SARE zbada wpływ przeciążenia informacyjnego na komunikację marketingową [PATRONAT]

SARE zbada wpływ przeciążenia informacyjnego na komunikację marketingową [PATRONAT]
Jakie czynniki wpływają na skuteczność komunikacji marketingowej w warunkach przeciążenia informacyjnego i które z metod komunikacji są najbardziej efektywne? Odpowiedź na te pytania to główne cele badania „Komunikacja marketingowa w epoce cyfrowego przeciążenia”, które rozpoczyna marka SARE, należąca do Grupy Kapitałowej Digitree Group S.A.
O autorze
2 min czytania 2025-03-04

Gdy informacji jest więcej, niż jesteśmy w stanie przetworzyć, uwaga klientów staje się towarem deficytowym. Efektem jest nowa logika, którą psycholog Herbert A. Simon już w 1971 r. określił mianem ekonomii uwagi. Na konkurencyjnym rynku o nasze względy zabiegają sprzedawcy, platformy cyfrowe i media, szukając skutecznych strategii na przebicie się przez kakofonię komunikatów. Ile maili, SMS-ów, powiadomień czy reklam rzeczywiście do nas dociera? Ile zapamiętujemy? Ile z nich przekłada się na realne decyzje zakupowe?

Aby odpowiedzieć na te pytania, SARE wspólnie z Centrum Badawczo-Rozwojowym Biostat® rozpoczyna badanie „Komunikacja marketingowa w epoce cyfrowego przeciążenia”, w ramach XXI edycji Badania Poczty. Jego pierwszy cel ma charakter poznawczy i dotyczy identyfikacji kluczowych czynników wpływających na skuteczność komunikacji w warunkach przeciążenia. Pozwoli to określić wagę poszczególnych elementów komunikacji, takich jak timing, kanał komunikacji czy jego forma.

– Chcemy zrozumieć mechanizmy zachowania konsumentów w cyfrowym świecie. Z ciekawością obserwujemy, jak konsumenci wypracowują własne strategie radzenia sobie z natłokiem komunikatów. – mówi Magdalena Niedobecka, specjalista ds. marketingu w SARE.

Badanie jest dostępne na stronie https://www.sare.pl/badanie/.


Konieczność ciągłego przetwarzania nadmiaru informacji rodzi szereg negatywnych konsekwencji i prowadzi do przeciążenia psychicznego i emocjonalnego. Wypalenie cyfrowe (ang. digital burnout) jest ceną, jaką użytkownicy płacą za uczestnictwo w cyfrowym świecie. Celem praktycznym badania SARE jest analiza tego, które formy komunikacji są najbardziej przystępne w sytuacji nadmiaru informacji. Co lepiej się sprawdza w praktyce: krótkie, konkretne komunikaty czy może rozbudowane opisy? Jak reagujemy na spersonalizowane treści? Czy rzeczywiście więcej komunikatów reklamowych przekłada się na więcej transakcji? A może jest przeciwnie? 

W efekcie możliwe będzie opracowanie rekomendacji dla optymalizacji strategii komunikacji, identyfikacja skutecznych praktyk w warunkach przeciążenia oraz wskazanie kierunków rozwoju narzędzi i metod komunikacji.

– Obserwujemy zjawisko świadomego „odcinania się” konsumentów od pewnych kanałów komunikacji, którzy szukają analogowego spokoju w cyfrowym chaosie. To sytuacja, która stawia przed marketingiem nowe wyzwania. Jak dotrzeć do odbiorcy, który świadomie ogranicza ekspozycję na przekazy reklamowe. Chcemy zrozumieć zachowanie klientów, aby pomóc markom docierać do odbiorców, nie przyczyniając się jednocześnie do pogłębiania problemu cyfrowego przeciążenia – mówi Magdalena Niedobecka.

Pierwsze wyniki badania spodziewane są w czerwcu tego roku.

– Wyniki badania mogą mieć przełomowe znaczenie nie tylko dla branży marketingowej. Badanie SARE to także głos w dyskusji o cyfrowym dobrostanie i zrównoważonej komunikacji w świecie przepełnionym informacją. Może się okazać, że skuteczna komunikacja marketingowa przyszłości to nie taka, która krzyczy najgłośniej, ale taka, która najlepiej rozumie potrzeby i ograniczenia swojego odbiorcy – dodaje Magdalena Niedobecka.

Do badania „Komunikacja marketingowa w epoce cyfrowego przeciążenia” oprócz marketerów, zaangażowani zostali także specjaliści od user experience, psychologowie i badacze zachowań konsumenckich. To interdyscyplinarne podejście ma zapewnić kompleksowe spojrzenie na problem i umożliwić wypracowanie praktycznych rozwiązań.

Patronem honorowym badania jest IAB Polska, a partnerstwo medialne objął m.in. portal NowyMarketing. Zachęcamy do wzięcia udziału w badaniu.

O SARE:
SARE to jedna z największych platform do e-mail marketingu w Polsce, skupiająca się na tworzeniu personalizowanych doświadczeń dla użytkowników. Firma posiada własny silnik do wysyłania e-maili, co zapewnia niezależność i kontrolę nad całym procesem. Oferta SARE obejmuje kompleksową obsługę e-mail marketingu, począwszy od tworzenia strategii, poprzez realizację kampanii, aż po analizę efektów. Firma stawia na nowoczesne rozwiązania, takie jak automatyzacja procesów i wykorzystanie danych do personalizacji komunikacji. Wszystko to składa się na efektywną i skuteczną strategię e-mail marketingu, z której korzystają zarówno duże, jak i małe firmy z różnych branż​.

PS Nowy raport o programach lojalnościowych ujawnia, co naprawdę napędza lojalność klientów w Polsce