Pobierz Trendbook NowegoMarketingu 2022
Sklep internetowy WooCommerce lub PrestaShop – dla kogo?
WordPress to najpopularniejszy system do tworzenia stron internetowych. Mając na nim stronę, możesz szybko przejść do sprzedaży online, wykorzystując do tego silnik e-commerce, jakim jest WooCommerce. To jedna z najpopularniejszych wtyczek do WordPressa, za pomocą której możesz zacząć sprzedawać w sieci. Przyciąga swoją intuicyjnością i prostotą. Dostępna jest w bezpłatnej wersji, jak i płatnej, bogatszej w funkcje.
Zobacz również
Drugim najpopularniejszym w Polsce rozwiązaniem jest zbudowanie sklepu w oparciu o system PrestaShop. Według prowadzonych przez nas od roku comiesięcznych badań, w Polsce funkcjonuje ok. 100 tys. sklepów internetowych. WooCommerce stwierdziliśmy w wypadku ok. 55 tys., a PrestaShop w ok. 25 tys. instalacji.
Czy serwer jest naprawdę aż tak ważny?
Własny sklep na własnym serwerze – to rozwiązanie przewidziane dla osób, które jako przedsiębiorcy czują przede wszystkim potrzebę niezależności od dużych portali. Aplikację sklepową, czyli np. któryś ze wspomnianych powyżej systemów, instalujesz na serwerze. Można to zrobić ręcznie, ale lepsi operatorzy serwerów najczęściej udostępniają gotowe, przyjazne narzędzia, pozwalające na instalację przy pomocy kilku prostych kliknięć.
Co liczy się dla twórców stron i sklepów?
Z przeprowadzonego przez nas badania wynika jasno, że osoby zajmujące się profesjonalnie stronami i sklepami doceniają przede wszystkim szybkość działania i bezpieczeństwo:
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Szybkość serwera
Szybki, stabilny i bezawaryjny hosting to fundament działania e-sklepu. Wybór hostingu wpływa na szybkość Twojego sklepu, a tym samym na konwersje. Jeżeli czas ładowania zasobów strony jest zbyt długi, strona zawiera błędy techniczne, a sposób dokonywania transakcji jest wydłużony, klienci nie finalizują zakupów.
70% zakupów online nie kończy się finalizacją transakcji*. Wśród przyczyn tego zjawiska znajdują się te bezpośrednio związane z Twoją stroną, m.in.
- zbyt długi/ skomplikowany proces realizacji transakcji (18%),
- witryna zawiera błędy/ulega awarii (12%),
- brak zaufania do bezpieczeństwa strony (17%).*
Gdyby do tego dodać fakt, że 40% użytkowników opuszcza witrynę (w tym sklepy internetowe), jeżeli ta nie załaduje się w przeciągu 3 sekund, to mamy solidną podstawę do tego, żeby poświęcić nieco więcej czasu i uwagi na wybór hostingu pod WooCommerce.
Czas ładowania strony wpływa także na współczynnik odrzuceń. Gdy strona długo się wczytuje, użytkownicy często nie podejmują żadnej interakcji i opuszczają witrynę.
Szybkość serwera istotna jest także z punktu widzenia Google’a. Aktualnie ocenia on strony internetowe w oparciu o siedem istotnych czynników. Trzy z nich to tzw. Web Core Vitals. W uproszczeniu mówiąc – im szybszy serwer wybierasz, tym większą masz szansę, że uzyskasz wysoką ocenę. Pamiętaj tylko, że szybkość wpływa także na ocenę internautów. Szybki serwer sprzyja zatem zarówno lepszej ocenie strony przez internautów, jak i przez roboty indeksujące.
Szybkość i wydajność
Rozwiązania serwerowe warto dobierać pod kątem obu tych parametrów. O ile szybkość odnosi się do tego, jakie doświadczenie uzyska wchodzący do sklepu użytkownik, o tyle wydajność to zdolność do zapewnienia podobnej szybkości przy jednoczesnym wejściu wielu użytkowników.
Wykres poniżej pokazuje, jak dramatycznie zmienić się może zdolność do przyjęcia wielu użytkowników jednocześnie w wypadku serwera bez żadnych technologii przyspieszających, w porównaniu z nowocześnie skonfigurowanym serwerem z oferty hosting WooCommerce, z obsługą technologii LS Cache i HTTP/3.
Bezpieczeństwo serwera
Drugim obszarem, który należy brać pod uwagę jest bezpieczeństwo serwera. Obszar ten warto omówić pod kątem przede wszystkim dwóch zagadnień: ochrony przed atakami oraz kopii zapasowych. W naszym przypadku zabezpieczenia są wielostopniowe – poniżej kilka wybranych technologii.
DNS Anycast
Utrzymujemy serwery DNS na 6 kontynentach. Kiedy użytkownik chce wejść do Twojego sklepu, odpowie mu najbliżej położony. Oprócz szybszej odpowiedzi – korzyścią jest też ogromny poziom niezawodności, ponieważ aby skutecznie zaatakować taki system, trzeba by przełamać zabezpieczenia kilkunastu serwerów rozmieszczonych na całym globie!
Ochrona WAF
Stosujemy wielostopniową ochronę przed szkodliwymi żądaniami, które mogą dotrzeć do Twojego sklepu, z czego dwiema warstwami możesz samodzielnie sterować. Masz możliwość zatrzymywać nie tylko ruch osób, które próbują np. dostać się do Twojej bazy danych, ale także – zwykłych spamerów, którzy chcą np. wrzucić linki do swoich stron w opinie na temat Twoich produktów.
Blacklisty IP
Stosujemy kilka list filtrujących niepożądany ruch. Kiedy złapiemy osobę, próbującą przełamać zabezpieczenia danego sklepu – jest ona zablokowana od razu na wszystkich serwerach w naszej infrastrukturze, więc pozostali właściciele sklepów są automatycznie chronieni przed zagrożeniem, zanim w ogóle ono do nich dotrze.
Kopie zapasowe co 4 godziny
Z punktu widzenia działania sklepu i przywrócenia jego funkcjonalności, ważnymi elementami są: dostępność backupów i czas odtworzenia backupu. W wypadku hostingu WooCommerce, dzięki wykonywaniu 6 backupów na dobę, masz gwarancję, że żadna niespodziewana sytuacja nie spowoduje np. utraty zamówień z całego dnia. Kopie zapasowe przechowujemy do 28 dni wstecz.
– PrestaShop nieustannie rozwija swoje oprogramowanie przy wsparciu naszego globalnego community open-source. W nowej wersji, która ujrzy światło dzienne w połowie bieżącego roku będziemy nadal zwracali szczególną uwagę na aspekt cyberbezpieczeństwa. W ósmej edycji platformy pojawi się nawet dedykowana zakładka “Bezpieczeństwo” i cały proces dotyczący zgłaszania naruszenia bezpieczeństwa, próby wyłudzenia danych i podobnych zjawisk. Cyberbezpieczeństwo traktujemy bardzo poważnie również w kontekście implementacji produktów takich jak PrestaShop Checkout, który wprowadziliśmy na rynek we współpracy z PayPal. Dzięki integracji technologii z tak rozpoznawalnym partnerem i jego narzędziom pozwalających na unikanie ryzyka i zwalczanie nadużyć finansowych jesteśmy pewni, że PrestaShop wytycza standardy rynkowe jeśli chodzi o bezpieczeństwo w e-commerce – mówi Mateusz Osiecki, country manager Poland, PrestaShop.
Staging – czyli kserokopiarka do sklepów
Staging to bezpieczna kopia twojego środowiska produkcyjnego (bieżącego działającego sklepu internetowego) na serwerze. Dzięki niej możesz bezpiecznie, niezależnie od witryny wprowadzać i testować zmiany. Dobry hosting udostępnia prostą metodę przygotowania takiego środowiska.
Mając sklep na WooCommerce, dzięki dedykowanemu hostingowi możesz mieć własne środowisko testowe, które jest zupełnie niezależne od witryny produkcyjnej. Zatem, rozwiązanie świetnie sprawdza się do testowania nowych wersji WordPress, wprowadzanych zmian w kodzie, aktualizacji/działania wtyczek i innych prac programistycznych.
Staging umożliwia Ci stworzenie (w zaledwie chwilę i jednym kliknięciem) witryny i środowiska testowego, aby wprowadzać zmiany i sprawdzać ich efekty. Tymczasowy adres URL jest wyłączony z indeksacji.
Przykładowo, chcesz dokonać zmiany wersji wtyczki do płatności, ale boisz się, że coś w zamówieniach się popsuje. Wykonujesz kopię strony jednym kliknięciem. Na tej kopii – wykonujesz aktualizację. Jeśli wszystko działa poprawnie – masz 100% pewności, że to samo zadziała w realnym sklepie. Możesz aktualizować środowisko produkcyjne bez obaw!
Możliwości jakie oferuje staging są nie do przecenienia dla właścicieli sklepów. Pracując na kopii środowiska e-sklep wykluczasz możliwość wystąpienia niechcianych błędów, które mogą skutecznie sparaliżować działanie sklepu. Dzieki stagingowi możesz eksperymentować, wprowadzać zmiany w kodzie, a po wdrożeniu i upewnieniu się, że wszystko działa zgodnie z planem – jednym kliknięciem zsynchronizujesz zmiany pomiędzy stagingiem a witryną produkcyjną.
– Oddanie developerom możliwości łatwego tworzenia i zarządzania środowiskami dev, staging i production powinna być hostingowym standardem. Tym bardziej cieszy, że cyber_Folks zadbali o doświadczenia płynące z korzystania z ich usług przez twórców stron i sklepów. Automatyzacja tego procesu to spora wygoda i usprawnienie procesów wdrożeniowych – mówi Wojciech Popiela, ekspert UX/CRO, webmetric.com.
Obsługa – czyli jakiego wsparcia oczekujesz?
Czwartym ostatnim czynnikiem, poza szybkością, bezpieczeństwem i wygodą jest obsługa, rozumiana jako wsparcie.
Ale po czym poznać, że obsługa będzie dobra? Jedną ze wskazówek może być przejrzenie opinii, np. w Google Moja Firma. Bierz pod uwagę syntetyczną ocenę oraz liczbę wszystkich ocen.
Bardzo prostym testem jest także napisanie do firmy na czacie lub mailem i sprawdzenie, jak szybko i jaką satysfakcjonującą odpowiedź uzyskasz.
Ostatnią podpowiedzią na temat sprawdzenia jakości wsparcia niech będzie po prostu spytanie samego dostawcy, w jaki sposób o to wsparcie dba!
– Jestem fotografem i stworzyłem dla innych fotografów kilka autorskich kursów fotograficznych. Potrzebowałem hostingu, który poradzi sobie z rozbudowaną funkcjonalnością: sklep, platforma kursowa oraz portfolio. Zależało mi przede wszystkim na szybkości i niezawodności działania serwisu oraz bezpieczeństwie danych i użytkowników. I tak trafiłem na cyber_Folks. Podjęli rękawicę i pomogli mi to wszystko ogarnąć. Ich support wielokrotnie mi pomagał na różnych etapach rozwoju serwisu. Dzięki temu mogłem bez problemów skupić się na swojej pracy – szczerze polecam 🙂 – mówi Tomasz Zienkiewicz, zieniu.pl – kursy fotograficzne.
Podsumowanie
Hosting to, wbrew pozorom, zagadnienie poważniejsze niż woda w kranie czy prąd w gniazdku, ponieważ jest bardziej zróżnicowane. Od serwera, jego niezawodności i szybkości, zależą Twoje wyniki finansowe.
Dobry serwer będzie ułatwiać Ci osiąganie wysokiej pozycji w Google oraz sprzyjać zaangażowaniu klienta. Zapewni Ci do tego poczucie bezpieczeństwa oraz wygodę pracy i testowania wszelkich zmian.
Pamiętaj, że nawet najlepszy serwer będzie niewiele wart, jeśli nie uzyskasz należytego wsparcia. Dlatego wybierając hosting – poza parametrami technicznymi serwera – zwróć uwagę na ludzi po drugiej stronie.
Źródła:
-w3techs.com/technologies/details/cm-wordpress
-barn2.com/woocommerce-stats/
-flyonthecloud.com/pl/blog/disaster-recovery-plan/
-baymard.com/lists/cart-abandonment-rate
-tamże
Autorki:
Katarzyna Węgiel, cyber_Folks
Elżbieta Kornaś, cyber_Folks
Pobierz Trendbook NowegoMarketingu 2022
Artykuł powstał we współpracy z cyber_Folks.