Zdjęcie royalty free z Fotolia
Jak event marketing można zastosować w tak specyficznej branży jak healthcare PR? Można na przykład… przebadać ponad 1000 serc mieszkańców całej Polski.
Zobacz również
Event marketing to pojęcie, które zdobywa w Polsce coraz większą popularność. Potwierdzenie tego stanowi liczba organizowanych wydarzeń, ich rozgłos w mediach oraz nieustannie zajęte telefony Event Managerów. Świat już wcześniej docenił wartość oraz potencjał event marketingu, który zasłużenie zdobył uznanie w branży oraz stał się wiodącą formą promocji firm, marek i idei. Mimo, że event marketing w Polsce dopiero wypracowuje swoją pozycję w oczach ekspertów, już znalazł zastosowanie w specjalistycznych sektorach, takich jak np. healthcare PR. Do czego konkretnie służy? Jak się nim posługiwać? Co można zyskać?
Kilka słów o event marketingu
Event marketing to nie tylko narzędzie promocyjne, którego zadaniem jest organizacja różnego typu imprez, służących realizacji celów firmy względem klientów czy najbliższego otoczenia. Event marketing jest także jednym z najskuteczniejszych narzędzi komunikacji, którą dodatkowo charakteryzuje dwukierunkowość rozumiana jako oddziaływanie na podmioty poprzez prezentację własnych idei oraz możliwość uzyskania informacji zwrotnej dzięki bezpośredniemu kontaktowi. Historia event marketingu sięga już starożytności, kiedy to eventy służyły przede wszystkim pragnącemu się promować władcy. Organizowane wydarzenia służyły także budowaniu wizerunku władcy w oczach poddanych i wrogów przez pryzmat takich wartości jak: siła, hojność i bogactwo. Wracając jednak do współczesności, do podstawowych celów event marketingu możemy zaliczyć:
- promocja firmy, marek oraz idei,
- zdobycie rozgłosu medialnego,
- budowanie pożądanego wizerunku w oczach odbiorców,
- przekazanie podstawowej wiedzy o firmie, jej produktach czy też usługach,
- nawiązanie bezpośredniego kontaktu z odbiorcami, który może zaowocować uzyskaniem informacji zwrotnej na temat oferowanych usług czy produktów oraz zbudowaniem relacji z konsumentami.
Idealny dla sektora healthcare PR
Termin event marketing bardzo często przywołuje w głowie obrazy pikników, konferencji czy szkoleń. Należy jednak uświadomić sobie, że pod tym pojęciem kryje się jednak złożony proces, na który składają się: opracowanie strategii komunikacji oraz koncepcji eventu, stworzenie scenariusza wydarzeń, przygotowanie, realizacja eventu, a następnie określenie osiągniętych celów i wyników. Do tego wszystkiego dochodzą jeszcze takie działania jak: promocja wydarzenia, pozyskiwanie partnerów i patronów, a także media relations. Warto w tym miejscu skupić się na samej realizacji wydarzenia. Istnieje bowiem wiele możliwości wykorzystania event marketingu. Jedynym ograniczeniem w tej kwestii jest kreatywność oraz zaangażowanie Project Managera, Event Managera i PR Managera. Dobrym przykładem zastosowania event marketingu jest sektor healthcare, a konkretnie organizacja bezpłatnych badań, które umożliwiają kontrolę stanu zdrowia na terenie całej Polski.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Case czyli twarde dowody
Dowodem na skuteczność event marketingu jest kampania 1000 serc Badamy serce miasta, która została zorganizowana z inicjatywy Fundacji Dr.Max. Za realizację projektu od początku odpowiada agencja eventów medycznych Mobilne Badania, którą dodatkowo wspierała agencja HealthThink działaniami z zakresu PR.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kampania 1000 serc Badamy serce miasta stanowi akcję profilaktyczną, której zadaniem jest przeprowadzenie jak największej ilości bezpłatnych badań kardiologicznych. KardioBus, w którym odbywały się badania przejechał ponad 6 000 kilometrów, a zatrudniona i wykwalifikowana kadra przebadała dokładnie 1006 serc pacjentów z całej Polski. Omawiany case dotyczy organizacji bezpłatnych badań w okresie październik-grudzień 2014 w ramach I edycji eventu.
Do działań przedeventowych, które zostały dokładnie opisane w briefie oraz zagwarantowane przez agencję Mobilne Badania należały:
- kadra: pozyskanie kadry medycznej, pozyskanie obsługi stoiska,
- logistyka: transport sprzętu medycznego, transport kadry, utylizacja materiałów skażonych, dostosowanie mobilnej placówki medycznej,
- dokumentacja i ubezpieczenie: ubezpieczenie kadry, fotorelacja z eventu, sporządzenie raportu przebiegu działań,
- materiały medyczne: zaopatrzenie stanowisk w niezbędne materiały medyczne,
- sprzęt medyczny: zapewnienie niezbędnego sprzętu medycznego,
- materiały wizerunkowe: projekt materiałów rejestracyjnych oraz kart badań pacjenta,
- umeblowanie: pełne umeblowanie stoisk medycznych.
Kardiobus odwiedzał następujące miejscowości: Wolbrom, Wieruszów, Żary, Złotów, Lębork, Warszawę, Zamość, Cieszyn, Czeladź, Wołów i Ostródę. Mieszkańcy wymienionych miast mogli bezpłatnie skorzystać z elektrokardiograficznych badań serca. Akcja została dodatkowo wsparta działaniami PR, które polegały na tworzeniu informacji prasowych, utrzymywaniu ścisłego kontaktu z lokalnymi mediami, a także pozyskaniu wartościowych patronów całej akcji. Wyniki działań to uzyskane 140 publikacji na temat akcji oraz pozyskanie 18 patronów kampanii.
Tak przedstawia się porównanie liczby przebadanych osób w poszczególnych lokalizacjach w I turze – październik, II turze – listopad oraz III turze akcji – grudzień. Dane dotyczą miejscowości, w których akcje były organizowane aż trzykrotnie.
Warto również podać statystyki dotyczące wieku przebadanych osób. Najliczniejszą grupę pacjentów stanowiły osoby w przedziale wiekowym 51-65 lat.
Każdorazowo wydarzeniu towarzyszyły również: obecność hostessy, której zadaniem było informowanie o odbywającym się evencie, akcja kolportażowa ulotek informujących o wydarzeniu, wsparcie ze strony rejestratorki zapisującej pacjentów, a także gifty dla pacjentów.
Podsumowując, akcja Fundacji Dr.Max, za której realizację odpowiadała agencja eventów medycznych Mobilne Badania we współpracy z agencją HealthThink to nie tylko wydarzenie promocyjne oraz sukces wizerunkowy, ale przede wszystkim przebadanie serc mieszkańców Polski oraz pomoc osobom, które potrzebowały opieki medycznej. Wśród najczęściej diagnozowanych schorzeń układu krążenia znalazły się: blok lewej odnogi pęczka Hisa, bradykardia, niedokrwienie serca i migotanie przedsionków. Z powodu złych wyników badań kilkakrotnie interweniowało również pogotowie. Najgroźniejsza sytuacja miała miejsce w Ostródzie, w której kobieta w wieku około 40 lat nie została przyjęta do pobliskiej przychodni i straciła przytomność w pobliżu KardioBusa, o czym donieśli pacjenci czekający przed mobilną przychodnią. Personel wezwał karetkę, kobieta odzyskała przytomność, ale lekarz rozpoznał udar. Natychmiast odwiezioną ją do szpitala w celu przeprowadzenia dalszej diagnostyki.
Przedstawione wyniki oraz opis kampanii 1000 serc to wystarczający dowód na słuszność korzystania z narzędzia jakim jest event marketing. Może on bowiem pomóc nie tylko firmie w dotarciu do jak największej ilości odbiorców ze swoim produktem czy usługą, ale również w kreowaniu swojego wizerunku. Event marketing w przypadku zastosowania w sektorze healthcare może także uratować komuś życie.
Iga Fiedorow
Account Executive, HealthThink