Blisko połowa pracowników firm z rynku mediów i reklamy, gdyby jeszcze raz wybierała drogę zawodową, powtórzyłaby swój wybór. Niemal co piąty dziś inaczej pokierowałby karierą, – pokazuje II edycja badania rynku pracy w mediach i reklamie zrealizowana przez ScreenLovers i SW Research we współpracy z grupą partnerów branżowych (IAB Polska, SAR, Sektorowa Rada ds. Kompetencji, Rocket Jobs).
Zobacz również
Głównym źródłem frustracji branżowych kadr jest poczucie, że rynek zalewa „bulshit”, niezadowolenie z zarobków oraz robienie rzeczy oderwanych od rzeczywistości.
Pracownicy branży są najczęściej zadowoleni z atmosfery, jaka panuje w ich zespołach, relacji z szefami czy wsparcia, jakie dają im przełożeni. Poza wspomnianymi już wcześniej obszarami, narzekają jednak na możliwości rozwoju zawodowego (w szczególności agencje reklamowe i działy marketingu), poczucie sensu pracy (w szczególności przedstawiciele agencji – reklamowych i mediowych) oraz równowagę praca-życie, której zaburzenie daje się we znaki branżowym managerom.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Za 5 lat niemal co czwarty pracownik branży (a ponad 40 proc. osób po 45 r. życia) planuje pracować w tej samej firmie. Jedna trzecia widzi się w branży, ale już w innej firmie, a 13 proc. uważa, że będzie poza rynkiem mediów i reklamy. To odczyt bardzo zbliżony do wyników z jesieni 2019 roku, gdy ScreenLovers i SW Research również pytały o plany w perspektywie 5 lat. W połączeniu z mniejszą dziś podatnością branżowych kadr na jakiekolwiek pozapłacowe motywatory przy ewentualnej zmianie pracy, sugeruje to, iż raczej w sferze haseł pozostaje w Polsce osławione za oceanem zjawisko Great Resignation.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
2-ga edycja badania rynku pracy w mediach i reklamie przyniosła zmiany w rankingu wymarzonych pracodawców. Na czele stawki uplasowali się w tym roku giganci technologiczni, wyprzedzając działy marketingu firm i korporacji, które otwierały ranking w badaniu realizowanym jesienią 2019 r.
Wśród konkretnych firm z tych dwóch najpopularniejszych kategorii warto zauważyć pozycje Google i Netfliksa oraz najczęściej spontanicznie wymienianych korporacji i firm, jak IKEA, Allegro, Coca-Cola, Unilever czy Samsung, w działach marketingu których chętnie widzieliby się badani przez ScreenLovers i SW Research pracownicy branży mediowo-reklamowej.
ScreenLovers i SW Research w badaniu przyjrzały się też m.in. zjawisku pracy zdalnej. W czasie realizacji badania (cały styczeń 2022 r.) ponad 2/3 badanych pracowało wyłącznie lub głównie zdalnie. W sytuacji gdyby ich pracodawcy zdecydowali o powrocie do w pełni stacjonarnej pracy w biurze, 31 proc. osób twierdziło, że zaczęłoby szukać nowej pracy. Najczęściej deklarowały tak kobiety (35 proc.), pracownicy przed 34 r. życia (39 proc.) oraz pracownicy agencji – mediowych i reklamowych, częściej pracujący zdalnie niż np. przedstawiciele biur reklamy.
Szerszy opis badania dostępny jest na stronie screenlovers.pl.
Badanie zrealizowano na próbie 507 pracowników branży mediowo-reklamowej (agencje mediowe, reklamowe, działy marketingu, biura reklamy nadawców/wydawców, big-techy i inne) w styczniu 2022 r. przez SW Research na zlecenie ScreenLovers i we współpracy z branżowymi partnerami: IAB Polska, SAR, Sektorowa Rada ds. Kompetencji, Rocket Jobs.