#PrzeglądTygodnia [14-20.10.2025]: jak AI Mode wpłynie na SEO, NFZ rapuje o zdrowiu, chatbot Wacek

przegląd tygodnia 14-20 października
Poznaj zbiór najciekawszych tematów ze świata marketingu, które opublikowaliśmy między 14 a 20 października 2025 roku.
O autorze
4 min czytania 2025-10-20

>> Zobacz poprzednie podsumowania tygodnia.

Newsy i artykuły tygodnia

  • W kolejnej odsłonie cyklu #OdKulis pokazujemy, jak powstawała specjalna kolekcja ceramiki, w ramach współpracy marki Coca-Cola oraz Zakładów Ceramicznych Bolesławiec. O kulisach współpracy opowiada Iina Airaksinen, Senior Marketing Director w The Coca-Cola Company Polska i Kraje Bałtyckie. >>> Czytaj więcej.

  • 7 października br. Google na swoim blogu ogłosiło wprowadzenie trybu AI Mode. W jaki sposób ten tryb wyszukiwania wpłynie na SEO? Czym różni się od klasycznej wyszukiwarki? Swoją opinią podzielili się: Roksana Frankowska (co-founderka SearchMeets.ai i SEO Lead w KERRIS), Wojciech Mazur (CEO & Founder Elephate), Mateusz Malinowski (SEO director Fabryka Marketingu, autor bloga seodred.pl) oraz Kacper Osiecki (CEO Enyo i pomysłodawca marketingowego powerhouse By The People Group). >>> Czytaj więcej.

  • W jaki sposób mówić i pisać o tematach trudnych, aby nie narazić się na blokadę w internecie i jednocześnie trafić do wybranej grupy odbiorców? Opinią podzielili się: Magdalena Niedobecka (Marketing Manager, SARE), Krzysztof Marzec (CEO, DevaGroup), Wiola Sotomska (Business Development Director, Tears of Joy) i Marcin Łukasik (Founder Studia PLAC). >>> Czytaj więcej.

  • Marka Josera przeszła właśnie pierwszy od 2016 roku relaunch, podkreślając emocjonalną więź opiekunów ze zwierzętami i stawiając na nową identyfikację wizualną. O trendach w marketingu pet food, wyzwaniach i przyszłości marki opowiada Elżbieta Juszczak, Marketing Manager marki. >>> Czytaj więcej.

  • Centrum Analityczne Res Futura sprawdza, jak prezentuje się wizerunek Polski w rosyjskich social mediach. >>> Czytaj więcej.
  • Magdalena Tyburcy analizuje strategie reklamowe na rynku motoryzacyjnym. Pod lupę wzięto dwie marki: Volkswagen Group Polska oraz Toyota Central Europe. >>> Czytaj więcej.
  • Aleksandra Chróst-Nowakowska pisze o tym czy audio brandingu to utrapienie czy może strategiczne wsparcie. >>> Czytaj więcej.
  • Natalia Kapuza o tym, czy świat haute couture i marek premium naprawdę może zaufać algorytmom i wciąż pozostać autentyczny? >>> Czytaj więcej.
  • Sejmowa Komisja do Spraw Petycji rozpoczęła rozpatrywanie obywatelskiego wniosku, który postuluje zakaz reklam słodyczy w mediach – telewizji, radiu, kinie i prasie – wraz z obowiązkowym ostrzeżeniem o zawartości cukru.  >>> Czytaj więcej.

Kampanie i akcje warte uwagi

  • Lekarze z Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku oraz Fundacja UroCare uruchomili chatbota o imieniu Wacek. Od września br. odpowiada on na pytania dotyczące zdrowia mężczyzn – w tym chorób układu moczowego i problemów z erekcją. >>> Czytaj więcej.
  • W nowej odsłonie kampanii #HejtOutLoveIn, T-Mobile we współpracy z Dawidem Podsiadło i Fundacją SEXEDPL stawiają na reagowanie – każdy może podpisać Deklarację Niezgody na Hejt i pokazać, że głos szacunku może zagłuszyć nienawiść. >>> Zobacz.
  • Narodowy Fundusz Zdrowia nie odpuszcza w walce o zdrowie społeczeństwa – tym razem sięga po muzykę. Powstał utwór i teledysk „Na Fali Zdrowia”, stworzony przez pracowników NFZ z Opola, który w rytm rapu i rocka zachęca do ruchu, świadomej diety i profilaktyki. >>> Posłuchaj.
  • Tyskie w ramach kampanii „Z pokolenia na pokolenie jesteśmy na TY” prezentuje Międzypokoleniowy Słownik Slangu – projekt, który w humorystyczny i refleksyjny sposób pokazuje, że mimo różnic językowych, wszyscy możemy mówić jednym językiem. >>> Zobacz.

  • Too Good To Go pokazuje w kampanii, że niedoskonałe produkty mogą wyglądać jak z reklamy. Marka zaprosiła do współpracy food stylistkę Jagodę Żmudzińską, by udowodnić, że z odrobiną kreatywności jedzenie można uratować – i pięknie zaprezentować. >>> Zobacz.
  • Narodowy Instytut Fryderyka Chopina wraz z marką Medicine prezentują kolekcję inspirowaną życiem i dziełem kompozytora. >>> Zobacz.
  • Żabka i Sprite połączyły siły. Powstał limitowany sos do hot dogów. >>> Zobacz.
  • The Ordinary rusza z kampanią „The Periodic Fable”. Jej celem jest pokazanie wprowadzających w błąd trendów i sformułowań marketingowych w branży beauty, które mają za zadanie jedynie zwabić konsumentów. >>> Zobacz.
  • Visit Sweden oraz agencja Prime Weber Shandwick promują Szwecję jako kraj, który można byłoby „przepisać na receptę” – idealny cel podróży prozdrowotnej. >>> Zobacz.
  • Firma odzieżowa Moncler rusza z globalną kampanią „Warmer Together”, w której wystąpiły ikony Hollywood – Al Pacino i Robert De Niro. Wszystko to w symbolicznej opowieści o przyjaźni, zaufaniu i ciepłe, które zaczyna się w nas samych. >>> Zobacz.
  • W IKEA nawet telefony mogą mieć swoje łóżka. Kolekcja Phone Sleep zachęca do odkładania smartfonów na noc i odzyskania spokojnego snu. >>> Czytaj więcej.
  • Dove rusza z kampanią #ChangeTheCompliment, zachęcając, by oprócz wyglądu chwalić dziewczęta także za ich cechy i umiejętności – to lepiej wspiera ich poczucie wartości. >>> Czytaj więcej.
  • Ponad 1 000 000 dzieci skorzystało już z zestawu LEGO MRI Scanner, który dzięki zabawie pomaga zredukować lęk przed badaniem rezonansu i ograniczyć konieczność stosowania narkozy. >>> Czytaj więcej.
  • Amerykański koncern Johnson & Johnson stoi przed pierwszymi zbiorowymi pozwami w Wielkiej Brytanii – ponad 3 000 osób twierdzi, że użycie produktu zawierającego talk przyczyniło się u nich do zachorowań na raka. >>> Czytaj więcej.

Raporty, badania, analizy

  • Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował, jak niebezpieczny trend „48 hours challenge” wywołał dezinformację? >>> Czytaj więcej.
  • Z Raportu Gamingowego 2025, opracowanego przez HP Inc. Polska i SW Research, wynika, że gaming to nie tylko rozrywka, ale realna przestrzeń rozwoju kompetencji przyszłości. Gracze uczą się strategicznego myślenia, kreatywności i adaptacji do zmian – umiejętności, które coraz częściej decydują o sukcesie zawodowym. >>> Czytaj więcej.
  • Badanie SW Research dla Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie pokazuje, że piwo bezalkoholowe jest przez Polaków postrzegane jako element ograniczania spożycia alkoholu. Takiego zdania jest ponad połowa respondentów. Prawie 54 proc. popiera także możliwość jego reklamy. >>> Zobacz pozostałe wnioski.

  • Badanie Akademii Przyszłości „Co zabija dziecięcą wiarę w siebie?” pokazuje, że dzieci coraz częściej tracą poczucie wartości, a winą obarczamy nieświadomie dorosłych i systemy. Publikacja pokazuje równocześnie drogę do tego, jak to naprawić. >>> Zobacz więcej wniosków.

#PolecajkiNM

Zobacz 68. odcinek cyklu #PolecajkiNM.

Poznasz między innymi:

  • raport Digital 2026 Global Overview,
  • ranking Best Global Brands 2025,
  • raport DHL eCommerce „2025 Trends Report – Business Edition.

Posłuchasz odcinków podcastów:

  • „Strefa Kultur Uniwersytetu SWPS”, w którym dr Bartosz Kicior rozmawia z Bartoszem Bartyzelem – rzecznikiem prasowym i kierownikiem Biura Prasowego Muzeum Auschwitz na temat zjawiska dezinformacji historycznej oraz tego, w jaki sposób jest rozpowszechniana i jak budować odporność na fałszywą narrację historyczną,
  • „Mamy na to slajd”, w którym gościniami były Marta Grybś-Kabocik i Agnieszka Warzybok, badaczki PTBRiO i uczestniczki projektu „Małomiasteczkowy”, a temat odcinka to wnioski płynące z tego projektu i współczesna wizja małych miast w Polsce,
  • „Product Vision”, w którym odpowiedzi na temat tego, jak naprawdę korzystamy z AI w pracy nad produktami, szuka prowadzący Tomek Tomaszewski,
  • „Marketing: Rewizja”, w którym Piotr Lutek i Jacek Pogorzelski z BlueFox rozmawiają m.in. o tym, kim naprawdę jest Challenger, czym różni się strategia Challengera od strategii Innowatora oraz jakie marki najlepiej ilustrują podejście challengerowe,
  • „Z buta w marketing”, którym gościem Oskara Lipińskiego jest Paweł Frieske, współwłaściciel Reflect Group, który dzieli się ze słuchaczami 19-letnim doświadczeniem w budowaniu e-commerce.

PS #PrzeglądTygodnia [07-13.10.2025]: perełki współprac marek, aplikacje w ChatGPT, powstała platforma Mastercard Commerce Media