Zetki w obronie kobiet
„Chciałabym, żeby każda kobieta mogła czuć się tak pewnie na swoim stanowisku jak czuje się każdy mężczyzna” – mówi jedna z bohaterek spotu. Z wyznań reprezentantek generacji Z płynie wniosek, że w polskich firmach wciąż zdarzają się zachowania dyskryminacyjne w stosunku do kobiet, na przykład komentarze związane z wyglądem fizycznym lub podtekstem seksualnym. Według badań aż 42,6% Polek spotkało się w pracy z umniejszaniem kompetencji zawodowych ze względu na płeć*.
Młode dziewczyny sprzeciwiają się także nierównym wynagrodzeniom. Luka płacowa w Polsce, tzw. Gender Pay Gap w 2020 r. wynosiła aż 14,7 % – o tyle wyższe było przeciętne miesięczne wynagrodzenie mężczyzn od wynagrodzenia kobiet**. Postmillenialkom marzy się świat, w którym będą postrzegane na gruncie zawodowym wyłącznie przez pryzmat swoich kompetencji i talentu. Chętnie zobaczyłyby też przedstawicielkę swojej płci na pozycji rządzącej.
Zobacz również
Wciąż NIErówni
W kolejnym spocie tytułowe Zetki wypowiadają się na temat równości w kontekście posiadanej orientacji seksualnej. Polska zajmuje niechlubne ostatnie miejsce wśród państw Unii Europejskiej w Tęczowym Rankingu ILGA-Europe, który ocenia równe traktowanie osób LGBT+***. Potwierdzają to bohaterowie kampanii twierdząc, że jeszcze nie w każdej firmie i zawodzie mogą czuć się swobodnie, bez uprzedzeń kolegów bądź szefa dotyczących osób nieheteronormatywnych.
Podkreślają jednak również, że tematyka różnorodności i inkluzywności w polskich firmach staje się coraz bardziej powszechna i lepiej zarządzana. Wspomniane zostają m.in. takie rozwiązania jak warsztaty antydyskryminacyjne. Firmy, które otwarcie akceptują pracowników LGBT, są bez wątpienia bardziej atrakcyjne dla młodego pokolenia.
Temat traktowania osób LGBT w środowisku pracy wciąż budzi kontrowersje. Szczególnie młodzi ludzie, tolerancyjni i otwarci są wyczuleni na wszelkie zachowania o charakterze dyskryminacyjnym – mówi Artur Leśniak – Marketing Manager RocketJobs.pl. Tą kampanią chcemy zachęcić pracodawców do tworzenia takiej atmosfery, w której jego pracownicy i pracowniczki będą czuć się dobrze i bezpiecznie. Przedstawiciele pokolenia Z to już prawie 6 mln Polaków. To duża i ważna grupa kształtująca przyszłość rynku pracy w Polsce, której potrzeb i oczekiwań musimy być świadomi – dodaje.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Autorzy spotów podkreślają, że ich bohaterowie to autentyczne osoby, które wyrażają swoje własne opinie reprezentując światopogląd młodego pokolenia bazując na faktycznych doświadczeniach.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Pierwsza część cyklu dotycząca oczekiwań zawodowych oraz tematyki studiów, spotkała się ze świetnym odbiorem internautów. Kampanię obejrzało łącznie 325 tys. osób na YT i 330 tys. na Facebook’u. Wszystkie filmy z serii można oglądać na kanale YT RocketJobs.pl. Spoty widoczne są także w formatach reklamowych display i social mediach marki. Za koncept kreatywny odpowiada zespół marketingu RocketJobs.pl. Spot wyprodukował dom produkcyjny F25. Reżyserem filmów video jest Mikołaj Sadowski, jeden z założycieli agencji 180heartbeats, twórca filmów reklamowych, który tworzył kampanie dla takich marek jak Zalando, Nike, ING czy Google.
* Badanie Gender Gap po polsku przeprowadzone w 2020 roku przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research;
** Różnice w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn w Polsce w 2020 roku, GUS, marzec 2022 r., https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracujacy-zatrudnieni-wynagrodzenia-koszty-pracy/roznice-w-wynagrodzeniach-kobiet-i-mezczyzn-w-polsce-w-2020-roku,12,3.html;
*** www.ilga-europe.org/rainboweurope/2021