Wydarzenie poprzedzało otwarcie wystawy „Więcej niż reklama. Jak to robią Szwedzi?”, organizowanej przez Ambasadę Szwecji i Instytut Szwedzki, która potrwa do 23 listopada. W godzinach 10-21 w ciągu tygodnia, oraz 10 – 18 w weekend, w Centrum Kreatywności Targowa będzie można podziwiać wielokrotnie nagradzane kreacje szwedzkiej branży reklamowej z ostatnich 30 lat. Nierzadko kontrowersyjne, często przełomowe – ale zawsze skłaniające do refleksji. Warszawa jest kolejnym miastem goszczącym wystawę, która odwiedziła już m.in. Berlin, egipską Aleksandrię czy Bogotę.
Czy reklama może zmienić społeczeństwo?
W seminarium zatytułowanym „Czy reklama może zmieniać społeczeństwo? Perspektywa szwedzka i polska” udział wzięli specjaliści i autorytety ze szwedzkiej i polskiej branży reklamowej. Wykłady wygłosili: Sara Kristoffersson, profesor designu na Konstfack University College of Arts, Design and Crafts w Sztokholmie, będąca jednocześnie kuratorką wystawy oraz Walter Naeslund, CEO Honesty, uznawanej za jedną z najlepszych szwedzkich agencji reklamowych. Polski punkt widzenia przybliżyły: dr hab. Teresa Taranko, prof. SGH, zajmująca się tematyką marketingu oraz Katarzyna Sośnierz, współzałożycielka i dyrektor kreatywna niezależnej agencji LVOV.
Zobacz również
W serii krótkich, ale wartościowych wykładów zaprezentowali swoje spojrzenie na reklamę i wartości, jakie ze sobą niesie. Goście ze Szwecji wskazali, że najlepsze efekty często osiąga się sięgając do prostych emocji i gry z uprzedzeniami, a sama reklama coraz częściej, poza aspektem marketingowym, ma inny, głębszy wymiar: niesie ze sobą wartość informacyjną, czy wręcz edukacyjną, dlatego też niezwykle ważna jest rzetelność i autentyczność przekazu. Z kolei przedstawicielki polskiej branży wskazywały na powtarzający się brak odpowiedzialności społecznej w rodzimych kampaniach, co przy rosnącej funkcji reklamy w świadomości odbiorcy powinno budzić niepokój. Wskazywano też na siłę stereotypów i rolę reklamy w ich przełamywaniu.
Wyróżniki szwedzkiej reklamy
Podczas panelu, w którym udział wzięli zaproszeni goście, dyskutowano o wyróżnikach szwedzkiej reklamy, podejściu do tematów trudnych i roli humoru. Szwedzka reklama stawia w dużej mierze na maksymalną autentyczność i utożsamienie się z odbiorcą, zawsze niesie ze sobą głębsze przesłanie i skłania do refleksji. Humor ma często szczególny charakter i bywa ironiczny, ale ze względu na swoją specyfikę może być niekiedy odpowiednio czytelny tylko dla Szwedów. Wskazywano też na siłę obrazu w reklamie, jako medium uniwersalnego oraz transformację reklamy pod kątem dynamicznie zmieniającego się cyfrowego świata.
Czy zatem czy reklama może zmieniać społeczeństwo? Według zaproszonych specjalistów jest ona raczej odbiciem zmian i procesów, jakie w nim zachodzą, ale ze względu na coraz częściej spotykany charakter informacyjno-edukacyjny może jednak wpływać na świadomość odbiorcy. Bez wątpienia aspekt społeczny w reklamie jest niezwykle ważny i w najbliższych latach będzie jeszcze zyskiwał na znaczeniu.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Seminarium swoją obecnością uświetniła Ambasador Szwecji, Inga Eriksson Fogh oraz przedstawicielka Instytutu Szwedzkiego, Anna Maria Bernitz, natomiast Miasto Stołeczne Warszawa reprezentował Grzegorz Wolff.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Serdecznie zapraszamy do obejrzenia wystawy „Więcej niż reklama. Jak to robią Szwedzi?” w Centrum Kreatywności Targowa, ul. Targowa 56, 3-23 listopada w godzinach 10-21 (weekend: 10-18). Wstęp wolny.