TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Robert Lewandowski zagra w FC Barcelonie z „9″ plecach. Zaważyły biznesy piłkarza

Robert Lewandowski zagra w FC Barcelonie z „9″ plecach. Zaważyły biznesy piłkarza
Media obiegła informacja, że najbardziej znany polski piłkarz dołącza do klubu FC Barcelona. Fani zaczęli zastanawiać się, z jakim numerem na plecach zagra Lewandowski, bo w nowym klubie „9" była już zajęta. Sprawę rozstrzygnęły zobowiązania marketingowe.
O autorze
2 min czytania 2022-07-18

„9″ w świecie futbolu od razu jest kojarzona z napastnikiem polskiego pochodzenia, Robertem Lewandowskim. Piłkarz występował z tym numerem na plecach przez cały okres swojej kariery w klubie Bayern Monachium, ale jego transfer do Barcelony postawił tę kwestię pod znakiem zapytania.

Okazało się bowiem, że w hiszpańskim klubie z dziewiątką gra już Memphis Depay (występuje w Barcelonie od 2021 roku). Jeśli numer zostałby z piłkarzem holenderskiego pochodzenia, to oznaczałoby, że Lewandowski musiałby rozstać się ze swoim słynnym przydomkiem „RL9″, który pojawia się nie tylko na jego kanałach social media, ale także w prowadzonych przez niego firmach.

Jego marka produkująca kawę nazywa się dokładnie RL9. Natomiast restauracja w Browarach Warszawskich nosi nazwę „Nine’s” – motyw dziewiątki pojawia się tam na każdym etapie komunikacji, a w samym lokalu znajdziemy nawet… przekąski w kształcie słynnej dziewiątki. Jak łatwo się domyślić, zmiana liczby na koszulce tego zawodnika wiązałaby się z ogromnymi kosztami wizerunkowymi i finansowymi.

– Robert Lewandowski, będąc brandem, mając firmę RL9, mając nawet swoją linię w firmie 4F, nie może grać z innym numerem. Nie zmienisz nagle linii RL9 na RL19 czy RL25. Musiał zawrzeć zapis, że jeśli on zmienia klub, to musi dostać dziewiątkę […] Rozwiązania są dwa – albo za chwilę Depay odejdzie do Premier League lub do Sevilli w zamian za rozliczenie za transfer Julesa Kounde, albo będzie musiał oddać „9″. Taki jest zapis w papierach, że Robert musi grać z dziewiątką. Będę się z ciekawością przyglądał tej sytuacji, ale w sumie Lewandowskiemu się nie dziwię, bo po to stworzył linię i brand, żeby konsekwentnie budować swój wizerunek – mówił Mateusz Borek w „Kanale Sportowym”.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Okazało się jednak, że sprawa znalazła swój szczęśliwy finał. Reprezentant Polski zachowa swój symbol, gdyż w kontrakcie z katalońskim klubem ma zagwarantowany numer „9” na klubowej koszulce. Okazuje się, że o decyzji przesądziły kwestie marketingowe związane z polskim piłkarzem.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Co więcej, menadżer polskiego snajpera, czyli Pini Zahavi, złożył w klubowym sklepie zamówienia na dziesięć koszulek z nazwiskiem Lewandowskiego i numerem „9″. Wszystkie będzie można kupić podczas aukcji charytwatywnej.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

PS

Jeden z najlepszych piłkarzy na świecie półtora roku temu dołączył do Drużyny Ambasadorów 4F. Tym samym Grupa OTCF, właściciel marki 4F buduje silny zespół ambasadorów pod hasłem #WeMakeaTeam.

PS 2

Czym jest celebrity endorsement? Początków tego zjawiska upatruje się w XVIII wieku, a w Polsce w latach 30. ubiegłego stulecia. Monarchowie, a później aktorzy teatralni czy piosenkarze wywierali wpływ na konsumentów i zachęcali ich do zakupów. Jak celebrity endorsement dał początek influencer marketingowi?