Siedmioslajdowiec #22 – Startupy z 2015 roku, które osiągnęły olbrzymi sukces

Siedmioslajdowiec #22 – Startupy z 2015 roku, które osiągnęły olbrzymi sukces
Liczba startupów którym się udaje przetrwać na rynku jest stosunkowo niewielka – większość z nich kończy swój żywot na jednym z etapów finansowania lub odchodzi w niepamięć po mniej niż 5 latach od rozpoczęcia działalności.
O autorze
4 min czytania 2016-02-10

Nie jest to dziwne, biorąc pod uwagę, że rocznie powstaje ich ponad 1 milion na całym świecie. Jeszcze mniej jest startupów, które osiągają sukces, a te których wartość przekroczyła 1 miliard są tak rzadkie, że nazywa się je jednorożcami. Obecnie jest ich na całym świecie 229, wśród nich m.in. Uber, Snapchat, Dropbox czy Airbnb. Rok 2015 był rekordowym jeśli chodzi o liczbę startupów przyjętych do tego grona – było ich aż 75. W tym samym roku powstało również wiele startupów, które mogą poszczycić się osiągnięciem błyskawicznego sukcesu, chociaż do miana jednorożca jeszcze dużo im brakuje. Zapraszamy do zapoznania się z tymi młodymi startupami które, jeśli tylko przetrwają, mogą w przyszłości dolączyć do grona największych.

Periscope i Meerkat 

Periscope i Meerkat to aplikacje mobilne umożliwiające streaming wideo w czasie rzeczywistym, które stoczyły ze sobą w 2015 zażarty bój o dominację na tym polu. Aplikacja Meerkat została wypuszczona w lutym, dwa tygodnie przed prestiżową konferencją South x Southwest, od razu wzbudzając wielkie zainteresowanie inwestorów i przyciągając ponad 60.000 użytkowników w pierwszym tygodniu. Jedną z najważniejszych funkcjonalności tej aplikacji była doskonała integracja z Twitterem, niemiłą niespodzianką dla twórców Meerkata było więc wprowadzenie przez Twitter, w trakcie trwania South x Southwest, ograniczeń dla tej aplikacji polegających na uniemożliwieniu jej użytkownikom korzystania ze swoich list znajomych. Wprowadzenie tych ograniczeń miało na celu zabicie Meerkata, lub przynajmiej ograniczenie jego zasięgu, przed marcową premierą zakupionej w styczniu przez Twitter aplikacji Periscope, posiadającej analogiczne do Meerkata funkcjonalności (wyróżniając się jednak możliwością zapisywania streamingów). Meerkat przetrwał ten cios i w marcu zebrał dodatkowe finansowanie w wysokości 14mln dolarów. Chociaż Twitterowi udało się znacznie ograniczyć zasięg tej aplikacji, już w maju wprowadzona została możliwość share’owania feedów na Facebooku, dając startupowi szansę na jakąkolwiek walkę z Periscope.

Periscope zadebiutował pod koniec marca i już w ciągu 10 dni zdobył pierwszy milion użytkowników. W tym samym czasie Meerkat mógł pochwalić się „zaledwie” połową tej liczby, pomimo dłuższej obecności na rynku. Z upływem miesięcy różnica w ilości użytkowników pogłębiała się coraz bardziej i w sierpniu wynosiła już 8 milionów – 10 milionów użytkowników posiadał Periscope, Meerkat posiadał ich 2 miliony. W międzyczasie wyzwanie tej dwójce rzucił Facebook, uruchamiając w sierpniu własną usługę live streamingu, Facebook Live. Chociaż do tej pory aplikacja Facebooka zawiera streamy pochodzące wyłącznie od celebrytów i zweryfikowanych profili, planowane jest umożliwienie prowadzenia streamów również przez „zwykłych” użytkowników. Oznaczałoby to olbrzymie  kłopoty dla Meerkata a dla Periscope nowego konkurenta, który przysporzyłby mu na pewno więcej problemów.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Spośród dwóch opisywanych w tej części aplikacji, Periscope osiągnął zdecydowanie większy sukces i chociaż nie można powiedzieć, że Meerkat poniósł kompletną porażkę, twórcy tego startupu na pewno liczyli na więcej niż tylko na umiarkowany sukces. Warto tutaj jednak zauważyć, że Meerkat wciąż jest startupem podczas gdy Periscope zostało sprzedane Twitterowi w styczniu za kwotę ok. 75-100 milionów dolarów. Taka sprzedaż to również sukces, jednak jest to już określona kwota – twórcy Meerkat mogą zarobić dużo więcej, jeśli tylko ich kreacji uda się przeżyć najbliższy rok i zdobyć większy kawałek rynku. Biorąc pod uwagę, że obecnie live streaming jest jednym z najważniejszych trendów w mediach społecznościowych, będą mieli ku temu wiele możliwości.

Jet.com

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jet.com jest platformą e-commerce, która konkurować ma z takimi gigantami, jak Amazon czy Walmart, oferując niższe ceny oraz innowacyjne funkcjonalności. Najważniejszą z nich jest obliczanie cen produktów w czasie rzeczywistym – po dodaniu produktów do koszyka, specjalny algorytm sprawdza ceny i dostępność wśród różnych sprzedawców i sugeruje użytkownikowi tego, który dostarczy całość zamówienia jak najtaniej. O potencjale startupu może świadczyć choćby to, że zebrał on w pierwszej fazie finansowania, od lutego do maja, ponad 225 milionów dolarów. Strona wystartowała 21 lipca i już pierwszego dnia zakupiono za jej pośrednictwem produkty o łącznej wartości ponad 1 miliona dolarów. Po 3 pierwszych miesiącach łączna wartość sprzedaży wynosiła już ponad 33 miliony dolarów. Po tym sukcesie ruszyła kolejna tura finansowania, w której Jet zebrał dodatkowe 500 milionów dolarów, zbliżając Jet.com do statusu „jednorożca”. Chociaż Jet.com nie może jeszcze realnie zagrozić Amazonowi, wszystko jest jeszcze przed tym startupem – imponujący launch strony i olbrzymie finansowanie oznaczają, że czeka go najprawdopodobniej świetlana przyszłość.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Mały wielki sukces – Hungryroot

 Hungryroot jest przykładem dużego sukcesu w niewielkiej, regionalnej skali. Jest to startup wykorzystujący modę na organiczą żywność, zajmujący się produkcją i sprzedażą świeżych makaronów warzywnych. Opakowania z makaronem dostarczane są następnego dnia po zamówieniu, a świeżość gwarantowana jest przez 14 dni od dostarczenia dzięki pakowaniu w atmosferze modyfikowanej. Hungryroot wystartowało w kwietniu i w ciągu swojego pierwszego miesiąca działalności sprzedało ponad 10.000 opakowań, w maju zapewniając sobie finansowanie na poziomie 2 milionów dolarów. Na początku Hungryroot obecne było tylko na terenie Nowego Jorku, we wrześniu jednak otworzono także placówkę pod San Francisco oraz ogłoszono partnerstwo z Amazon Fresh i FreshDirect, którzy odpowiadać mają za logistykę i transport produktów Hungryroot. Planowana jest dalsza ekspansja, tym razem skoncentrowana na środkowych stanach USA.

Podobne startupy można zauważyć również w Polsce – od 2014 działa Rano Zebrano, dostarczające produkty prosto od rolników a w 2015 wystartowało Pole Na Stole, oferujące analogiczne usługi.

21 – kopalnia bitcoinów

Dosyć unikalnym startupem który premierę miał w 2015 jest startup o nazwie „21”, który od 2013 w tajemnicy zbierał fundusze i pracował nad technologią. Pod tajemniczą nazwą kryje się idea mająca rozpropagować bitcoiny jako uniwersalną kryptowalutę, dzięki wykorzystaniu ich m.in. w mikropłatnościach. W tym celu stworzony został komputer oraz oprogramowanie dla developerów, ułatwiające wprowadzanie odpowiednich funkcjonalności do dowolnych aplikacji. Dla użytkowników stworzony został natomiast produkt nazwany BitShare, będący chipem monitorującym aktywność telefonu i przydzielającym użytkownikowi bitcoiny za wykonywane akcje. Mogą to być zakupy m-commerce, obejrzenie reklamy do końca czy wszelkiego rodzaju mikropłatności wykorzystywane w grach mobilnych – potencjał do wykorzystania bitcoinów jest olbrzymi, nic dziwnego więc, że projekt cieszył się dużym zainteresowaniem inwestorów, które przełożyło się na ponad 121 milionów zebranych jeszcze przed wyjściem startupu na światło dzienne.

Kwota wszystkich inwestycji w bitcoinowe startupy w 2015 roku szacowana jest na ponad 1 miliard dolarów, co oznaczać może, że rynek ten ruszył naprzód po 2014, w którym bitcoiny uważane były za najgorszą możliwą inwestycję. Czas pokaże czy to ówczesny rynek do nich nie dojrzał, czy też naprawdę nie mają one przed sobą przyszłości.   

 

Źródła:

http://tech.co/startup-failure-rates-industry-2016-01
http://get2growth.com/how-many-startups/
http://venturebeat.com/2016/01/18/there-are-now-229-unicorn-startups-with-175b-in-funding-and-1-3b-valuation/
http://www.businessinsider.com/twitter-acquires-periscope-for-a-sizable-amount-2015-3
http://www.toprankblog.com/2015/04/meerkat-vs-periscope/
http://www.businessinsider.com/race-between-meerkat-and-periscope-is-close-2015-4
http://www.buzzfeed.com/mathonan/twitter-chokes-off-meerkats-access-to-its-social-graph
http://www.theverge.com/2015/8/12/9141699/periscope-10-million-users
http://www.popsci.com/facebook-wants-to-be-your-one-stop-site-for-everything
http://www.ibtimes.com/no-meerkat-isnt-dead-its-actually-innovating-faster-periscope-2138470
https://www.washingtonpost.com/news/business/wp/2015/05/01/meet-jet-the-site-that-promises-lower-prices-than-amazon-and-hopes-to-change-how-you-do-errands/?tid=a_inl
http://www.businessinsider.com/jet-raises-500-million-at-a-1-billion-valuation-2015-11
http://recode.net/2015/07/22/jet-the-new-amazon-competitor-hits-1-million-in-sales-on-launch-day/
http://blogs.wsj.com/digits/2015/11/24/e-commerce-startup-jet-raises-500-million-at-1-5-billion-valuation/
http://www.businessinsider.com/hungryroot-raises-2-million-2015-5
http://www.bizjournals.com/newyork/news/2015/10/13/vegetable-centric-hungryroot-goes-national-with.html
http://pierwszymilion.forbes.pl/pole-na-stole-biznes-na-lokalnych-produktach,artykuly,197085,1,2.html
http://techcrunch.com/2015/10/08/bitcoin-21-balaji/
http://www.businessinsider.com/a-stealth-startup-called-21-has-raised-116-million-to-take-bitcoin-mainstream-2015-3
http://blogs.wsj.com/moneybeat/2015/09/21/21-inc-releases-first-product-a-bitcoin-computer/
https://medium.com/@21/a-bitcoin-miner-in-every-device-and-in-every-hand-e315b40f2821#.mc6ea5hf3