Przegląd i charakterystyka najlepszych blogów w e-commerce w 2024 roku cz. 2 [ANALIZA]

Przegląd i charakterystyka najlepszych blogów w e-commerce w 2024 roku cz. 2 [ANALIZA]
Jakie są najlepsze blogi sklepów internetowych? Co robią dobrze liderzy poszczególnych branż? Nad jakimi elementami powinni jeszcze popracować, aby zmaksymalizować efekty z działań content marketingowych i SEO? Przeczytaj krótką analizę blogów, które generują najwięcej organicznego ruchu z wyszukiwarki Google według danych z Senuto.
O autorze
4 min czytania 2024-10-09

Zespół Elephate w najnowszym raporcie „Ranking blogów w e-commerce, edycja 2024” przeanalizował aż 524 sklepy z 32 branż. 

W cyklu artykułów przyjrzymy się blogom, które w poszczególnych branżach pozyskują największy ruch organiczny.

W części drugiej przeanalizujemy blogi z następujących kategorii:

Domeny i hosting

Blog serwisu domenomania.pl to nie tylko rzetelne źródło wiedzy z zakresu domen i hostingu, ale również baza informacji o marce oraz jej usługach. Wpisy publikowane są z podziałem na kategorie: Częste pytania, Panel klienta, Rozliczenia i płatności, cPanel, DirectAdmin, Domeny, Hosting, Poczta e-mail, Strony WWW, WordPress i Warto wiedzieć.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Za to należą się brawa:

  • W artykułach zastosowano kontekstowe linkowanie wewnętrzne do usług oraz tematycznie powiązanych treści (sekcja na końcu wpisu), dzięki czemu użytkownicy pozostają dłużej na stronie i zostają zaopatrzeni w kompleks informacji dotyczących danego zagadnienia. 
  • Dodatkowe urozmaicenia wpisów w postaci ramek oraz grafik, które nie wpływają negatywnie na szybkość ładowania się strony. Po prawej stronie znajduje się sekcja „Na skróty”, która spełnia funkcję spisu treści. Jest przypięta do ekranu użytkownika w trakcie scrollowania artykułu, dzięki czemu w każdej chwili można za jej pomocą przejść do interesującego go fragmentu tekstu.
  • Publikacje są dobrze zoptymalizowane pod SEO. Posiadają title, meta description, odpowiednią strukturę artykułów, tagi i targetują często wyszukiwane słowa kluczowe. 

To warto poprawić: 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • Niektóre fragmenty są zbyt długie, co może sprawiać wrażenie „ściany tekstu” i zniechęcić użytkownika do zapoznania się z treścią całego wpisu. 
  • Title artykułów jest zbyt długi, co sprawia, że może nie wyświetlać się w całości w wyszukiwarce. Rekomendujemy skrócenie go do 600 pikseli. 
  • Aby zwiększyć eksperckość i wiarygodność bloga, warto oznaczyć autora konkretnego wpisu i dodać podstrony autorów obejmujące krótkie bio oraz odnośniki do treści, które zostały przez nich napisane. 

Elektronika i technologia

Serwis mediaexpert.pl posiada sekcję contentową w formie obszernej bazy porad, zawierającej poradniki i rankingi dotyczące wyboru sprzętu elektronicznego oraz innych produktów znajdujących się w ofercie sklepu według różnych kryteriów. Można tam znaleźć również newsy technologiczne i artykuły dotyczące zakupu sprzętu sezonowego bądź okazjonalnego. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Za to należą się brawa:

  • Dużym ułatwieniem, jeśli chodzi o intuicyjność i poruszanie się po blogu, jest dobrze wyeksponowana wewnętrzna wyszukiwarka. Pozwala ona użytkownikom wyszukać artykuł z danej kategorii bądź konkretne porady. 
  • Sekcja contentowa wspiera sprzedaż poprzez linkowanie wewnętrzne oraz umieszczone w artykułach interaktywne boxy produktowe. Na końcu wpisu użytkownicy mogą znaleźć również przesuwaną sekcję z propozycjami tematycznie powiązanych poradników. 
  • We wpisach oznaczono autora oraz datę publikacji, co zwiększa wiarygodność publikacji i pozwala użytkownikowi zweryfikować aktualność treści. Warto zauważyć, że rankingi są dodatkowo uzupełnione o specyfikacje konkretnych produktów i ich ocenę (w postaci gwiazdek). Z poziomu wpisu można przejść na stronę produktu bądź bezpośrednio dokonać zakupu. 

To warto poprawić: 

  • Atrybuty title często są zbyt długie i mogą przez to nie wyświetlać się z całość w wyszukiwarce. 
  • Sekcje z treściami są popularne, jednak brakuje możliwości komentowania pod artykułami, które głównie obejmują recenzje i poradniki. Dodanie opcji pozostawiania komentarzy umożliwiłoby czytelnikom interakcję z redakcją, co może pomóc w budowaniu relacji i zwiększaniu zaangażowania. Komentarze użytkowników tworzą także treści generowane przez konsumentów (UGC – ang. User Generated Content, co może korzystnie wpłynąć na SEO.

Erotyka

Sekcja contentowa serwisu promees.pl to baza wiedzy w tematyce erotyki. Poza artykułami nawiązującymi stricte do oferty marki pojawiają się również wpisy poradnikowe dotyczące życia seksualnego oraz relacji międzyludzkich, a także pielęgnacji ciała oraz strefy intymnej. 

Za to należą się brawa:

  • Dobrze poprowadzona strategia linkowania wewnętrznego do kategorii produktów komplementarnych z tematyką artykułu. Zatrzymanie użytkownika dłużej na stronie poprzez sekcję „przeczytaj również” z propozycjami powiązanych tematycznie treści, która została umieszczona na końcu wpisu.
  • Każdy wpis opatrzony został datą publikacji – dzięki temu łatwo jest zweryfikować aktualność danej treści.
  • Pod kątem wizerunkowym dobrze wykorzystano treści UGC i kanał, jakim są social media. Na stronie publikacji osadzono wycinek z Instagrama prezentujący zdjęcia publikowane przez klientki marki, które zdecydowały się oznaczyć ją w poście bądź wykorzystać hasztag #promees. W ten sposób marka zachęca użytkowników do takiego działania i naturalnie pozyskuje kolejnych ambasadorów, zwiększając tym samym swoje zasięgi i rozpoznawalność. 

To warto poprawić: 

  • Wpisy na blogu nie zostały skategoryzowane – element ten mógłby ułatwić nawigację w serwisie.
  • Na blogu brakuje wewnętrznej wyszukiwarki, co może być problematyczne z perspektywy użytkownika, który chce wyszukać konkretny artykuł. 
  • W kontekście webwritingu (czyli tworzenia tekstów na potrzeby internetu) warto byłoby popracować nad strukturą całego wpisu, w wielu przypadkach brakuje leadu i po tytule od razu pojawia się nagłówek. W artykułach nie została zachowana właściwa struktura nagłówków – po H1, czyli tytule, powinien pojawić się nagłówek H2, a następnie nagłówek niższego rzędu H3. 

Finanse i ubezpieczenia

Serwis mubi.pl dysponuje sekcją contentową w formie poradników, która obejmuje również raporty i sprawdzone informacje z obszaru ubezpieczeń komunikacyjnych, turystycznych czy mieszkaniowych. Wpisy zostały podzielone na 5 głównych kategorii: Samochód, Motocykl, Podróże, Nieruchomości, Finanse i są regularnie publikowane – nawet kilka razy dziennie. 

Za to należą się brawa:

  • Na blogu została dobrze wyeksponowana wewnętrzna wyszukiwarka, która pozwala użytkownikom na odnalezienie poradnika na interesujący ich temat. Aby ułatwić nawigację, wpisy zostały skategoryzowane, a dodatkowo wyszczególniono sekcję z najnowszymi poradnikami, a także najpopularniejszymi wpisami oraz tematami.
  • Każdy wpis opatrzono datą publikacji, dzięki czemu można sprawdzić jego aktualność i użyteczność. Pojawia się również imię i nazwisko oraz krótkie bio autora, co zwiększa zaufanie czytelników. Natomiast eksperckość bloga podkreśla umieszczanie we wpisach ramek z ciekawostkami i wypowiedziami ekspertów Mubi.
  • Wsparciem sprzedaży są responsywne buttony z CTA (ang. Call To Action, stosowane w marketingu, oznacza wezwanie do działania), które kierują użytkownika do kalkulatorów ubezpieczeń, z których mogą skorzystać. 

To warto poprawić: 

  • Wiele grafik umieszczonych we wpisach nie posiada alt tekstów lub nie są one właściwie stosowane, ponieważ powtarzają się i często nie odzwierciedlają tego, co znajduje się na obrazku. 
  • Z perspektywy SEO oraz UX warto dopracować niektóre wpisy, w szczególności pod kątem ładowania się elementów i responsywności strony na interakcję użytkownika. 
  • W niektórych artykułach chaos może wprowadzać struktura nagłówków, ponieważ zarówno nagłówki we wpisie, jak i umieszczone poniżej sekcje FAQ (często zadawane pytania), komentarzy oraz powiązane artykuły zostały oznaczone jako H2. 

Podsumowanie

Aby poznać pozostałe statystyki i konkretne taktyki, jak sklepy internetowe w różnych branżach pozyskują ruch organiczny za pomocą sekcji contentowych, pobierz raport „Ranking blogów w e-commerce 2024” pod patronatem NowyMarketing.