Przegląd i charakterystyka najlepszych blogów w e-commerce w 2024 roku cz. 3 [ANALIZA]

Przegląd i charakterystyka najlepszych blogów w e-commerce w 2024 roku cz. 3 [ANALIZA]
Jakie są najlepsze blogi sklepów internetowych? Co robią dobrze liderzy poszczególnych branż? Nad jakimi elementami powinni jeszcze popracować, aby zmaksymalizować efekty z działań content marketingowych i SEO? Przeczytaj kolejną część analizy blogów, które generują najwięcej organicznego ruchu z wyszukiwarki Google według danych z Senuto.
O autorze
5 min czytania 2024-10-17

Jakie są najlepsze blogi sklepów internetowych? Co robią dobrze liderzy poszczególnych branż? Nad jakimi elementami powinni jeszcze popracować, aby zmaksymalizować efekty z działań content marketingowych i SEO? Przeczytaj krótką analizę blogów, które generują najwięcej organicznego ruchu z wyszukiwarki Google według danych z Senuto. 

Zespół Elephate w najnowszym raporcie „Ranking blogów w e-commerce 2024” przeanalizował aż 524 sklepy z 32 branż. 

W cyklu artykułów przyjrzymy się blogom, które w poszczególnych branżach pozyskują największy ruch organiczny.

W części trzeciej przeanalizujemy blogi z następujących kategorii:

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Przegląd i charakterystyka najlepszych blogów 

Przekonaj się, za co warto wyróżnić blogi e-commerce marek Militaria.pl, Dietly, Superpharm i Skupszop.

Hobby i zainteresowania

Sekcja poradnikowa serwisu Militaria.pl przeznaczona jest nie tylko dla fanów legalnej broni, odzieży czy akcesoriów taktycznych, ale również dla miłośników survivalu i sportu. Treści na serwisie zostały podzielone na 16 kategorii i często poruszają uniwersalne, edukacyjne bądź poradnikowe kwestie z branży militarnej, oferując użytkownikom długoterminowo przydatne wskazówki. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Za to należą się brawa:

  • Artykuły zwykle targetują popularne słowa kluczowe, dzięki czemu cieszą się dużym zainteresowaniem i wykorzystują potencjał SEO.
  • W treść wpisów zostały wplecione nawiązania do oferty marki wspierające sprzedaż. Dzieje się to przez linki produktowe, które zakotwiczono w słowach kluczowych oraz produktowe rotatory znajdujące się w tekście lub na końcu artykułu. Oczywiście są one zgodne z tematem danej publikacji bądź do niej komplementarne.
  • Wyróżnianie się poprzez kreatywność, czyli używanie video, GIF-ów, infografiki i innych nietypowych form contentu to atrakcyjne dopełnienie tekstu.

To warto poprawić: 

  • Sekcja contentowa mogłaby być bardziej przejrzysta, gdyby zamiast używania zbyt szczegółowych nazw (może to ogranicza zakres tematyczny artykułów) dodać kategorie takie jak Odzież, Outdoor, Samoobrona itp. 
  • W niektórych przypadkach tytuły i opisy są zbyt długie, przez co nie wyświetlają się w wynikach wyszukiwania w całości. Może to obniżać CTR (ang. Click Through Rate, czyli współczynnik klikalności). 
  • W kontekście publikowania artykułów o trendach i nowych technologiach warto wziąć pod uwagę dodawanie dat publikacji. Z jednej strony wpłynie to na ocenę treści przez algorytmy i może polepszyć pozycjonowanie, a z drugiej czytelnicy sami będą mogli ocenić aktualność dodawanych przez markę wpisów.

Jedzenie i catering

Sekcja contentowa dietly.pl to obszerne źródło wiedzy dla osób zainteresowanych zdrowym stylem życia, kształtowaniem sylwetki oraz ekologią. Poza edukacyjnymi artykułami dotyczącymi konkretnych diet – również tych specjalistycznych i odchudzania znaleźć tutaj można również recenzje i rankingi cateringów. Blog kieruje również ruch na inne kanały komunikacyjne marki, np. Spotify lub YouTube dzięki kategorii podcast, gdzie publikowane są w formie artykułów krótkie podsumowania odcinka z odnośnikami do konkretnych platform. 

Za to należą się brawa:

  • Kontekstowe linkowanie w treści do tematycznie powiązanych treści skutecznie zatrzymuje czytelnika dłużej na stronie. Podobnie działa stosowanie różnych form contentu, nie tylko tekstu. Dzięki dywersyfikacji contentu, np. w formie infografik, tabeli, czy video można w ciekawy sposób przedstawić dane i ułatwić użytkownikowi konsumpcję treści.
  • Na blogu, tytuły H1 i meta są spójne, a teksty podzielone za pomocą nagłówków H2 i H3. W celu ułatwienia użytkownikowi nawigacji we wpisach zaimplementowano spis treści, a dodanie daty publikacji pozwala ocenić ich aktualność.
  • Sprzedaż wspierają estetyczne bannery graficzne, które przenoszą użytkownika na stronę główną bądź do produktu związanego z tematem wpisu. Na blogu stosowane są również w subtelny sposób lead magnety, przykładowo w formie grafik zachęcających do pobrania darmowych jadłospisów, czy przepisów. 

To warto poprawić: 

  • Z punktu widzenia SEO należy przyjrzeć się meta description, ponieważ w wielu artykułach nie ma go wcale, a w pozostałej jest zbyt krótki i nie obrazuje tego, co użytkownik znajdzie na stronie. 
  • Umieszczone we wpisach grafiki nie posiadają atrybutu alt. Ten element jest istotny nie tylko z perspektywy dopasowania treści do użytkowników słabowidzących lub niewidomych, ale i pozycjonowania. Jeśli z jakiegoś powodu grafiki nie mogą być wyświetlany, pojawia się w ich miejsce alt. Brak atrybutu alt może oznaczać dla wyszukiwarki brak obrazka.
  • Na blogu dostępna jest wewnętrzna wyszukiwarka, ale niestety nie działa tak, jak powinna i po wpisaniu poszukiwanej frazy nie pojawiają się treści z nią powiązane.
  • W głównym menu brakuje kategorii Przepisy, co może uniemożliwiać użytkownikom znalezienie wpisów z tej grupy i generowanie ruchu przez artykuły. 

Kosmetyki i uroda

Na blogu superpharm.pl publikowane są treści inspiracyjne i poradnikowe z zakresu zdrowia i urody, które zostały podzielone na 7 kategorii: Pielęgnacja, Pielęgnacja włosów, Perfumy, Makijaż, Seks, Strefa DERMO. Blog koncentruje się na aktualnych trendach i nowinkach z branży beauty, oferując recenzje produktów, porady specjalistów dotyczące stosowania kosmetyków i akcesoriów. Widoczny na górze strony pasek nawigacji, umożliwia użytkownikom szybki i łatwy dostęp do poszczególnych sekcji. Odnalezienie interesujących tematów ułatwia również wewnętrzna wyszukiwarka i rekomendacje polecanych artykułów. Publikacje mają przypisanych autorów oraz datę publikacji i są regularnie aktualizowane.

Za to należą się brawa:

  • Systematyczność przede wszystkim! Co miesiąc pojawiają się nowe treści w różnych, atrakcyjnych formatach – od poradników i rankingów, aż po szczegółowe analizy wzbogacone infografikami. 
  • W artykułach zastosowano linkowanie wewnętrzne, a dzięki naturalnie wplecionym w treść odnośnikom i listom produktów użytkownik może w łatwy sposób przejść na stronę wybranego produktu bądź dodać go do koszyka i dokonać zakupu.
  • Publikacje zostały zoptymalizowane pod kątem SEO, zawierają słowa kluczowe w tytułach, wstępach i nagłówkach, a także odpowiadają na oczekiwania odbiorców. 

To warto poprawić: 

  • Nawigację dodatkowo ułatwiłoby użycie tagów, dostępnych nie tylko przez wyszukiwarkę.
  • Szybkość ładowania strony mogłaby natomiast poprawić dodanie atrybutów alt oraz zmiana formatu na WebP w przypadku obrazów. 
  • Polecamy przyjrzeć się atrybutowi title – w przypadku kategorii na blogu jest on za krótki, a jeśli chodzi o niektóre artykuły zbyt długi. Z perspektywy SEO optymalna długość tytułu strony nie powinna przekraczać 600 pikseli.

Książki i wydawnictwa

Blog SkupSzop.pl, działający w niestandardowej księgarni zajmującej się skupem i sprzedażą używanych książek, oferuje treści dla miłośników literatury. Na blogu znajdują się porady, jak wybrać książkę, omówienia gatunków literackich i ich charakterystyki. Materiały zostały podzielone aż na 19 kategorii: Wszystkie wpisy, Cytaty Literackie, Gatunki literackie, Epoki Literackie, Literatura, Poezja, Motywy Literackie, Wydawnictwo, Historie Autorów, Klasyka Literatury, Listy książek, Książki Polskich Autorów, Środki stylistyczne, Językoznawstwo, Nagrody Literackie, Poradniki, Poradniki Pisarskie, Filmy na podstawie książek, Recenzje książek, Trendy Czytelnicze.

Za to należą się brawa:

  • Sekcja contentowa generuje wysoki ruch organiczny dzięki strategicznemu wykorzystaniu fraz kluczowych – niejednokrotnie osiągając też pozycję zero w wynikach wyszukiwania.
  • Wpisy wyróżniają się właściwie zorganizowaną strukturą nagłówków. Meta opisy także są dopasowane do treści i zawierają wyszukiwane przez użytkowników frazy kluczowe. 
  • Na pochwałę zasługuje efektywnie wykonywane linkowanie wewnętrzne z odpowiednimi anchor tekstami (anchor, czyli fragment tekstu, który „opisuje” dany link, najczęściej wyróżniony innym kolorem). Umieszczanie odnośników związanych z rankingami książek lub klasykami literatury odbywa się w sposób naturalny poprzez wplecenie w treść nazwisk autorów.

To warto poprawić: 

  • Ostatni raz treści na blogu zaktualizowano 24 marca 2023 roku, dodając naraz 10 wpisów. Należy popracować nad regularnością publikowania treści – takie działanie pozwoli zwiększyć wartość strony dla algorytmów Google’a. 
  • Niektóre meta description są zbyt długie. Rekomendujemy ich skrócenie, aby lepiej wyświetlały się w wyszukiwarce i mogły w ten sposób przyczynić się do zwiększenia wskaźnika klikalności (CTR).
  • Warto zoptymalizować opublikowane już na blogu artykuły evergreen, aby pozyskiwały ruch na dłuższy czas, wykorzystując do tego frazy kluczowe i aktualizując treści. Odświeżone wpisy można dodatkowo promować w newsletterze i mediach społecznościowych.

Podsumowanie

Aby poznać pozostałe statystyki i konkretne taktyki, jak sklepy internetowe w różnych branżach pozyskują ruch organiczny za pomocą sekcji contentowych, pobierz raport „Ranking blogów w e-commerce 2024” pod patronatem NowyMarketing.

PS Przegląd i charakterystyka najlepszych blogów w e-commerce w 2024 roku cz. 2 [ANALIZA]