O restarcie branży targowo-eventowej i ruszającej rejestracji na wrześniowy FestiwalMarketingu.pl i FestiwalDruku.pl rozmawiamy z Robertem Załupskim, dyrektorem wydarzenia i CEO OOH magazine.
Zaskoczyła Pana tak duża frekwencja w Poznaniu?
Bardziej bym powiedział, że ucieszyła. Nie była dla mnie zaskoczeniem, bo od dłuższego czasu jesteśmy na łączach z naszymi klientami, jak i innymi organizatorami. Cieszę się z sukcesu Letniego Targu Ogrodniczego, który odwiedziło 4 tys. osób i Poznań Moto Fest z frekwencją przewyższającą 5500 zwiedzających. Liczby mówią same za siebie.
Zobacz również
Tym bardziej, że każde targi to duży zastrzyk finansowy dla lokalnej gospodarki. Zgodnie z informacjami podanymi przez Centrum kongresowe RAI Amsterdam, każde euro wydane w tym obiekcie równa się około siedmiu euro wydanych w stolicy Niderlandów na gastronomię, zakwaterowanie w hotelach, wizyty w muzeach czy sklepach. Ja osobiście liczę, że branża targowa w Polsce ruszy pełną parą już w drugiej połowie sierpnia.
Czy Polacy przestali się obawiać wirusa?
Mając przed oczami relacje z wieców wyborczych i zdjęcia rodaków odpoczywających nad wodą, to obawiam się, że czasami o nim zapominają. Z drugiej jednak strony, nauczyliśmy się z nim żyć. Możemy jeszcze popracować nad dystansem, ale i tak nowe nawyki poprawiły nasze ogólne bezpieczeństwo.
Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział koniec e-nauczania. Deklaracja, że od nowego roku szkolnego wszyscy uczniowie wrócą do szkół, jest kolejnym pozytywnym sygnałem.
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
Zapowiedź Ministra Szumowskiego, że nasz kraj nie stać na kolejny lockdown również korzystnie wpływa na decyzje w sprawie planowania udziału w wydarzeniach.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jak będą wyglądać targi w tej nowej rzeczywistości?
Wzorowo zachowali się wystawcy i zwiedzający targów „Jestem Slow”, jakie odbyły się w Centrum Praskim Koneser. Maseczki, dystans, stacje dezynfekujące i dezynfekcja przymierzalni – wszystkie zalecenia Głównego Inspektora Sanitarnego zostały spełnione, a wydarzenie zakończyło się sukcesem.
W przypadku FestiwalMarketingu.pl poszerzyliśmy alejki, a wszystkich zwiedzających obowiązywać będzie rejestracja online. Nasze targi odbywają się w modelu B2B – odwiedzają je konkretni zwiedzający: przedstawiciele działów marketingu i agencji reklamowych.
Mamy kompletne wsparcie ze strony obiektu. EXPO XXI Warszawa jest w pełni przygotowane do zapewnienia bezpieczeństwa odwiedzających. Kontrolować będziemy ruch (osobne wejścia i wyjścia) oraz liczbę osób w obiekcie. Odbywać się będzie regularna dezynfekcja powierzchni wspólnych, w szczególności: poręczy, guzików w windach, klamek, elementów stoisk oraz regularne czyszczenie filtrów w centrach wentylacyjnych specjalistycznymi środkami biobójczymi. Obiekt został wyposażony w atestowane zamykane kosze na odpady medyczne (maseczki, rękawiczki). Natomiast wentylacja EXPO XXI Warszawa pracować będzie w systemie stuprocentowej wymiany powietrza na świeże.
Czyli goście mogą się czuć bezpiecznie?
Jak najbardziej tak. Pamiętajmy, że nasze wydarzenie odbywa się aż na trzech halach. Pierwsza to FestiwalMarketingu.pl z konferencjami EVENT MIX, MARKETING MIX oraz konkursami SUPER GIFT i POS STARS. Trzecia to przestrzeń dla drukarzy FestiwalDruku.pl i szkolenia m.in. z oklejania samochodów. W hali drugiej znajdzie się recepcja targowa.
Warto dodać, że hale I i III mają 9 metrów wysokości, co pozwala na świetną cyrkulację powietrza. EXPO XXI Warszawa jest gotowe na Festiwal.
Jak wyglądają nastroje wśród potencjalnych zwiedzających?
Każda relacja z wydarzeń, koncertów i eventów na pewno jest odbierana jako pozytywny sygnał. Wskazuje, że wydarzenia są i będą organizowane. Bądźmy realistami – dalsze siedzenie w domu wpłynie nie tylko fatalnie na polską gospodarkę, ale i na naszą psychikę. Potrzeba kontaktu na żywo jeszcze nigdy nie była tak wielka.
Targi i eventy przyciągną gości?
Rok temu podczas naszej konferencji EVENT MIX, Agata Młynarska mówiła, że: „event to jest coś niesamowitego. Ponieważ event to jest energia w danym, jednym i tylko w tym momencie. Potem to wszystko pryska jak bańka mydlana i zostają wspomnienia”. Dziś na targach buduje się przede wszystkim relacje. W przypadku branży gadżetów reklamowych mamy niepowtarzalną możliwość poznania trendów. FestiwalMarketingu.pl otwiera tak ważny dla branży reklamowej sezon świąteczny. Dla naszych klientów będzie potężnym otwarciem całej branży, choć wiadomo, że starała się ona działać także w tym trudnym okresie pandemii.
No właśnie. Jak radzą sobie firmy z tej branży?
Działają i dywersyfikują swoją ofertą, a przede wszystkim są elastyczne – to kluczowa dziś cecha. Dla przykładu już od pierwszych dni lockdownu firma Goodgifts wprowadziła do swojej oferty nowe narzędzie Pakietdomowy.pl, dzięki któremu zrealizowali prawie 10 tysięcy przesyłek do partnerów oraz pracowników ich klientów.
Wiele firm w okresie wiosenno-letnim miało zaplanowane uroczystości firmowe związane z jubileuszami. Większość z nich została przełożona na drugą połowę roku lub odwołana. Kilku klientów zdecydowało się mimo to przygotować indywidualne zestawy słodkości Chocolissimo dla swoich gości i przesłać je im bezpośrednio do domów.
W sferze artykułów do dezynfekcji na rynku pojawiły się nowe produkty. Firma Gratisownia.pl rozpoczęła produkcję personalizowanych stojaków do dezynfekcji dla biur, sklepów i magazynów gwarantujących bezpieczeństwo pracowników i gości. Odpowiadając na zapotrzebowanie rynku, w tym roku w konkursie POS STARS pojawiła się nawet nowa kategoria – Bezpieczeństwo.
Klienci stawiają również na personalizację np. kubków dla pracowników, którzy mają wrócić po home office. Hotele zamawiają długopisy – tak aby po rejestracji już zostały w rękach gości. Z zebranych informacji wynika, że planowane są dalsze kampanie z użyciem upominków reklamowych.
Wystawcy dopiszą?
Pozwolę sobie oddać głos im samym. W ostatnim wywiadzie Magdalena Owczarska, CMO CiTRON GROUP powiedziała, że „wrześniowe targi FestiwalMarketingu.pl to najważniejsza impreza branżowa w tym roku. Nie tylko ze względu na termin, który stanowi niemal inaugurację sezonu sprzedażowego w naszej branży, ale przede wszystkim na pozytywny impuls, jaki powinna ona wywołać zarówno u marketerów, przedstawicieli agencji reklamowych czy dostawców”.
Kolejny nasz długoletni wystawca – Wojciech Pawłowski z Badge4u dodaje: „myślę, że to właśnie ‘targi w realu’ są najlepszym lekarstwem na covidowe frustracje, zaś mówienie o ich schyłku jest co najmniej przesadzone”.
My jesteśmy gotowi na restart branży i pobudzenie gospodarki. Podobnie agencje i klienci końcowi. Agnieszka Durajczyk, kierownik działu marketingu Onninen Sp. z o.o. pyta „czy lepiej inwestować środki marketingowe, kiedy rynek nam sprzyja i sprzedaż jest na zadowalającym poziomie, czy kiedy idzie nam mniej korzystnie? Jej firma nie wstrzymała realizacji planów i razem z klientami będzie celebrować jubileusz poprzez trwającą kilka miesięcy loterię oraz dziesiątki innych akcji promocyjnych.
Kryzys to okoliczności, które stwarzają ogromne możliwości, ale nie dla wszystkich, tylko dla odważnych i silnych – mówi Monika Pierzchanowska z Amfetamina Promo, która od lat odwiedza nasz Festiwal.
– To właśnie te osobiste relacje, które miały swój początek niejednokrotnie podczas FestiwalMarketingu.pl, pozwoliły nam przejść ten burzliwy okres bez poważnych turbulencji – dodaje Krzysztof Żejmo, współwłaściciel Żejmo & Siatecki s.c.
Czego można Wam życzyć jako organizatorom?
Pozytywnych newsów i poczucia bezpieczeństwa. To właściwie życzenia dla wszystkich. Nam najbardziej zależy na świetnej frekwencji i powrocie do normalności.
FestiwalMarketingu.pl odbędzie się 9-10 września w EXPO XXI Warszawa. Bezpłatna rejestracja online: festiwalmarketingu.pl.
Artykuł powstał we współpracy z OOH magazine.