„Rynek HoReCa w Polsce 2024”: jak pokolenie Z zmienia sektor hotelarski oraz gastronomiczny [RAPORT]

„Rynek HoReCa w Polsce 2024”: jak pokolenie Z zmienia sektor hotelarski oraz gastronomiczny [RAPORT]
Jak wynika z raportu „Rynek HoReCa w Polsce 2024”, opublikowanego przez PMR Market Experts, rynek HoReCa osiągnął wzrost w porównaniu do 2020 roku. Eksperci podkreślają dynamiczny rozwój segmentu barów szybkiej obsługi, prognozują wzrost zainteresowania cateringiem dietetycznym oraz mówią o roli „zetek” w rozwoju całego rynku.
O autorze
2 min czytania 2024-07-16

Rynek HoReCa w Polsce wraca na ścieżkę realnych wzrostów. Pozytywne otoczenie makroekonomiczne, prognozowane obniżenie inflacji, powrót liczby turystów do poziomu sprzed pandemii oraz poprawa sytuacji materialnej Polaków do 2029 roku to główne czynniki wpływające na to zjawisko.

– Szacuje się, że wartość rynku HoReCa w Polsce w 2024 r. wzrośnie o 8,4 proc. względem poprzedniego roku. Ten, w ostatnim czasie, znajdował się pod silnym wpływem rosnących cen, co skłaniało Polaków do ograniczania wydatków. Jednymi z kluczowych obszarów, wokół których szukali oszczędności, było jedzenie poza domem czy zamawianie posiłków na dowóz. Aktualnie odnotowaliśmy spadek deklaracji o ograniczaniu wydatków o 11 p.p. w porównaniu do 2023 roku. To korzystna informacja dla rynku HoReCa – mówi Justyna Zagórska, analityk w PMR Market Experts, wiodącej firmie badawczo-konsultingowej w Polsce.

Udział segmentu restauracyjnego będzie malał

Restauracje, stanowiące największą część rynku HoReCa, będą stopniowo ustępować miejsca cateringowi indywidualnemu oraz gastronomii hotelowej w ciągu najbliższych lat. Obserwowane przeobrażenia można przypisać zmieniającym się preferencjom konsumentów, wygodzie korzystania z usług cateringowych, ogólnemu rozwojowi turystyki, jak i rosnącej liczbie zagranicznych turystów odwiedzających Polskę.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Popularne jest także zamawianie jedzenia na dowóz – z takiej formy korzysta 60 proc. badanych. Blisko połowa Polaków, głównie kobiet, jako główny powód korzystania z takich usług wskazuje urozmaicenie codziennych posiłków przygotowywanych w domu. Mężczyźni z kolei chętnie zamawiają jedzenie w związku z wydarzeniami sportowymi.

Bary szybkiej obsługi odwiedzane najchętniej 

Okazuje się, że spośród restauracji, pizzerii, kawiarni, barów alkoholowych oraz szybkiej obsługi, to te ostatnie są liderem wzrostu wartości sprzedaży w trudnym dla branży 2023 r. Prawie połowa ankietowanych przyznała, że decyduje się na posiłek w barze szybkiej obsługi dwa, trzy razy w miesiącu lub częściej. Drugim wyborem są pizzerie, a trzecim restauracje.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W gronie najchętniej odwiedzanych przez Polaków lokali znajdują się między innymi:

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • McDonald’s,
  • KFC,
  • Orlen Stop Cafe.

Z ich usług częściej korzystają mężczyźni niż kobiety oraz młodzi ludzie w wieku 18-24 lata.

Pokolenie Z zmienia rynek HoReCa

Eksperci PMR Market Experts wskazują, że przedstawiciele pokolenia Z to ważna grupa konsumentów, która ma coraz większy, realny wpływ na funkcjonowanie lokali gastronomicznych.

Wykazano, że osoby urodzone po 1995 roku:

  • chętniej niż klasyczne dania z kuchni polskiej, wybierają kuchnię amerykańską, a kawę wymieniają na napoje gazowane,
  • częściej niż do restauracji chodzą do barów szybkiej obsługi oraz pizzerii,
  • przy wyborze lokalu zdecydowana większość z nich kieruje się ocenami, na przykład w Google,
  • ważne są dla nich opinie popularnych kulinarnych vlogerów i influencerów,
  • bardzo chętnie sięgają po produkty typu food-to-go, czyli ciepłe i zimne przekąski, jak hot-dogi, zapiekanki, gotowe dania czy drożdżówki oraz przygotowywane na miejscu napoje (kawa, herbata, świeżo wyciskane soki); aż 40 proc. przedstawicieli tego pokolenia uważa je za pełnowartościowe posiłki, mogące zastąpić te, zjedzone w lokalu gastronomicznym.

Jak podkreślają eksperci, konkurencja ze strony sklepowej gastronomii będzie stanowić coraz większe wyzwanie dla branży HoReCa.

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS #NMInsights: Jakie są polskie Zetki? [RAPORT]

Raport „Gen Z o sobie i otaczającym ich świecie. Jakie są polskie Zetki?” jest wynikiem współpracy między środowiskiem biznesowym a akademickim, a konkretnie agencji marketingu cyfrowego They.pl i Uniwersytetu SWPS. To pierwszy w Polsce raport badawczy o pokoleniu Z, przygotowany przez przedstawicieli tego pokolenia – studentów Uniwersytetu SWPS.