Tematy polityczne, w szczególności hasła związane z wyborami parlamentarnymi, zdominowały tegoroczne zestawienie Rok w wyszukiwarce. Polki i Polacy wyszukiwali również informacje o konflikcie izraelsko palestyńskim. Bardzo dużym zainteresowaniem cieszyły się filmy „Oppenheimer” i „Barbie”, z których ostatecznie to ten pierwszy zajął pierwsze miejsce na liście filmowej, a podium zamknęła Zielona granica Agnieszki Holland. Nie zabrakło również pytań o popularnego burgera, bambika i… o to, co robi marszałek sejmu.
„Rok w wyszukiwarce” to doroczne zestawienie haseł najszybciej zyskujących na popularności, które w ciekawy sposób pokazuje, co interesowało internautów i internautki, co przykuło ich uwagę, co budziło emocje lub obawy w minionym roku.
Zobacz również
Wiodącym tematem w tym roku, także w mediach, były wybory parlamentarne oraz to, co działo się zarówno w czasie kampanii, jak i po ogłoszeniu wyników. Wśród haseł trendujących znalazły się między innymi: wyniki wyborów, debata TVP, marsz 4 czerwca i marsz Miliona Serc. Internauci sprawdzali sondaże wyborcze, chcieli wiedzieć, kto startuje w wyborach i kto wygrał debatę, ale też zadawali wiele pytań dotyczących procesów wyborczych, m.in.: jak głosować, jak wygląda karta do głosowania, jak zmienić miejsce głosowania, a nawet, dlaczego nie brać udziału w referendum. Wśród powyborczych wyszukiwań królowały zapytania o wyniki i o to, co dalej: kto wygrał wybory, kto zostanie premierem, kto go wybiera i kto utworzy rząd. Warto dodać, że internauci w swój wyjątkowy sposób jednocześnie komentowali kampanię i wyborcze wyścigi. W kategorii „memy” na podium znaleźć można hasła związane z wyborami, Hołownią, debatą, a dalej – Konfederacją.
Źródło: materiały prasowe Google
Nie mniej emocji wzbudziła legionella. Fala zakażeń tą bakterią wywołała sporo zamieszania. Internauci pytali, co to jest legionella i jak można się nią zarazić. Wśród najszybciej zyskujących na popularności haseł znalazły się również wydarzenia zagraniczne, w tym konflikt izraelsko-palestyński. Internauci wpisywali też zapytania, które pomagały im zrozumieć, co się dzieje w tym regionie, na przykład: co to jest Hamas, dlaczego Hamas atakuje Izrael, czy Izrael jest w NATO lub gdzie jest Palestyna. Interesowano się także trzęsienem ziemii w Turcji, koronacją Karola III, a także misją kosmiczną Chandrayaan-3, w ramach której na Księżyc poleciał lądownik Vikram. Pojazd bezpiecznie osiadł na powierzchni Srebrnego Globu w rejonie bieguna południowego. Indie zostały w ten sposób pierwszym krajem, który wylądował #PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
właśnie w tym rejonie Księżyca.
Rozrywka na dużym ekranie, w smartfonie i na stadionach
W tym roku internauci nie mogli narzekać na brak rozrywki. Na dużych ekranach pojawiły się wyczekiwane premiery, a sporo interesujących nowości, w tym polskich produkcji, trafiło na platformy streamingowe. Sale koncertowe i stadiony wypełniły się fanami muzycznych gwiazd. W kategorii „film” pierwsze miejsca to „Oppenheimer” i „Barbie”. Zbieżność lipcowych premier tych filmów, których akcja dotyczy zupełnie różnych światów, sprawiła, że internet na moment opanował fenomen Barbenheimer. Miłośników rodzimych produkcji może ucieszyć fakt, że następne trzy pozycje na liście zajmują polskie filmy: „Zielona Granica”, „Heaven in Hell” oraz „Znachor”. Nieopodal, na miejscu siódmym, znalazł się polski kandydat do Oscara – Chłopi. Nie zabrakło też oscarowego laureata za najlepszy film – Wszystko wszędzie naraz.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wśród seriali, które podbiły w tym roku serca internautów, aż połowa jest produkcji polskiej: w zestawieniu znajdziemy seriale historyczne „Dom pod Dwoma Orłami” oraz „Dewajtis”, a także „Dziewczynę i kosmonautę”, „Infamię” oraz „Warszawiankę”. Szczyt listy tej kategorii podbijają jednak produkcje zagraniczne: na pierwszym miejscu znajdziemy hitową komedię grozy „Wednesday”, na drugim postapokaliptyczne „The Last of Us”, a podium zamyka komediodramat „Ginny & Georgie”.
Źródło: materiały prasowe Google
Gratką dla fanów muzyki były koncerty zarówno zagranicznych, jak i rodzimych gwiazd. Największe zainteresowanie wzbudził koncert Beyoncé, a także to, jaka była cena za bilet na niego. Emocji dostarczyły też inne gwiazdy, w tym Imagine Dragons, Ed Sheeran, Depeche Mode, Pink czy The Weeknd. W zestawieniu nie zabrakło polskich muzyków. Wśród nich znaleźć można PRO8L3M, Genzie, Dawida Podsiadło i Sanah.
Rozrywka to także humorystyczne komentarze internautów do bieżących wydarzeń. W tym roku trendujące memy odzwierciedlały świat polityki, sportu i świat celebrytów. Podium to memy po wyborach, memy o Szymonie Hołowni oraz te związane z debatą TVP. Obrazkami komentowaliśmy też Fernando Santosa czy koronację Karola III. Nie zabrakło też akcentu z tegorocznej Eurowizji. Fani tego konkursu wymyślili dla polskiej reprezentantki żartobliwy zwrot, co miało związek z utworem „Solo”, który gwiazda zaczynała słowem baby, zaśpiewanym jako bejba.
Źródło: materiały prasowe Google
Miliony pytań
Jak zawsze internauci wpisywali do wyszukiwarki szereg pytań, m.in.: „Ile?”, „Co to jest?”, „Co robi?”, „Kiedy?”, „Dlaczego?” i wiele innych. Wiele z nich można powiązać z wydarzeniami na świecie. Pytania „co to jest implozja” i „gdzie jest Titanic” to efekt tragicznej czerwcowej wyprawy łodzi Titan, która w wyniku awarii implodowała. Podczas turystycznego rejsu do wraku Titanica zginęli wszyscy pasażerowie łodzi podwodnej. Głośna sprawa zelektryzowała opinię publiczną, podobnie jak śmierć tzw. „kucharza Putina”. Pytano „kto to jest Prigożyn” czy „co to jest Grupa Wagnera”.
Wśród zyskujących popularność pytań znaleźć można również te o cenę – Drwala, wielbłąda czy kapibary, definicję – serwilizmu, populizmu, słowa „niebinarny”, a także zapytania kulinarne – jak przyrządzić soczysty schab czy jak zrobić chleb bananowy.
Źródło: materiały prasowe Google
25 lat wyszukiwarki Google: najczęściej wyszukiwane osoby, miejsca i rzeczy wszech czasów
W tym roku Google świętuje swoje 25. urodziny – dlatego firma postanowiła cofnąć się w czasie i prześledzić trendy, które przez lata wzbudzały zbiorową ciekawość. Dwie dekady danych z Trendów Google pokazują, że ludzi na całym świecie często intrygują te same momenty i że wszyscy szukamy odpowiedzi na te same pytania.
Piłka nożna (najpopularniejsza na świecie dyscyplina sportowa) i Cristiano Ronaldo (najczęściej wyszukiwany piłkarz) pokazują miłość do gry, która przekracza granice. Najczęściej wyszukiwana fraza w kategorii „jak pomóc” to „jak pomóc ludziom”. A emoji serca, najczęściej wyszukiwane emoji, ujawnia kolejny uniwersalny temat: .
A jak wyglądały wyszukiwania muzyczne ćwierćwiecza? Wśród najpopularniejszych wyszukiwań w kategorii muzyki znalazły się: muzyka pojawiająca się na początku filmu Gwiezdne Wojny – uznawana za jeden z najbardziej charakterystycznych motywów filmowych wszech czasów, muzyczne intro do serialu Gra o tron – pełna emocji i napięcia, doskonale oddająca klimat serialu, oraz ścieżka dźwiękowa do filmu Zmierzch, który pomógł spopularyzować gatunek romantycznego fantasy.
Oto pozostałe kategorie:
Źródło: materiały prasowe Google
Zdjęcie główne: materiały prasowe Google