Jakie są najlepsze blogi sklepów internetowych? Co robią dobrze liderzy poszczególnych branż? Nad jakimi elementami powinni jeszcze popracować, aby zmaksymalizować efekty z działań content marketingowych i SEO? Przeczytaj krótką analizę blogów, które generują najwięcej organicznego ruchu z wyszukiwarki Google według danych z Senuto.
Zespół Elephate w najnowszym raporcie „Ranking blogów w e-commerce, edycja 2024” przeanalizował aż 524 sklepy z 32 branż.
Zobacz również
W cyklu artykułów przyjrzymy się blogom, które w poszczególnych branżach pozyskują największy ruch organiczny.
W tej części przeanalizujemy blogi z następujących kategorii:
- Medycyna: seni24.pl/poradnik,
- Moda: lancerto.com/pl/blog/,
- Motoryzacja: intercars.pl/blog/,
- Narzędzia: isprzet.pl/pl/blog/.
Przegląd i charakterystyka najlepszych blogów
Przekonaj się, za co warto wyróżnić blogi e-commerce marek seni24.pl, Lancerto, Inter Cars i isprzęt.pl.
Suszonki miesiąca: top 21 kreacji października 2024 [PRZEGLĄD]
Medycyna
Poradnik serwisu seni24.pl to baza wiedzy dla osób poszukujących informacji na temat nietrzymania moczu i sposobów radzenia sobie z tym problemem, pracy opiekuna oraz wiążących się z nią trudności, życia seniora, profilaktyki chorób i wielu więcej aspektów związanych ze zdrowiem i pielęgnacją.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Za to należą się brawa:
- Z perspektywy UX blog został wyposażony w wiele udogodnień dla czytelników. Przy każdym wpisie znajdziemy informację o tym, ile razy został on wyświetlony, jaką ocenę (w skali od 1 do 5 gwiazdek) posiada, kiedy został opublikowany oraz ostatni raz edytowany, a także kto go napisał oraz czas czytania.
- Tematy wpisów są dobierane zgodnie z intencjami użytkowników oraz popularnymi frazami kluczowymi i angażują czytelników do dyskusji. Świadczą o tym wysokie noty oraz duża liczba komentarzy internautów, z którymi marka wchodzi w interakcję.
- Blog wspiera sprzedaż za pomocą umieszczonych w treści artykułów linkowanych grafik oraz boxów produktowych, które kierują użytkownika do produktów komplementarnych z tematyką poruszanego zagadnienia.
To warto poprawić:
- W celu optymalizacji bloga, warto byłoby przyjrzeć się meta description, które w przypadku niektórych artykułów są zbyt krótkie i brakuje w nich frazy kluczowej, którą targetuje wpis.
- Biorąc pod uwagę dobre praktyki content marketingowe, niektóre tytuły wpisów są zdecydowanie zbyt długie. Należy je skrócić, a niewykorzystany człon, jeśli zawiera istotne z perspektywy zagadnienia informacje, może pełnić funkcję nagłówka w treści publikacji.
- Nie każda grafika posiada alt tekst – ich dodanie nie tylko ułatwia zrozumienie obrazów osobom z ograniczeniami wzroku, ale poprawia też pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.
Moda
Blog modowy na lancerto.com zawiera artykuły o modzie i stylu życia, podzielone na 6 kategorii: Ikony mody, Porady, Stylizacje, Trendy, Lifestyle i wydarzenia oraz Podróże. W sekcji „ikony mody” omawiane są stylizacje sław oraz kultowe fasony lub modele ubrań, „porady” oferują rozwiązania modowych dylematów użytkowników, „stylizacje” zawierają praktyczne porady stylistów, „trendy” prezentują aktualne nurty modowe, „lifestyle i wydarzenia” dotyczą szeroko pojętego stylu życia oraz savoir-vivre, a „podróże” dostarczają inspiracji i porad związanych z podróżowaniem. Dodatkowo w sekcji contentowej zaimplementowano linki do stron kategorii produktowych: „kolekcja Lancerto” przenosi użytkownika do produktów z najnowszej oferty marki, natomiast „Wyprzedaż do -50%” obejmuje produkty w promocyjnej cenie. Na stronie głównej wyróżniono najnowsze i popularne teksty z każdej kategorii, a nowe treści publikowane są regularnie, nawet kilkadziesiąt razy miesięcznie.
Za to należą się brawa:
- Publikacje są zoptymalizowane pod SEO, targetując popularne frazy kluczowe, które nawiązują do treści. Ponadto artykuły wzbogacono o grafiki marki w formacie JPG, co nie wpływa negatywnie na ładowanie strony.
- Wpisy publikowane na blogu odpowiadają na najczęściej wyszukiwane zapytania użytkowników. Dodatkowo tytuły często mają formę pytań, co zachęca do szukania w nich rozwiązań problemów i zwiększa szansę na przeczytanie artykułów w całości.
- Blog w efektywny sposób kieruje użytkowników do oferty marki trzema metodami. Pierwsza to umieszczanie w treściach linków sprzedażowych z odpowiednimi anchor tekstami, które są zintegrowane z tematem artykułu i łatwe do zidentyfikowania dzięki podkreśleniu. Drugie rozwiązanie to linkowanie zdjęć oraz nazw produktów pod nimi. Trzecia metoda to zamieszczanie na końcu artykułów listingów produktów, które są związane z tematem.
To warto poprawić:
- W przypadku grafik atrybuty alt powinny zawierać kluczowe frazy i nawiązywać do treści, by ułatwić algorytmom wyszukiwarki zrozumienia kontekstu obrazków i wspierać pozycjonowanie strony.
- Większość wpisów ma za długie opisy meta – może to zmniejszyć widoczność CTA i szansę na kliknięcie. Optymalizując title i meta description należy kierować się długością w pikselach i umieścić frazę kluczową na początku.
- Warto zweryfikować aktualność linków do produktów z oferty marki umieszczanych w treści. W momencie braku towaru warto zastosować przekierowanie, aby użytkownik nie trafiał na komunikat o tym, że strona nie istnieje. Wpłynie to pozytywnie na użyteczność wpisów.
Więcej danych i wniosków z analizy contentu na blogach znajdziesz w raporcie Elephate.
Motoryzacja
Sekcja contentowa serwisu Inter Cars to bogate źródło wiedzy o motoryzacji. Wśród 5 głównych sekcji pojawiają się: Poradnik kierowcy zawierający wskazówki dla zmotoryzowanych, Video obejmujące filmy z kanału Motolab na YouTube, Rankingi i testy produktów motoryzacyjnych, poradniki typu „Zrób to sam” nawiązujące do pielęgnacji samochodów i napraw oraz nowe trendy w motoryzacji. W ramach ułatwienia nawigacji po artykułach na górze strony głównej znajduje się wyszukiwarka.
Za to należą się brawa:
- Publikowane na blogu artykuły kierowane są do różnych grup docelowych: mechaników, pasjonatów motoryzacji czy kierowców. Treści kompleksowo omawiają tematykę i odpowiadają na codzienne bolączki użytkowników, np. jak wymienić akumulator.
- Sekcja contentowa Inter Cars zajmuje wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania na słowa kluczowe z miesięcznym zainteresowaniem powyżej 1000 użytkowników.
- Dzięki zastosowaniu we wpisach linkowania wewnętrznego i listingów produktowych ruch jest naturalnie kierowany do oferowanych produktów.
To warto poprawić:
- W niektórych artykułach atrybut title jest zbyt długi, rekomenduje się jego skrócenie. Natomiast meta description w wielu przypadkach jest za krótkie, warto je wydłużyć, dodając frazę kluczową lub CTA, co dodatkowo może zachęcić użytkowników do kliknięcia i zapoznania się z artykułem.
- Na blogu znajdują się wpisy poruszające podobną tematykę – może to prowadzić do kanibalizacji treści (występuje, gdy wiele podstron domeny konkuruje o te same słowa kluczowe). Warto skonsolidować takie teksty w jeden dłuższy lub zastosować techniczne metody, które zapobiegają temu zjawisku, takie jak używanie tagu kanonicznego (czyli linku prowadzącego do strony HTTP) lub właściwe linkowanie i anchor teksty.
- W celu zwiększenia zaufania odbiorców i podkreślenia eksperckości bloga dobrze byłoby wprowadzić profile autorów treści zawierające krótkie bio, link do napisanych przez nich artykułów oraz linki do mediów społecznościowych.
Narzędzia
Blog sklepu isprzęt.pl skupia się wokół szeroko pojętej tematyki narzędzi, co bezpośrednio nawiązuje do jego asortymentu, ale pokrywa również zagadnienia, którymi może być zainteresowana grupa docelowa marki na różnych etapach lejka zakupowego.
Publikowane treści zostały podzielone na 6 głównych kategorii: Ciekawostki z branży budowlanej, przemysłowej, elektronicznej, warsztatowej itd.; Nowości, gdzie najczęściej prezentowane są nowe produkty marek, które obejmuje oferta isprzęt.pl; w sekcji Porady pojawiają się treści instruktażowe i poradniki odpowiadające na codzienne bolączki użytkowników związane z korzystaniem z narzędzi i potrzebnymi remontami bądź naprawami; Promocje – jak sama nazwa wskazuje – dotyczą bieżących okazji cenowych i podpowiedzi w celu pomocy w podjęciu decyzji zakupowych; wpisy inspiracyjne oraz testy narzędzi, które mają formę rankingów.
Za to należą się brawa:
- W sekcji contentowej pojawiają się daty publikacji każdego wpisu, a także sekcja z najchętniej czytanymi i ostatnio publikowanymi artykułami, która na wejściu podsuwa czytelnikowi najbardziej aktualne i cieszące się popularnością treści.
- Wsparcie sprzedaży odbywa się na blogu dwojako. Za pomocą linkowania wewnętrznego w treści, kierującego do konkretnych kategorii produktów nawiązujących do tematyki wpisu. We wpisach pojawiają się również boxy produktowe z rekomendacjami komplementarnych produktów. Aby zwiększyć zaangażowanie użytkowników i zatrzymać ich na dłużej na stronie marka podsuwa również powiązane tematycznie artykuły.
- Artykuły są tworzone na podstawie często wyszukiwanych fraz kluczowych i odpowiadają na intencje użytkowników.
To warto poprawić:
- Dodanie alt tekstów do grafik. Brak atrybutów alt może negatywnie wpływać na widoczność serwisu w wynikach Google Grafika. Ponadto jest to sygnał, że strona nie została dopasowana do użytkowników słabowidzących lub niedowidzących.
- Warto przypisać autorów do artykułów i utworzyć stronę każdego autora z bio i odnośnikami do napisanych przez niego treści – zwiększy to zaufanie do marki i podkreśli wizerunek eksperta.
- Warto zoptymalizować stronę pod kątem Core Web Vitals, aby ulepszyć ogólne doświadczenia użytkownika. Można to zrobić, np. poprzez optymalizację grafik czy zmianę ich formatu na WebP.
Podsumowanie
Aby poznać pozostałe statystyki i konkretne taktyki, jak sklepy internetowe w różnych branżach pozyskują ruch organiczny za pomocą sekcji contentowych, pobierz raport „Ranking blogów w e-commerce 2024” pod patronatem NowyMarketing.