony internetowej na wyrażenia zawierające dodatkowo miasto lub region. Pod te działania podlega również wykonywanie zapytań z określonej dla urządzenia lokalizacji, która ustawiana jest automatycznie przez wyszukiwarkę Google. Od pewnego czasu nie ma łatwej możliwości wymuszenia innej lokalizacji w wyszukiwarce.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Usługa pozycjonowania lokalnego przeznaczona jest zwłaszcza dla firm usługowych działających tylko w danej lokalizacji, np. fryzjerów, serwisów samochodowych czy restauracji. W ich przypadku promocja ogólnopolska mija się z celem, ponieważ potencjalny klient z pewnością nie przyjedzie do nas z drugiego końca kraju, a sama wyszukiwarka w pierwszej kolejności i tak będzie przedstawiać wyniki znajdujące się w pobliżu miejscowości, w której znajduje się klient. Pozycjonowanie lokalne jest również korzystne dla nowo powstałych firm, które planują z czasem działalność ogólnopolską.

Mam stronę – co zrobić, aby była widoczna lokalnie w wyszukiwarce?

Aby Twoja strona pojawiała się w lokalnych wynikach wyszukiwania, konieczne jest podjęcie kilku kluczowych działań, zarówno on-page (na stronie), jak i off-page (poza nią). Poniżej kilka moich porad.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Dane kontaktowe

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Umieść pełne dane kontaktowe swojej firmy (nazwę, adres, numer telefonu, adresy email oraz dane rejestrowe) najlepiej na każdej z podstron, w widocznym dla użytkownika miejscu. Podanie tych danych zwiększa zaufanie zarówno użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek do strony oraz firmy. Warto, aby dane zostały również umieszczone w specjalnych znacznikach ułatwiających ich rozpoznanie przez roboty – więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronie schema.org.

Mapa dojazdu

Wdróż na swojej stronie kontaktowej mapę dojazdu, wykorzystując jedno z popularnych rozwiązań np. Google Maps lub OpenStreetMaps. Zastosuj rozwiązania ułatwiające szybkie wyznaczenie trasy dojazdowej do Twojej lokalizacji.

Google Moja Firma

Skorzystaj z potencjału serwisu Google Moja Firma, jaki oferuje lokalnym przedsiębiorcom. Szczegółowe uzupełnienie profilu w usłudze sprawi, że na dane zapytanie Twoja firma może zacząć wyświetlać się dodatkowo w mapach Google.

Wizytówka powinna być odpowiednio zoptymalizowana, dlatego szczególną uwagę zwróć na:

  • poprawność danych firmy,
  • wybór pomiędzy obszarem działania lokalnego a konkretną lokalizacją,
  • opis zawierający informacje o Twojej ofercie.

Atrakcyjna wizytówka – wirtualny spacer

Jeśli klienci nie znają jeszcze Twojej lokalizacji, warto przedstawić im atrakcyjne zdjęcia Twojego miejsca. Dużą popularnością cieszą się również wirtualne spacery, czyli specjalistyczne zdjęcia miejsca w technologii 360 stopni. Użytkownicy bez problemu będą mogli rozejrzeć się po Twoim lokalu czy firmie i sprawdzić, co ich czeka.

Zachęcaj klientów do zostawiania opinii

Firma rozpoczynająca swoją przygodę w sieci ma znacznie trudniejszą sytuację w kontekście procesu pozycjonowania. Ponieważ jej marka nie jest rozpoznawalna, warto rozpocząć jej budowę choćby od pozyskiwania opinii od klientów. Same opinie pozwolą nie tylko ją wzmocnić, ale także w dużym stopniu mogą wpłynąć na ostateczną decyzję potencjalnego klienta o skorzystaniu z oferty i realizacji transakcji.

Stwórz wizytówki w portalach społecznościowych

Media społecznościowe stały się już praktycznie naszą codziennością, grzechem byłoby, nie skorzystać z ich mocy. Choć samo posiadanie fanpage’a np. w portalu Facebook, konta na Instagramie czy Twitterze nie zapewni topowych pozycji na kluczowe dla Twojej branży wyrażenia, to z pewnością pośrednio wpłynie na sam proces. Tego typu konta również pozwalają wpłynąć na rozpoznawalność marki oraz dostarczyć Twojej stronie alternatywnego źródła ruchu.

Pozyskaj wpisy w lokalnych katalogach firm

Aby Twoja strona była rozpoznawalna oraz kojarzona przez roboty z Twoją lokalizacją, musisz zadbać o rozpowszechnianie swojego NAP-u (Name/Address/Phone). Dlatego tak ważne jest umieszczanie strony w lokalnych oraz ogólnopolskich katalogach i bazach firm typu YellowPages, np. Katalogu Interia, Ravelia czy Zumi. Niektóre z tych katalogów mogą jednak pobierać opłatę za wprowadzenie wpisu. Pamiętaj, aby być konsekwentnym i wszędzie podawać te same dane. Warto również podać dane rejestrowe firmy NIP oraz REGON.

Dodatkowo, jeśli jesteś autoryzowanym dystrybutorem innej marki lub współpracujesz z dostawcami, postaraj się o zdobycie linku wraz z danymi swojej firmy na stronach partnerów.

Udzielaj pomocy na lokalnych forach dyskusyjnych i odpowiadaj na najczęstsze pytania

Algorytmy Google bardzo cenią sobie specjalistyczną wiedzę oraz wartościową i pomocną dla użytkownika treść. Dlatego, jeśli w Twoim regionie istnieją fora powiązane z tematyką Twojej strony, staraj się udzielać i pomagać użytkownikom. Pamiętaj jednak, aby podpisywać się danymi, które znajdują się na Twojej stronie – tak, aby istniało powiązanie z nią.

Na najczęstsze pytania klientów warto również odpowiadać w swoim serwisie w formie poradników. Da Ci to możliwość umieszczenia odnośnika do artykułu na forum w formie zachęty do przejścia na Twoją stronę.

Dlaczego pozycjonowanie lokalne się opłaca i warto nad nim działać?

Szereg powyższych działań na pewno będzie wymagał od Ciebie sporo czasu i w niektórych przypadkach – poniesienia dodatkowych kosztów. Jednak opłacalność tych czynności jest wysoka, według danych z badań zaprezentowanych przez firmę Comscore, dotyczących zachowania użytkowników na zapytania lokalne, aż 78% procent osób skorzystało z usługi znalezionej w wyświetlonych wynikach lokalnych. Największą grupą użytkowników dokonujących zapytań lokalnych są użytkownicy smartfonów (88%) oraz użytkownicy tabletów (84%). Dlatego warto, zwłaszcza w obliczu ostatnio zapowiedzianych zmian dotyczących indeksu mobile-first, aby strona wyświetlała się w atrakcyjny sposób na urządzeniach mobilnych.

Pamiętaj również, że pozycjonowanie lokalne to dobra droga do znalezienia się w topowych wynikach na wyrażenia ogólnopolskie dzięki zbudowaniu silnego lokalnego brandu.

 

Autor:
Łukasz Frąckowiak – Ekspert ds. projektów SEO w Grupie TENSE

 

Źródła danych statystycznych:
http://searchengineland.com/study-78-percent-local-mobile-searches-result-offline-purchases-188660