Pozostałe podsumowania roku 2020 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2020 dla marki Kaufland opowiada Jan Reinhuber, dyrektor Departamentu Marketingu Kaufland Polska.
Największy sukces dla marki Kaufland w 2020 roku
Bieżący rok był dla nas sporym wyzwaniem m.in. pod względem prowadzonych działań marketingowych. Z uwagi na dynamicznie zmieniające się okoliczności musieliśmy wykazać dużą elastyczność w przearanżowaniu dotychczasowych planów i obok działań komunikacyjnych związanych z bezpieczeństwem nadal pracować nad promocją marki. Pomimo wymagających warunków dzięki wieloaspektowej komunikacji prowadzonej w różnych kanałach marketingowych udało nam się przyciągnąć uwagę odbiorców, a tym samym zwiększyć rozpoznawalność marki Kaufland w Polsce. Silna marka i ugruntowanie jej pozycji rynkowej to nasz największy sukces w mijającym roku.
Najtrudniejsze wyzwanie marki Kaufland w 2020 roku
Najtrudniejszym wyzwaniem dla marki Kaufland była oczywiście pandemia koronawirusa, której musieliśmy podporządkować wiele dotychczasowych planów. Bezpieczeństwo pracowników i klientów zawsze były dla nas priorytetem, ale właśnie w obecnych czasach nabrały szczególnego znaczenia. Prowadząc działania komunikacyjne pod hasłem „Kupuj odpowiedzialnie” czy sięgając po nowe kanały sprzedażowe, jak click&collect oraz zakupy online z dostawą do domu, udowodniliśmy, że jesteśmy siecią dynamiczną, która potrafi reagować na zmieniające się okoliczności.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
3 najciekawsze akcje, jakie prowadzili Państwo w 2020 roku
Do najciekawszych akcji możemy z pewnością zaliczyć m.in. kampanię „Tanie lato na bogato” oraz kampanię cenową „Naprawdę niskie ceny”. Prowadziliśmy też intensywne działania w kanałach digitalowych m.in. kampanię produktów wegańskich i wegetariańskich K-take it veggie oraz promocję produktów regionalnych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Akcja z najbardziej zaskakującymi efektami
Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów kampanii „Tanie lato na bogato”. Była to pierwsza duża kampania w czasie pandemii, która wystartowała niedługo po zakończeniu lockdownu. Ze względu na fakt, że ówczesna sytuacja zweryfikowała plany wakacyjne wielu Polaków, postanowiliśmy przygotować kampanię, która wprawi klientów w wakacyjny nastrój niezależnie od tego, gdzie spędzają urlop. Nasza oferta obejmowała m.in. produkty z kuchni świata, a także regionalne, polskie przysmaki, po które chętnie sięgamy, będąc np. nad morzem czy w górach. Kampania nie składała się jedynie z komunikatów nawiązujących do promocji cenowych. Jej częścią były także działania nawiązujące bezpośrednio do bezpieczeństwa w trakcie letniego wypoczynku. Przykładem tego są stacje do dezynfekcji rąk, które postawiliśmy w popularnych kurortach wakacyjnych (nad Bałtykiem oraz na Mazurach) latem tego roku.
Kampania „Tanie lato na bogato” została pozytywnie odebrana przez naszych klientów, a o powodzeniu akcji świadczą także wyniki badań. Wysoka rozpoznawalność kampanii przyczyniła się do wzmocnienia marki Kaufland w Polsce.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2020 roku
Obok klasycznych kanałów komunikacji, takich jak telewizja czy radio, w tym roku prowadziliśmy zintensyfikowanie działania marketingowe w kanałach digitalowych, czego przykładem jest nasza kampania produktów wegańskich i wegetariańskich. Pandemia koronawirusa miała duży wpływ na zachowanie konsumentów, a e-commerce oraz internet jako źródło informacji bardzo zyskały na znaczeniu. Podążając za tym trendem, zaoferowaliśmy naszym klientom nowe usługi oraz zwiększyliśmy naszą obecność w kanałach cyfrowych.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2021 roku
Na pewno nadal będziemy obecni w tradycyjnych kanałach, takich jak telewizja czy radio. W dalszym ciągu będziemy także wydawać naszą gazetkę reklamową w formie papierowej. Jednocześnie będziemy koncentrować się na działaniach digitalowych, umacniając naszą obecność w kanałach cyfrowych.
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce
Dostrzegamy ogromny potencjał w kanałach digital, które wciąż się rozwijają i stwarzają pole do realizacji wielu działań komunikacyjnych. Przykładem może być marketing wirusowy opierający się m.in. na memach czy krótkich klipach, które użytkownicy aktywnie dystrybuują między sobą. W naszej ocenie w kanałach cyfrowych tkwi spory potencjał także dla marki Kaufland.
Tegoroczna pandemia koronawirusa miała ogromny wpływ na całą branżę marketingową, co może przejawiać się m.in. redukcją wydatków marketingowych. W efekcie kompleksowe i wielowymiarowe kampanie oraz działania marketingowe często oddają miejsce klasycznym reklamom. Trendem, który już jest widoczny w Polsce i który, według nas, będzie zyskiwał z czasem na znaczeniu, jest promocja lokalności – lokalnych producentów i dostawców oraz patriotyzmu konsumenckiego. Kolejną ważną kwestią jest prowadzenie atrakcyjnej polityki cenowej. Na oba te trendy branża marketingowa będzie starała się z pewnością odpowiadać i reagować w nadchodzącym roku. Oczywiście ogromne znaczenie dla całej branży marketingowej będzie miała pandemia. Dalszy rozwój sytuacji jest jednak bardzo trudny do przewidzenia.
Budżet na działania digitalowe
Budżet na działania digitalowe dla naszej marki Kaufland wzrósł w 2020 r. w porównaniu z poprzednimi latami, a w 2021 r. będzie z pewnością jeszcze większy. Zawsze planujemy go tak, by odpowiadał założonym celom marketingowym.
3 najważniejsze cele i plany na 2021 rok
Najważniejszy jest dla nas dalszy rozwój marki, w związku z czym nadal będziemy pracować nad zwiększeniem jej rozpoznawalności m.in. poprzez atrakcyjną formę przekazu oraz działania angażujące samych odbiorców. Z pewnością będziemy też coraz bardziej widoczni w kanałach cyfrowych.