Nowoczesne technologie zmieniły oblicze współczesnego handlu. Nawet najwięksi przedsiębiorcy, którzy nie dostosują się do jego potrzeb i nowych realiów sprzedaży, mogą nawet zniknąć z rynku. Znaczny wpływ na rozwój nowych trendów w dziedzinie e-marketingu i biznesu mają sami konsumenci, przyzwyczajeni do korzystania z urządzeń mobilnych. Według badaczy Deloitte liczba osób, które stale płacą za produkty i usługi poprzez usługi touch-based do finalizowania transakcji na telefonach oraz tabletach w 2016 roku sięgnie 50 mln. To wzrost o 150 proc. w perspektywie rok do roku*.
– Młode pokolenia nastawione są na zmiany w kierunku nowych technologii komunikacyjnych i indywidualnego podejścia do klientów. Rozwój mediów społecznościowych, aplikacji mobilnych, czy zjawiska nazywanego Internetem Rzeczy, nieodwracalnie wpłynął na ich zachowania i potrzeby jako klientów, tworząc zupełnie nowy typ odbiorcy – Klienta 2.0. Dlatego prawdziwym wyzwaniem dla przedsiębiorstw jest określenie unikalnych intencji konsumentów wynikających z ich natury, zwyczajów i skłonności oraz kontekstu każdej interakcji – komentuje Daniel Kierdal, Dyrektor Sprzedaży SAP Hybris w SAP Polska.
Zobacz również
Podczas SAP Innovation Day dyskutowano o najnowszych trendach technologicznych w obszarze handlu, zaangażowania konsumentów oraz sprzedaży w modelu omnichannel. Według ekspertów niebagatelny wpływ na ich rozwój ma transformacja cyfrowa, która wspiera współczesny marketing oraz pozwala budować indywidualne relacje z klientami – zawsze (w czasie rzeczywistym) i wszędzie (na urządzeniach mobilnych, we wszystkich kanałach i w sieciach społecznościowych). Kluczem dla przedsiębiorców będzie jednak wyjście poza strefę technologicznego komfortu i transformacja nie tylko poszczególnych systemów, ale całych modeli biznesowych.
– Marketing cyfrowy, e-commerce oraz zarządzanie doświadczeniami klientów to według Gartnera trzy najważniejsze obszary inwestycji technologicznych, które będą miały istotny wpływ na poprawę funkcjonowania firm do 2019 roku**. Jednak według nas koniecznym jest wyjście poza tradycyjne systemy CRM, które służą zarządzaniu relacją z klientami. W tym wypadku samo gromadzenie informacji o zwyczajach zakupowych jest dopiero pierwszym elementem w budowaniu efektywnego łańcucha sprzedaży. Kolejnym krokiem jest przesunięcie punktu ciężkości z magazynowania danych na ich przetwarzanie i analizę w czasie rzeczywistym (bussines intelligence, customer intelligence, competition intelligence) oraz wykorzystywanie zaawansowanych metod analitycznych do stałego wzrostu zaangażowania – dodaje Daniel Kierdal.
Coraz większą rolę na rynku e-commerce zaczynają odgrywać również technologie chmurowe. Analitycy Forrester Research przewidują, że w okresie 2013-2020 średnie tempo wzrostu wartości globalnego rynku rozwiązań SaaS, czyli oprogramowania w chmurze dostępnego w formie usługi, wyniesie 18,9% rocznie. Niższe koszty wdrożenia i użytkowania rozwiązania, przeniesienie odpowiedzialności za jego utrzymanie i rozwój na dostawcę oprogramowania i skalowalność pozwalająca na elastyczne i efektywne zarządzanie to tylko wybrane korzyści, które przekonują organizacje różnej wielkości do wykorzystania modelu SaaS, dlatego tematem wiodącym tej sesji będą rozwiązania chmurowe wspierające zrozumienie i zaangażowanie klienta i rozwiązania analityczne dla biznesu.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Podczas SAP Innovation Day nie mogło również zabraknąć dyskusji o najnowszych technologiach dla handlu. Specjalnie na tą okazję do Warszawy przyjechała ekspozycja „Beyond CRM Truck”, gdzie pokazano m.in. prototypową demonstrację BullsEye – pozwalającą klientom znaleźć produkty w sklepie idealnie dopasowane do ich indywidualnych preferencji oraz show Digital Boardroom – ilustrujące jak uprościć raportowanie biznesowe w czasie rzeczywistym przy wykorzystaniu technologii 3D.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
*http://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/technology-media-and-telecommunications/articles/tmt-predictions-2016.html
**http://www.gartner.com/newsroom/id/3178217