Rower lekiem na miejską billboardozę? Co drugi Polak jest na „tak”

Rower lekiem na miejską billboardozę? Co drugi Polak jest na „tak”
56% Polek i Polaków przyznaje, że reklamy na miejskich rowerach publicznych są dobrym sposobem na ograniczenie tradycyjnych reklam, które często „zaśmiecają” przestrzeń publiczną – wynika z 6. edycji badania EKObarometr, realizowanego przez instytut badawczy SW Research, we współpracy z Nextbike Polska. Jednocześnie 44% uważa, że taka reklama może być o wiele skuteczniejsza przy promocji ekologicznych produktów i usług.
O autorze
2 min czytania 2024-07-08

Eko firmy na eko-nośnikach

Ze wspólnych badań Nextbike i SW Research wynika, że ponad 4 na 10 Polaków wierzy, że firmę można uznać za ekologiczną, tj. dbającą o środowisko naturalne, jeśli stosuje ona ekologiczną formę reklamy np. na ekologicznym nośniku. Takim nośnikiem według opinii większości mieszkańców jest miejski transport publiczny.

– Współczesny konsument jest bombardowany ogromną liczbą bodźców reklamowych każdego dnia. Reklamy są wszędzie: na ulicach, w telewizji, radiu, internecie, prasie i w sklepach. To prowadzi do zatłoczenia reklamowego, gdzie trudno selekcjonować i zapamiętywać istotne informacje – socjologowie często określają to zjawisko mianem tzw. zanieczyszczenia wizualnego lub informacyjnego przeładowania. Ważne jest więc, aby w miksie marketingowym szukać różnorodności, a także autentyczności, a transport miejski może firmom w tym pomóc. Jest to szczególnie ważne w kontekście ekologii, która coraz mocniej wybrzmiewa w przekazach reklamowych firm, a jednocześnie jest bardzo ważna dla dzisiejszych konsumentów, który jednocześnie ze sceptycyzmem podchodzą do eko-deklaracji – komentuje Marcin Sałański, Head of Communications, Nextbike Polska.

Etyczny nośnik

Autobus miejski (41%), przystanek (39%) czy tramwaj (31%) należą, zdaniem raportu SW Research i Nextbike, do najbardziej odpowiednich miejsc na umieszczenie reklam ekologicznych produktów i usług.

Bardzo silną korelację między zasadnością zrównoważonej komunikacji marketingowej a ekologicznym środkiem transportu odnotowano także w przypadku miejskich rowerów publicznych. Wprawdzie, tylko 1 na 3 Polaków wskazał rower jako eko-nośnik reklamowy, ale już co drugi konsument (52%) odważnie stwierdził, że reklamy na rowerach miejskich powinny być zarezerwowane dla tych marek, które aktywnie angażują się w działania na rzecz środowiska.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

źródło: EKObarometr

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Z zebranych odpowiedzi wynika, że reklama na rowerach ma ogromny potencjał zasięgowy. Aż 15% ankietowanych Polek i Polaków deklaruje codzienne korzystanie z miejskich rowerów publicznych, dojeżdżając często tam, gdzie tradycyjna reklama nie mogła by zawitać z różnych względów: środowiskowych, przestrzennych czy prawnych np. w kontekście ustawy krajobrazowej. Warto podkreślić, że reklamy na rowerach stanowią nie tylko ekologiczne rozwiązanie marketingowe, ale podobnie jak w przypadku innych form transportu publicznego, pozostają społecznie użytecznym rozwiązaniem dla mieszkańców – komentuje Sałański.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

źródło: EKObarometr

Zdaniem respondentów publiczny rower miejski może mieć nie lada wpływ na jakość życia w mieście na kilku innych płaszczyznach:

  • ochrona środowiska (68%) i poprawa zdrowia publicznego (62%),
  • zmniejszenie ruchu samochodowego i korków (55%),
  • zmniejszenie hałasu w mieście (54%).

Zwycięskie trio: miasto, biznes, ekologia

Badanie pokazało również, że rower miejski zajmuje bardzo silne miejsce w świadomości Polek i Polaków jako ważny element miejskiej przestrzeni oraz troski o ekologię.

70% ankietowanych uważa, że korzystanie z rowerów miejskich może wpływać pozytywnie na nasze nawyki i styl życia. Nie dziwi więc, że aż 62% ankietowanych chce, aby polskie samorządy – władze miast i gmin – zaczęły inwestować więcej środków finansowych w rozwój systemów miejskich rowerów publicznych. Co ciekawe także 61 proc. osób, które nie korzystają na co dzień z tej formy komunikacji, popiera tego typu inwestycje.

O badaniu EKObarometr

Badanie przeprowadzono w dniach 29.04-12.05.24 techniką CAWI przez instytut badawczy
SW Research na reprezentatywnej próbie 1500 Polaków w wieku 16-80 lat.

PS EKObarometr Index: Polacy są zaniepokojeni zmianą klimatu, ale bardziej sceptyczni wobec „zielonej komunikacji” [RAPORT]

Główne wnioski płynące z 6. edycji badania EKObarometr realizowanego przez instytut badawczy SW Research są takie, że rośnie świadomość ekologiczna Polaków, ale wraz z nią, bardziej dystansujemy się do komunikacji marketingowej, nawiązującej do ochrony środowiska. Ponadto cenimy sobie ekologiczne produkty, ale szukamy przy tym autentyczności.

PS2 NIK: Reklamowy bałagan na ulicach polskich miast

Miasta wciąż nie radzą sobie z nielegalnymi reklamami w przestrzeni publicznej. Od 12% do 100% billboardów, szyldów, banerów czy plakatów skontrolowanych przez NIK na ulicach Gdańska, Wrocławia, Łodzi, Poznania i Opola umieszczono bez zgody i wiedzy lokalnych władz.