Jakie są najlepsze blogi sklepów internetowych? Co robią dobrze liderzy poszczególnych branż? Nad jakimi elementami powinni jeszcze popracować, aby zmaksymalizować efekty z działań content marketingowych i SEO? Przeczytaj krótką analizę blogów, które generują najwięcej organicznego ruchu z wyszukiwarki Google według danych z Senuto.
Zespół Elephate w najnowszym raporcie „Ranking blogów w e-commerce, edycja 2024” przeanalizował aż 524 sklepy z 32 branż.
Zobacz również
W cyklu artykułów przyjrzymy się blogom, które w poszczególnych branżach pozyskują największy ruch organiczny.
W ostatniej części przeglądu przeanalizujemy blogi z następujących kategorii:
- Wystrój wnętrz i dekoracje: komfort.pl/blog
- Zakupy, ogłoszenia i marketplace: morele.net/wiadomosc/, scroll.morele.net, home.morele.net
- Zdrowie: doz.pl/czytelnia
- Zwierzęta: zooart.com.pl/blog/.
Przegląd i charakterystyka najlepszych blogów
Przekonaj się, za co warto wyróżnić blogi e-commerce marek Komfort, Morele.net, DOZ i Zooart.
Najciekawsze reklamy świąteczne 2024 [PRZEGLĄD]
Wystrój wnętrz i dekoracje
Sekcja porad serwisu Komfort.pl to obszerna baza trendów, porady ekspertów oraz inspiracji dotyczących wystroju wnętrz. Porady zostały podzielone na kategorie odnoszące się do konkretnych pomieszczeń i produktów z oferty marki. Użytkownik ma również możliwość wyboru filtrów opisujących interesujące go treści, co ułatwia nawigację i zawęża poszukiwania.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Za to należą się brawa:
- Blog wspiera sprzedaż przez osadzone w treści przesuwane karuzele prezentujące konkretne produkty z kategorii, powiązanej z tematyką artykułu, np. meble ogrodowe. Dzięki umieszczeniu przy niej dodatkowego odnośnika pod anchor tekstem, „zobacz wszystkie”, użytkownik przenosi się do sklepu i może przeglądać całą kategorię produktów.
- Wpisy zostały wzbogacone o unikalne obrazki i zdjęcia z bazy grafik marki, które prezentują meble z jej asortymentu w przykładowych aranżacjach.
- Artykuły na blogu bazują na często wyszukiwanych frazach dopasowanych do intencji użytkownika. Posiadają również właściwą strukturę nagłówków, w których znajdują się frazy. Aby ułatwić użytkownikowi nawigację, na początku każdej publikacji znajduje się spis treści.
To warto poprawić:
- Artykuły nie posiadają meta description – z punktu widzenia SEO warto zadbać o dodanie tego elementu, tworząc merytoryczny i unikatowy opis, który zachęci użytkowników do kliknięcia i zapoznania się z treścią. W przeciwnym razie algorytm Google sam wybierze fragmenty tekstu, które mogą być wyjęte z kontekstu lub nie w pełni oddać przekaz strony.
- Blog ma kiepskie parametry pod kątem Core Web Vitals, które są częścią wskaźników doświadczenia użytkownika strony wykorzystywanych przez Google w sygnałach rankingowych. Optymalizacja grafik oraz zmiana ich formatu na WebP mogłyby poprawić doświadczenia użytkownika ze stroną.
- Obrazki umieszczone w treści artykułów nie posiadają alt tekstów. Tekst nie będzie się więc wyświetlał w momencie problemów z załadowaniem się grafiki ani nie zostanie odczytany przez oprogramowanie do transkrypcji audio dla osób niedowidzących.
Zakupy, ogłoszenia i marketplace
Serwis Morele.net posiada trzy główne sekcje z treściami: wiadomości, home.morele oraz scroll.morele. Wiadomości to najobszerniejsza sekcja, obejmująca artykuły podzielone na osiemnaście tematycznych kategorii. Home.morele to blog poświęcony tematyce wnętrz, ogrodów i balkonów, zawierający poradniki oraz teksty na temat najnowszych trendów. Z kolei scroll.morele skupia się na technologii i rozrywce, oferując poradniki, recenzje oraz artykuły redakcyjne.
Za to należą się brawa:
- Tematy artykułów są wybierane na podstawie popularnych słów kluczowych, które użytkownicy często wpisują w wyszukiwarki. Trzy blogi serwisu nie konkurują ze sobą, gdyż każdy z nich porusza różnorodne zagadnienia.
- Tytuły artykułów często przybierają formę pytań, co ułatwia dotarcie do potencjalnych czytelników i zachęca do zapoznania się z treścią. Artykuły są wszechstronne, odpowiadają na główne pytania i rozwijają powiązane tematy.
- Blog wspiera sprzedaż poprzez wewnętrzne linkowanie do polecanych produktów, wykorzystując belki informacyjne i kontekstowe linki, a autorzy, pisząc otwarcie o testowanych produktach, pomagają czytelnikom podejmować świadome decyzje zakupowe.
To warto poprawić:
- Warto kontynuować wzmacnianie zaufania do marki poprzez skuteczne wykorzystanie kampanii digital PR, które mogą dodatkowo zwiększyć wiarygodność i rozpoznawalność wśród potencjalnych klientów.
- Z punktu widzenia SEO i wsparcia sprzedaży istotne jest dalsze rozwijanie strategii linkowania wewnętrznego.
- Dodatkowo, z perspektywy UX, dobrym pomysłem byłoby wprowadzenie na blogu wiadomości belki z wyróżnionymi artykułami, aby skierować ruch na kluczowe wpisy dla marki.
Zdrowie
Apteka doz.pl dysponuje sekcją contentową w formie poradnika, który stanowi kompendium wiedzy na tematy okołozdrowotne. Zostały na nim uwzględnione kategorie dotyczące chorób, badań, farmacji, ciąży, dziecka, urody, umysłu, seksu, stylu życia, a także wiadomości medyczne. Strona oferuje również specjalne sekcje edukacyjne – „Encyklopedia leków oraz ziół”.
Za to należą się brawa:
- Każdy artykuł ma przypisanego autora z uwzględnieniem jego tytułu naukowego, np. doktor nauk medycznych, co podkreśla ekspercki wizerunek materiałów i całej sekcji contentowej. Z perspektywy zarówno wyszukiwarki, jak i użytkownika istotna jest również data publikacji oraz modyfikacji tekstu. Szczególnie w kontekście zdrowia powinny one być jak najbardziej aktualne. Ponadto użytkownik otrzymuje informację, ile razy został przeczytany artykuł, co pozwala na zbadanie popularności wpisów oraz ile czasu zajmie użytkownikowi przeczytanie treści.
- Wsparcie sprzedaży występuje na blogu przez przesuwane karuzele zawierające rekomendacje produktów w kontekście tematyki artykułu. Z poziomu wpisu można przejść na stronę produktu, czyli do sklepu albo dodać go bezpośrednio do koszyka. Blog skutecznie wspomaga sprzedaż za pomocą listingów produktowych umieszczonych między fragmentami artykułów oraz poprzez spójne z tematyką wpisów nawiązania i linki do oferty w tekście.
- W publikacjach zastosowano kontekstowe linkowanie do tematycznie powiązanych treści. Na końcu artykułu znajduje się również sekcja z polecanymi wpisami.
To warto poprawić:
- Warto włączyć w linkowanie wewnętrzne pod odpowiednimi anchor tekstami umieszczanie odnośników do istotnych z perspektywy marki kategorii produktowych. Może to zwiększyć konwersję, przyspieszając decyzję zakupową użytkownika, który nie wybrał jeszcze konkretnego produktu.
- W sekcji contentowej zachowana jest spójność znaczników title, meta description i H1, jednak meta tytuły i opisy często są dłuższe niż zalecane. Warto skrócić te elementy, aby były dobrze widoczne w wynikach wyszukiwania.
- W kategorii „Encyklopedia ziół” występują zbyt długie akapity, co może zniechęcić użytkownika do zapoznania się z tekstem. Warto podzielić je na krótsze fragmenty liczące 4-6 wersów, pozwoli to uniknąć wrażenie tzw. ściany tekstu. Należy jednak zadbać o to, aby tekst brzmiał naturalnie i przechodził płynnie z jednej myśli w drugą.
Zwierzęta
Sekcja contentowa zooart.pl to obszerny zbiór artykułów budujących ekspercki wizerunek marki i wspierających sprzedaż. Odnośnik do bloga umieszczono na samej górze strony, co może sugerować jego wysoki priorytet dla marki. Po jego kliknięciu czytelnik ma do dyspozycji ruchomą sekcję z najnowszymi artykułami, aby jeszcze ułatwić dostęp do interesujących treści. Baza treści zawiera wpisy skoncentrowane na psach kotach i mniejszych zwierzętach domowych.
Za to należą się brawa:
- Artykuły blogowe są logicznie skonstruowane i odpowiadają na konkretne zapytania. Często mają charakter evergreenowy (czyli zawsze aktualnych treści), co zapewnia ich długotrwałą aktualność i możliwość ciągłego pozyskiwania ruchu organicznego.
- Lokowanie produktów w artykułach na blogu jest subtelne, ogranicza się głównie do kilku naturalnie wprowadzonych w treść linków wewnętrznych. Konwersję wspierają też bannery dopasowane do kontekstu, pojawiające się w artykułach dotyczących testowania konkretnej karmy. Pod tekstem często znajduje się również lista gotowych do dodania do koszyka produktów związanych z tematem wpisu.
- Możliwość oceny artykułów łapką w górę lub w dół. To na tej podstawie tworzona jest sekcja „Popularne” artykuły na końcu wpisów.
To warto poprawić:
- Adresy URL bywają jednak zbyt długie i niepotrzebnie zawierają pełne tytuły wpisów.
- Nie wszystkie grafiki posiadają alty, co może wpływać na gorszy ich odbiór przez użytkowników z niepełnosprawnościami oraz roboty wyszukiwarki.
- Warto zoptymalizować artykuły pod kątem metryki CLS (ang. Cumulative Layout Shift, czyli metryki używanej do oceny stabilności wizualnej strony internetowej). Jest to ważny, zorientowany na użytkownika wskaźnik do pomiaru stabilności wizualnej, ponieważ pomaga określić, jak często odbiorcy doświadczają nieoczekiwanych przesunięć układu. Zbyt wysoki CLS oznacza, że strona nie jest przyjemna w odbiorze.
Podsumowanie
Branża zdrowotna generuje najwięcej ruchu organicznego w sekcjach contentowych. Oznacza to, że właśnie tego rodzaju treści użytkownicy najchętniej konsumują, dlatego prowadząc biznes w tym sektorze, szczególnie warto zainwestować w działania blogowe.
Największy udział ruchu organicznego na blogach, w stosunku do całego serwisu, zanotowała branża związana ze zwierzętami. Co istotne, w tej kategorii zaobserwowano również niski odsetek artykułów bez ruchu organicznego – świadczy to o dużym zainteresowaniu czytelników.
Branże takie jak zdrowie, zwierzęta, rośliny, medycyna, kosmetyki i uroda generują najwyższy przeciętny ruch organiczny na jeden artykuł. Co więcej, te same kategorie wymagają najmniejszej liczby publikacji, aby osiągnąć 10 tysięcy odsłon. W tych sektorach działania contentowe powinny być kluczowym elementem strategii marketingowej.
Aby poznać pozostałe statystyki i konkretne taktyki, jak sklepy internetowe w różnych branżach pozyskują ruch organiczny za pomocą sekcji contentowych, pobierz raport „Ranking blogów w e-commerce 2024” pod patronatem portalu NowyMarketing.