Patrząc na wyniki kolejnych raportów można zauważyć trend wzrostowy, który daje nadzieję na wzrost i szansę rozwoju marketingu w najbliższej przyszłości. Główny badany parametr raportu: Wskaźnik Optymizmu Rynkowego CIMO wyniósł kolejno 47,59 pkt., w czerwcu 2022 roku, 48,41 pkt., w listopadzie 2022 roku oraz 45,34 pkt., w maju 2023 roku. W najnowszym raporcie współczynnik ten pierwszy raz przekroczył 50 pkt. na 100 możliwych i wyniósł 50,09 w październiku 2023.
W obecnej sytuacji dostrzegalnych jest coraz więcej pozytywnych czynników mających wpływ na nastroje społeczne, mimo rosnącej inflacji oraz wojny za wschodnią granicą. Wszyscy zaczynają wracać do pracy stacjonarnej oraz coraz chętniej spotykać się zarówno podczas firmowych zebrań, jak również w czasie szkoleń, konferencji i targów. Rosną budżety marketingowe oraz plany strategiczne firm. Zgodnie z najnowszym raportem, aż 30 proc. ankietowanych zwiększyło swoje wydatki na działania marketingowe, a ponad 1/3 badanych uznała te działania za efektywne. To w dużym stopniu przełożyło się na efekt końcowy. Prawie 40 proc. badanych firm rozwijało się szybciej, bądź zdecydowanie szybciej niż pozostali. Co najciekawsze, reakcją na spowolnienie gospodarcze jest przede wszystkim przyspieszenie przejścia na nowe technologie i platformy cyfrowe.
Zobacz również
Głównym czynnikiem mającym dzisiaj wpływ na wzrost optymizmu staje się dynamiczny rozwój technologii. Już sam tytuł najnowszego raportu wskazuje, że to ona w najbliższym czasie będzie miała największy wpływ na marketerów („Technologia i zrównoważony rozwój w służbie marketingu jutra”). Dynamicznie rozwijającą się technologię wspiera sztuczna inteligencja, która intensyfikuje jej rozwój oraz tworzy nowe możliwości działania. Już dzisiaj 56,6 proc. marketerów na co dzień wykorzystuje sztuczną inteligencję i tylko 14 proc. osób nie planuje jej wykorzystywać w najbliższym czasie. Tego typu narzędzia dają realną oszczędność czasu i pomoc w działaniach, natomiast w najbliższej przyszłości wachlarz korzyści z tym związanych jeszcze się powiększy.
Drugim elementem mającym wpływ na pozytywne myślenie o przyszłości wśród polskich marketerów jest ESG. Zrównoważony rozwój staje się jednym z kluczowych wyzwań polskich firm w najbliższym czasie. Mimo obaw związanych z nowymi wymaganiami legislacyjnymi, marketerzy postrzegają to jako szansę rozwoju i element budowania marki. Już dzisiaj blisko 85 proc. badanych wskazuje, że działania ESG i zrównoważony rozwój są ważne w tworzeniu marki budowanej na wartościach.
Zestawiając wyniki z najnowszego CIMO Standards & Foresight z danymi z poprzednich raportów, możemy pokusić się o stwierdzenie, że najgorsze już za nami, a przed firmami jest widoczna szansa na rozwój, co powinno się przełożyć na ich wzrosty w najbliższym czasie. Właściwe wykorzystanie najnowszych technologii i odpowiednio zastosowana polityka zrównoważonego rozwoju mogą realnie przełożyć się na sukces prowadzonych działań. Jeśli sytuacja geopolityczna nie zmieni się diametralnie, możemy być spokojni o najbliższe miesiące.
Najciekawsze reklamy świąteczne 2024 [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing