>> Sprawdź poprzednie podsumowania tygodnia.
Newsy i artykuły tygodnia
- W kolejnym odcinku NowyMarketing Podcast rozmawiamy z Tomaszem Chmielewskim, Marketing Managerem w firmie Bolton Polska. Nasz gość opowiada między innymi o tym, jaki był 2024 dla firmy Bolton Polska, jakie znaczenie dla marki Rio Mare mają wyróżnienia branżowe oraz o tym, jak tworzyć marki premium.
- W drugim odcinku naszego cyklu podcastów, InfluLAB Marta Polakow-Stepanow rozmawia z Karoliną Gilon i jej menadżerem Januszem Sabajem m.in. o tym, jakie czynniki wpływają na decyzje dotyczące podejmowania działań z markami oraz jak twórcy internetowi ustalają stawki za współpracę.
- W kolejnym odcinku cyklu #OdKulis o kampanii „bambi robi z Makiem, co chce” McDonald’s Polska z bambi w roli ambasadorki opowiadają Michał Arament, Marketing Director i Maciej Chomżyński, Senior Brand Manager McDonald’s Polska.
- Zapoznaj się z kolejnymi podsumowaniami 2024 roku. Tym razem możesz przeczytać o: podsumowaniu oraz planach marki Wedel (na pytania odpowiedzieli Anna Górka, Kierowniczka Mediów i Komunikacji Zintegrowanej w E.Wedel oraz Krzysztof Bogacz, Dyrektor Marketingu w E.Wedel); AI w marketingu (na pytania odpowiedzieli eksperci: Piotr Bombol z Adaily, Tomasz Graszewicz – CEO, Job’n’Joy, Shake the Cake, AI wizards, Anna Gumkowska – Szefowa Grupy Roboczej AI IAB Polska i Mateusz Kowalski z WebTalk); e-commerce na przełomie 2024/2025 (na pytania odpowiedzieli eksperci: Paweł Fornalski z IdoSell, Mateusz Jeżyk z Sales Intelligence, Barbara Kaleńczuk z Shopera, Justyna Pliś z AtomStore, Konrad Zach z thinkhub.pl, Tomasz Michalski z grupy Allegro i Justyna Skorupska z Digital Bridge Sp. z o.o.); marketing B2B na przełomie 2024/2025 (na pytania odpowiedzieli eksperci: Martyna Grzegorczyk z ClickMeeting i Szymon Negacz, założyciel WiseGroup); o podsumowaniu oraz planach marki Bolt (na pytania odpowiedzieli Martyna Kurkowska, PR Manager oraz Agata Bieniek, Marketing Manager brandu w Polsce); o podsumowaniu oraz planach marki Motorola (na pytania odpowiada Anna Staszyńska, Head of Marketing w Motorola).
- Jak zmienia się sposób ukazywania seniorów w reklamach? Jacy, według badań, są współcześni seniorzy? Na pytania odpowiada Michał Kot, partner w firmie IRCenter.
- Agnieszka Mikołajczak z LUCKYYOU przygotowała przegląd kampanii reklamowych, w których seniorzy zostali pokazani jako niestereotypowi.
Kampanie i akcje warte uwagi
- Rada Ministrów przyjęła propozycje przepisów, które zakładają zakaz sprzedaży osobom nieletnim wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych, podgrzewanych wyrobów tytoniowych z aromatem oraz woreczków z syntetyczną nikotyną. Zmiany obejmują również nadzór nad reklamą i promocją tych produktów.
- Jak informuje Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, 22 stycznia 2025 roku w Dzienniku Urzędowym UE opublikowano nowe rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych.
- Prezes UOKiK zakwestionował prezentowanie cen z rabatem tak, jak cen standardowych przez spółkę P4 (operator sieci Play) i Netia. Firmom grozi kara w wysokości do 10 proc. obrotów.
- IKEA stworzyła kołysankę, która zapewnia głęboki sen dzieciom i rodzicom.
- Szef Instagrama, Adam Mosseri, rozpoczyna publikowanie serii filmów, w których zdradza, jakie czynniki wpływają na algorytm oraz mogą pomóc w uzyskaniu dobrych zasięgów.
- W kinach Roxy Cinemas w Zjednoczonych Emiratach Arabskich pojawił się 9-godzinny film „Don’t Look Down”. Produkcja stanowi symulację czasu spędzonego przez nastolatków przed ekranami.
- Reżyserka Isabel Garrett wraz z 28 artystami z całego świata stworzyła teledysk do piosenki „ALiEN HiTS/ALiEN RADiO” zespołu Coldplay. Klip powstał w cztery tygodnie.
- Uber ruszył z kampanią „You’re Almost There”. Kreacje pojawiły się na lotnisku Gatwick w Londynie. Marka przekonuje, że dzięki niej podróżowanie staje się jeszcze łatwiejsze. W kampanii wykorzystano symboliczne fotografie, nawiązujące do ważnych momentów i osób z życia każdego z nas.
- Marka kosmetyczna Kiehl’s w swojej akcji reklamowej „Pubic display type” postanowiła przełamać tabu, jakim jest pokazywanie kobiecego owłosienia intymnego. W tym celu w kampanii pojawiły się wizerunki modelek z widocznym owłosieniem miejsc intymnych, a hasło akcji zostało napisane czcionką stworzoną z… włosów.
- Duńskie biuro podróży Højmark Rejser znalazło kreatywne rozwiązanie, by zachęcić klientów do wykupowania wyjazdów narciarskich do Austrii.
- Firma produkująca lody „Summer Talk” zwraca uwagę na problem globalnego ocieplenia. W związku z tym marka wymyśliła specjalne opakowania lodów. Przysmak na patyku kształtem przypomina góry, a po stopieniu (lub zjedzeniu) lodów oczom konsumentów ukazuje się wizerunek niedźwiedzia polarnego albo pingwina.
- Powstała kampania „The Snowball”, która zwraca uwagę na problem alkoholizmu, rosnący w miesiącach zimowych. W spocie promującym wykorzystano techniki animacji.
- Powstał portal „Allevia Pollen Passport”. To idealne rozwiązanie dla podróżników-alergików. Na stronie można sprawdzić prognozy dotyczące zanieczyszczenia powietrza i stężenia alergenów w różnych zakątkach świata.
Raporty
- Sotrender podsumował rok na platformie Facebook. Jak się okazało, SokzBuraka był w minionym roku najbardziej angażującym profilem.
- Opublikowano kolejną odsłonę raportu Brand Finance Global 500. Apple jest ponownie najcenniejszą marką na świecie. Brand Finance wycenia ją na 574,5 mld USD na 2025 rok. Daje jej to przewagę nad najbliższym rywalem, czyli Microsoftem, wycenianym na 461 mld USD. Z kolei najsilniejszą marką został WeChat.
- IQS opublikowało wyniki badań, które pokazują, że 62% uczestników balów przedmaturalnych pije alkohol w ten wyjątkowy dzień. Dominują mocne trunki, w tym wódka, które stanowią aż 80% alkoholu spożywanego w czasie studniówki. Przeważają duże butelki, a 36% osób przyznaje się do spożywania „małpek”.
- W sieci pojawił się raport „Polski internet w IV kwartale 2024 r.”, który zawiera przegląd rynku polskiego opisujący internautów w wieku 7-75 lat, korzystających z komputerów, tabletów oraz smartfonów.
#PolecajkiNM cz. 35
Sprawdź 35. odcinek z cyklu #PolecajkiNM. Tym razem wspominamy o:
- kondycji event marketingu na przełomie 2024 i 2025 roku,
- tym, jak znaczącym problemem jest samotność wśród polskich seniorów,
- tym, jak wyglądał polski internet w IV kwartale 2024 roku.
Posłuchasz także podcastów:
- „Mamy na to slajd”, gdzie Marta Ulman i Kuba Kwaczyński rozmawiają z Kasią Stąpór i Mariuszem Przybyłem,
- „Prawo dla biznesu”, w którym Piotr Kantorowski odpowiada na pytania o to, w jakich sytuacjach może się okazać, że warto ponieść dodatkowe koszta związane np. z zatrudnieniem aktorów zamiast korzystania z AI.