Elektrośmieci to wszystkie niesprawne, nieużywane urządzenia, działające na prąd lub baterie. Każde gospodarstwo domowe generuje dziesiątki tego rodzaju odpadów: popsute pralki, lodówki, telefony, komputery, lampki biurkowe a także wszelkie elektroniczne gadżety. Projekt edukacyjny „Kwiaty za elektrograty” miał na celu propagowanie proekologicznych postaw oraz podwyższenie wiedzy na temat zagrożeń dla planety płynących ze zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
– Stoimy przed wyzwaniem co zrobić z ciągle rosnącą górą elektroodpadów. Jak rozwiązać problem, aby zmniejszyć ich negatywny wpływ na człowieka i środowisko naturalne. To jest zadanie dla edukacji ekologicznej społeczeństwa na wszystkich poziomach kształcenia. Ta edukacja musi dostarczać wiedzy o korzyściach społecznych z odzyskanych surowców wtórnych, ale także o sposobach zmniejszania zagrożeń ze strony zużytego sprzętu dla ludzi i środowiska. Niezbędne jest budowanie świadomości społecznej kształtującej proekologiczne postawy – mówi Gabriela Leszczyńska, prezes AURAEKO OOSEE S.A.
Zobacz również
ZSEE zawiera wiele niebezpiecznych związków, które nie powinny przedostać się do naszego środowiska. Są nimi między innymi rtęć, kadm, związki bromu czy azbest. Substancje te są niebezpieczne dla naszego zdrowia, powodując choroby układu nerwowego, kostnego, immunologicznego i wiele innych. Ich negatywny wpływ jest wywierany nie tylko przez bezpośredni kontakt z organizmem, ale także przez przedostanie się do gleby i wód gruntowych z elektrośmieci składowanych w nieprzeznaczonych do tego miejscach, lub, co gorsze, na dzikich wysypiskach. W ten sposób związki trafiają do organizmów roślin i zwierząt, a idąc dalej tym tropem do produktów, które spożywamy.
– Realizując projekt „Kwiaty za Elektrograty” chcieliśmy zachęcić, ale i ułatwić, lokalnym społecznościom właściwe postępowanie z ZSEE. Dzięki efektywnej współpracy z organizacją AURAEKO udało nam się przeprowadzić zbiórkę w 45 sklepach Castorama. Zarówno wyniki akcji, jak i zaangażowanie naszych klientów przerosło nasze oczekiwania. Ponad 195 ton zebranego sprzętu uświadomiło nam, że skala wciąż jest ogromna, dlatego projekt będzie kontynuowany i rozszerzany na inne lokalizacje – mówi Paweł Świętochowski, kierownik ds. Relacji Biznesowych i Projektów Społecznych.
W trakcie projektu, każda osoba, która dostarczyła do wybranych sklepów Castorama zużyty sprzęt mogła otrzymać sadzonki wrzosów. W zależności od gabarytów oddanego sprzętu rozdawano jedną, dwie lub trzy sztuki, o czym spółka informowała w regulaminie akcji, zarówno na powierzchni sprzedaży jak i na swojej stronie internetowej. Akcja trwała w wybrane wrześniowe weekendy, do wyczerpania zapasów.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– Do naszych klientów trafiło ponad 180 tys. sadzonek kwiatów. Wiemy, że zainteresowanie w niektórych miastach przerosło nasze zasoby, dlatego na bieżąco monitorujemy wyniki i popularność inicjatywy w sklepach, żeby w kolejnych edycjach móc docenić każdą zaangażowaną w przyniesienie sprzętu osobę. Rekordowy wynik zanotował w tym roku sklep w Cieszynie, w którym udało się zebrać ponad 21 ton ZSEE – dodaje Paweł Świętochowski.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
„Kwiaty za Elektrograty” to jedna z licznych inicjatyw edukacyjnych podejmowanych przez spółkę. Inicjatywy te dotyczą zarówno dostosowania i wymagań stawianych oferowanym produktom, ale także komunikacji na temat problemów istotnych dla społeczności lokalnych, którymi dla Castoramy są mieszkańcy miejscowości, klienci sklepów a przede wszystkim sami pracownicy. Więcej informacji na stronie http://www.castorama.pl w zakładce Zrównoważony Rozwój.