263 000 maturzystów zdawało w zeszłym tygodniu maturę z języka polskiego. Jeden z nich był wyjątkowy. To Prymus, czyli model AI, który przygotowywał się do matury na podstawie tej samej wiedzy, co tegoroczni abiturienci. Robot wyposażony został w podstawę programową oraz system oceny matur. Przystąpił do matury z języka polskiego i już wiadomo, że ją zdał. Zajęło mu to około 30 minut. Pracę przygotowaną przez Prymusa oceniło niezależnie od siebie trzech nauczycieli, z których dwóch to egzaminatorzy maturalni. Chociaż opinie na jej temat różniły się w detalach to końcowy wniosek był spójny – praca została oceniona pozytywnie. Przebieg eksperymentu rejestrowały kamery, a ich zapis wykorzystany został w spocie.
Kampania „Otwarci na zmianę” ma na celu rozpoczęcie dyskusji na temat przyszłości polskiej edukacji.
Zobacz również
Po co Prymus?
– Eksperyment z udziałem Prymusa pokazuje, jak rozwój sztucznej inteligencji potęguje rozdźwięk między szkołą a rzeczywistością. Dzisiaj model nauki w szkole opiera się głównie o zapamiętywanie treści. My zaś widzimy potrzebę, aby polska szkoła zmierzała do zrównoważenia wiedzy teoretycznej i praktycznej. Osiągnięcie tego celu wymaga holistycznego podejścia do edukacji, a tym samym znalezienia w niej czasu na rozwijanie kompetencji przyszłości, takich jak współpraca, sprawczość, empatia. W umiejętnościach miękkich technologia jeszcze długo nie zastąpi człowieka – mówi Paula Bruszewska, Prezeska Fundacji Zwolnieni z Teorii.
Otwórz się na zmiany
W ramach kampanii, Fundacja Zwolnieni z Teorii, zaprasza do poparcia idei wszystkich zainteresowanych zmianami w systemie oświaty w Polsce. Można to zrobić podpisując List Otwarty, w którym fundacja podkreśla konieczność pilnego zrównoważenia proporcji między wiedzą a umiejętnościami. Jak piszą inicjatorzy listu: „Trochę mniej teorii, więcej praktyki. Apelujemy o realny czas w szkole na aktywności, które umożliwią uczniom rozwijanie kompetencji przyszłości. (…) proponujemy, aby aktywności uczniów kształtujące kompetencje przyszłości zostały uwzględnione na maturze i w kryteriach rekrutacji na studia”. List podpisało już 40 przedstawicieli edukacji, biznesu, mediów i organizacji pozarządowych, m.in. Piotr Wachowiak – profesor, Rektor Szkoły Głównej Handlowej, Przemek Staroń – psycholog, Nauczyciel Roku 2018, Maciej Witucki – prezes Konfederacji Pracodawców Lewiatan, Brunon Bartkiewicz – prezes ING Banku Śląskiego, Bogusław Chrabota – Redaktor Naczelny dziennika Rzeczpospolita czy Jędrzej Witkowski – prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Reżyserem spotu jest Maciej Dydyński. Za realizację kampanii odpowiadają Adam Smereczyński (Creative Director) i Aleksander Frydrych (Creative Innovation Officer) z agencji 180heartbeats + Jung v Matt. Z kolei produkcją filmu zajął się dom produkcyjny Shoot me, a komunikacją PR – monday comms.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Więcej informacji na stronie.
źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko
PS Decathlon i Przestrzeń wprowadzają WF na maturę
W Gazecie Wyborczej pojawił się arkusz maturalny z przykładowymi zadaniami egzaminacyjnymi z… wychowania fizycznego! Celem akcji „Wprowadźmy WF na maturę” jest podniesienie rangi sportu w kształceniu młodych Polaków. Dlaczego? Bo WF to przedmiot traktowany w naszej edukacji po macoszemu.