W raporcie pokazano, jak kreatywne pomysły wpływają na efektywność kampanii. Autorzy raportu celowo używają w nim słowa „pomysł” zamiast „kampania”, ponieważ przyjęli, że w ramach jednego pomysłu mogło powstać wiele akcji marketingowych.
– Od czasu opublikowania w 2021 r. poprzedniego wydania raportu, przeprowadzono wiele badań potwierdzających, w jaki sposób kreatywność zwiększa efektywność, dlatego chcieliśmy sprawdzić, czy status efektywności liczby kreatywnie nagradzanych kampanii uległ zmianie – mówi Amy Rodgers, dyrektor ds. treści w WARC Creative.
Zobacz również
Kreatywność zwiększa efektywność
Zgodnie z raportem, w ciągu ostatnich kilku lat, liczba pomysłów wysoce kreatywnych nagradzanych za skuteczność wzrosła z 39 proc. do 42 proc. Patrząc na cechy kampanii nagradzanych, zarówno za kreatywność, jak i skuteczność, wyciągnięto najważniejsze wnioski, jakimi są:
- 20 proc. z przeanalizowanych kampanii kreatywnych nagrodzonych w latach 2015–2022, została następnie nagrodzona za skuteczność,
- kiedy pomysły są wysoko nagradzane za kreatywność, uzyskanie nagrody za efektywność wzrastała z 20 proc. do 42 proc.,
- najbardziej udane pomysły w zakresie kreatywności i efektywności koncentrują się na budowaniu wartości marki poprzez wykorzystanie telewizji (wysoce kreatywne i skuteczne pomysły mają ponad dwukrotnie większe prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu w telewizji niż za pośrednictwem jakiegokolwiek innego kanału),
- w 40 proc. najbardziej kreatywnych kampanii wykorzystano emocje jako strategię twórczą,
- w kategorii telekomunikacja i usługi użyteczności publicznej wystąpił najwyższy współczynnik konwersji na efektywność, a w kategorii handlu detalicznego – największa liczba wysoce kreatywnych i skutecznych pomysłów,
- Burger King najczęściej nagradzana za kreatywność marka, ale Coca-Cola ma najwyższy współczynnik konwersji od kreatywności do efektywności, a prawie jedna trzecia jej kreatywnych pomysłów została nagrodzona również za skuteczność,
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
- McDonald’s jest najczęściej nagradzaną marką w rankingach WARC za skuteczność, ale badanie „The Health of Creativity” pokazało, że kreatywność ma obecnie większy wkład w wyniki marketingowe.
120 najbardziej kreatywnych pomysłów
W raporcie wykazano aż 120 idei, które określono nie tylko jako kreatywne, ale również skuteczne. Każda z nich mogła obejmować więcej niż jedną kampanię oraz zdobyć więcej niż jedną nagrodę.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Co to oznacza dla reklamodawców, agencji oraz właścicieli mediów?
W raporcie określono również, na co powinny zwrócić uwagę osoby „z branży”. Skupiono się przede wszystkim na reklamodawcach, agencjach oraz właścicieli mediów i tak:
- reklamodawcy powinni skupić się na budowaniu marki oraz sprzedaży w sposób zrównoważony, a dodatkowo spójny i kreatywny w dłuższej perspektywie,
- agencje powinny skupić się na łączeniu kreatywności ze skutecznością, którą potwierdzą klienci, ponieważ takie działanie może doprowadzić do otrzymania branżowych nagród, co z kolei przyczyni się do zapewnienia ciągłości inwestycji,
- właściciele mediów z kolei odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu reklamodawcom oraz agencjom przestrzeni do prezentowania kreacji, dlatego powinny proponować innowacyjne rozwiązania oraz kanały, które zachęcą do dużego zaangażowania odbiorców; wykazano, że najlepsze kampanie to takie, w których królują emocje, dlatego warto współpracować z reklamodawcami i agencjami, które podejmują tego rodzaju akcje.
Skróconą wersję raportu można pobrać tutaj. Pełny raport jest dostępny wyłącznie dla subskrybentów WARC.
PS Raport Digital 2024 Global Overview: Jaki był 2023 rok w Internecie i mediach społecznościowych
Czy liczba użytkowników Internetu wzrosła? W jakim celu korzystano z Internetu w 2023 roku? Z jakich aplikacji najczęściej korzystano? Kto jest „górą” – Instagram czy TikTok? Zapraszamy do zapoznania się z najnowszym raportem Digital 2024 Global Overview.
PS2 Raport State of Accessible Marketing 2024: Najlepsze kampanie inkluzywne
Raport State of Accessible Marketing przygotowywany przez dozanü innovations wskazuje najlepsze kampanie inkluzywne. W tym roku w raporcie pojawiły się kampanie Warner Bros. and Max związane z premierą „Barbie”, kask 5G od AT&T oraz Uniwersytetu Gallaudet, Dove, Victoria’s Secret oraz LEGO.