Po to, by ułatwiać rozpoznawanie technik manipulacji oraz uczyć krytycznego myślenia w USA powstała platforma społecznościowa The Mind Over Media, założona przez prof. Renee Hobs. W jej ramach tworzone są i udostępniane materiały, przeznaczone do rozwijania umiejętności krytycznego myślenia i odbierania przekazów medialnych.
W tym roku, przy współpracy z organizacjami pozarządowymi, ruszyła Polska wersja projektu. Na platformie „Mind Over Media Polska. Szkoła krytycznego myślenia” można znaleźć materiały w języku polskim, które w szczególności polecane są nauczycielom, aby ci wykorzystali je podczas lekcji prowadzonych w szkołach.
Zobacz również
Dr hab. Zuzanna Grębecka – antropolożka kultury, etnolożka, adiunkt w Zakładzie Antropologii Słowa w IKP UW, członkini Interdyscyplinarnego Zespołu Badań Kultury Komunizmu w Krajach Europy Środkowo-Wschodniej i na Bałkanach, działającego na Wydziale Polonistyki UW zajmująca się antropologią komunizmu, antropologią polityki, antropologią zmysłów, współczesną i tradycyjną kulturą duchową, kulturą popularną, historią i kulturą państw postkomunistycznych (przede wszystkim Polski, Białorusi, Rosji i krajów nadbałtyckich) przygotowała warsztaty dotyczące propagandy w Polsce w okresie II RP i PRL.
Scenariusz zajęć ma na celu interpretację języka propagandy w historycznych i współczesnych przekazach medialnych. Scenariusz pomaga określić cechy języka propagandowego używanego niegdyś w Polsce, a także odnosi się do współczesnych mediów i pozwala odnaleźć w nich podobne figury i techniki propagandowe. Materiał umożliwia zapoczątkowanie dyskusji o tym, w jakim stopniu współczesne media posługują się technikami propagandy typowej dla okresu PRL-u i II RP.
Infografiki, które pomogą zapoznać się z materiałem i przybliżą jego treści, przygotował David Sypniewski.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Słuchaj podcastu NowyMarketing