Kampanie SMS to najszybszy sposób na dotarcie do odbiorców. Nie dość, że komunikat SMS jest krótki, to jeszcze najczęściej jest odczytywany w ciągu pierwszych 5 minut od wysłania!
Ostatnio rozbroiliśmy temat masowych wysyłek SMS, pokazując 8 elementów skutecznych kampanii SMS. Skoro zrobiliśmy już krok do przodu i uzupełniliśmy nasze działania marketingowe o SMS, to… o czym jeszcze warto pamiętać i jak wykorzystać w pełni potencjał tego kanału? Zapraszam do lektury!
Zobacz również
Kampanie SMS a RODO
Jedną z ważniejszych rzeczy, o której należy pamiętać w kampaniach SMS, jest dostosowanie wysyłki SMS-ów do wymogów RODO. Ta ustawa, oprócz tego, że była rewolucją w świecie marketingu, wprowadziła też zakaz używania numerów telefonów komórkowych do marketingu bezpośredniego bez zgody ich właścicieli.
Mało tego, wyrażona przez użytkownika zgoda musi spełniać jeszcze trzy warunki:
- musi być utrwalona i możliwa do wglądu,
- musi być wyraźnie potwierdzona przez odbiorcę – nie może być domniemana lub dorozumiana (z tego powodu często stosuje się metodę double opt-in do potwierdzenia zgód marketingowych),
- odbiorca musi mieć możliwość wypisania się w każdym momencie i musi otrzymać od Ciebie informację, jak to zrobić.
W kreatorze SMS dostępnym w koncie GetResponse MAX masz możliwość od razu dodania skróconego linku do wypisu z listy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Zbieranie zgód na używanie numeru telefonu komórkowego („otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną, w tym SMS”) odbywa się najczęściej poprzez zaznaczanie odpowiedniej opcji w tzw. check boxach na stronie internetowej czy landing page’u. Następnie odbiorca może to potwierdzić w przychodzącym chwilę później mailu lub SMS-ie. W tym drugim przypadku masz obowiązek wysłać jeszcze trzeciego SMS-a, potwierdzającego zapisanie się do bazy oraz informującego, jak można się z niej wypisać.
Z tego też powodu tak ważne jest prowadzenie własnej, zebranej przez siebie listy mailingowej. Wtedy i tylko wtedy będziesz miał pewność, że wysyłasz wiadomości do osób, które są rzeczywiście nimi zainteresowane.
Warto zgłębić ten temat nie tylko ze względu na przestrzeganie prawa, ale również dlatego, że te obostrzenia… możesz wykorzystać na Twoją korzyść. Tak, dokładnie – jest to tzw. permission marketing i polega na budowaniu spersonalizowanej komunikacji marketingowej, która uwzględnia indywidualne preferencje i zainteresowania odbiorcy. Są to działania dające wysoką skuteczność i budujące zaufanie wobec marki. Zauważ, że gdy wysyłasz treści reklamowe tylko do osób, które są nimi zainteresowane, to z samego tego faktu otwieralność i konwersja mogą być większe, niż gdyby wysyłać je do przypadkowych osób. Baza klientów jest być może mniejsza, ale za to o wiele bardziej jakościowa. Traktuj więc RODO nie jako przeszkodę, ale jako szansę do wykorzystania.
Łączenie kampanii i działań marketingowych
Kampanie SMS mają bardzo wysoką skuteczność. A gdyby tak… przenieść ich skuteczność także na inne kanały komunikacji?
Jedną z dobrych praktyk kampanii SMS jest prowadzenie równolegle kampanii e-mail. Między tymi dwoma formami komunikacji są pewne podobieństwa, ale także różnice – warto je wykorzystać. Jak to zrobić?
Nieodczytane e-maile
Przykład: e-maile pozwalają na przekazanie znacznie większej ilości treści niż SMS-y – jednak nie wszystkie maile są odczytywane przez odbiorców (jak pisaliśmy wcześniej, jest to średnio 26%), a te, które są otwierane, niestety nie zawsze są czytane do końca i nie zawsze konwertują. Jeśli więc wysyłasz e-maile, na których odczytaniu szczególnie Ci zależy, to możesz uzupełnić kampanię o SMS-y z przypomnieniem do osób, które nie otworzyły e-maila (sprawdzisz to łatwo w raportach wysłanych maili i wysegmentujesz odpowiednią grupę). Oczywiście warto „zagrać” tą sytuacją i nie pisać wprost, o co chodzi, ale zachęcić ich do otwarcia zaległego maila komunikatem, że czeka na nich coś wyjątkowego, ważnego lub cennego.
Oczywiście słowa musisz dotrzymać – niech więc naprawdę czeka tam coś wartego ich uwagi!
Zwiększenie konwersji z kampanii e-mailowych
Możesz wykorzystać kampanie SMS w podobny sposób do zwiększenia sprzedaży lub skorzystania z promocji zawartych w e-mailach. Jeżeli treść newslettera nie będzie wystarczająco przekonująca do skorzystania z oferty, to po pewnym czasie wyślij SMS-a nawiązującego do treści maila i ponownie zachęć do skorzystania z oferty – jednak tym razem zaznacz, że odbiorca ma na to ograniczony czas i „ostatnią szansę”.
W obydwu powyższych przykładach warto poczekać z wysyłką SMS-ów dodatkowe 2-3 dni, aby przeszła pierwsza fala otwarć e-maili; dzięki temu zobaczysz, które osoby otworzyły maile i skorzystały z oferty pod wpływem kampanii e-mailowej, a które zrobiły to dzięki późniejszej kampanii SMS.
Korzystając z edytora drag & drop, można łatwo zbudować ścieżkę komunikacji dopasowaną do własnych potrzeb. Przykład ścieżki automatycznej z wysyłką urodzinowego SMS z platformy GetResponse MAX.
Przypomnienia i powiadomienia
SMS-y są także świetnym sposobem na przypomnienie o webinarze lub wydarzeniu, na który Twoi odbiorcy się zapisali. Sprawa jest bardzo prosta: wystarczy, żeby zapisy na wydarzenie lub webinar odbywały się przez osobny landing page. Automatycznie wysegmentuje się grupa chętnych uczestników – teraz już tylko wystarczy, abyś w dniu webinaru lub wydarzenia wysłał im SMS-y z przypomnieniem: nazwą wydarzenia, godziną i linkiem do niego.
Próbowanie różnych rozwiązań
Znajomość odbiorców i grup docelowych to podstawa jakichkolwiek działań marketingowych. Jednak nawet pomimo świetnej ich znajomości, nigdy nie masz gwarancji, że idealnie dobierzesz promocję, napiszesz zabójczo skuteczny copywriting albo że przekonasz ich celnym językiem korzyści.
To zupełnie normalne, że z pierwszymi kilkoma kampaniami możesz nie trafić idealnie w gusta odbiorców. Rzadko kiedy zdarza się też, że pierwsza kampania będzie pod każdym względem trafiona. Uczymy się swoich odbiorców i ich zachowań z czasem. Nie przekreślaj więc kolejnych kampanii i SMS-ów dlatego, że coś nie udaje się tak, jak powinno – w innych kanałach komunikacji dzieje się dokładnie to samo. Dlatego też należy metodą prób i błędów sprawdzać, na które elementy Twoi odbiorcy reagują najlepiej. Z czasem znajdziesz taką kombinację, która będzie maksymalnie skuteczna.
Pamiętaj jednak, aby podczas takich testów nie zmieniać więcej niż jednego elementu komunikatu – we wszystkich próbach stosuj tę samą kreację, ale: tylko ze zmienionym CTA, tylko ze zmienionym powitaniem lub ze zmienioną samą korzyścią. Nigdy nie zmieniaj wszystkich elementów naraz. Dzięki temu zobaczysz, która zmienna zwiększyła lub zmniejszyła skuteczność.
Które elementy można przetestować w kampaniach SMS?
- pole nadawcy: zamiast samej nazwy firmy możesz przedstawiać się w formie imię i nazwisko + nazwa firmy;
- personalizacja: zamiast Witaj Kasiu możesz spróbować Katarzyno, Pani Kasiu lub innych form;
- oferta lub produkt: ten element jest szczególnie ważny dla branży e-commerce. Przeprowadź testy z różnymi produktami i zobacz, który z nich cieszy się największym zainteresowaniem – być może wcale nie będzie to ten, który wydawał Ci się najlepszy;
- język korzyści: jeśli opisanie danej korzyści z oferty (na przykład tego, że odbiorca zaoszczędzi pieniądze) nie przynosi pożądanego efektu, to opisz inną, być może mniej oczywistą dla Ciebie, a ważną dla odbiorcy;
- call to action: jeśli wszystkie powyższe elementy są dobrze skomponowane, ale mimo to nikt nie klika w link ani nie używa kodu promocyjnego… to może po prostu nie zachęciłeś ich wystarczająco skutecznie? (Oczywiście zakładamy, że nie jest to wina niedziałającego linka lub kodu).
Call To Action nie musi polegać wyłącznie na prostych komunikatach typu „kup teraz”, „skorzystaj” i im podobnych, choć zazwyczaj rzeczywiście tak jest. Spróbuj napisać ten element inaczej – ale pamiętaj, aby był skomponowany z całością komunikatu.
Inne przykłady użycia kampanii SMS
Oprócz wspomnianych wcześniej zastosowań, kampanie SMS można wykorzystać także do innych celów:
- promocje w sklepie lub w punkcie usługowym: zarówno dla standardowych klientów, jak i klientów VIP lub tych, którzy zapisali się na newsletter przynajmniej rok temu czy wydali wcześniej określoną kwotę;
- jeśli prowadzisz licytację, to możesz wysłać przypomnienie o zbliżającym się zakończeniu aukcji;
- przypominanie się stałym klientom, którzy od jakiegoś czasu nie skorzystali z Twojej oferty;
- urodziny klienta: nie zapomnij wtedy o upominku w postaci kodu promocyjnego!;
- badanie satysfakcji po zakupie lub skorzystaniu z usługi (bardzo często korzystają z tego operatorzy komórkowi i inni usługodawcy, gdy zadzwoni się na ich infolinię);
- remarketing – jeśli klient porzucił koszyk w Twoim sklepie internetowym, zaproś go do dokończenia zakupów! Być może będzie trzeba go do tego dodatkowo przekonać. Czy wspominaliśmy już o kodach promocyjnych?
Brzmi znajomo?
Trzon wiedzy na temat tego, jak prowadzić skuteczne kampanie SMS jest jednocześnie fundamentalną wiedzą z zakresu działań marketingowych w ogóle. Jednak prowadzenie kampanii SMS od innych odróżniają pewne istotne niuanse, które mogą w zasadniczy sposób decydować o powodzeniu takiej kampanii. Mając tego świadomość i wiedzę o nich, jesteś gotowy do tego, aby wykorzystać ją w praktyce. Zrób to jak najszybciej i zobacz, jak skuteczna może być kampania SMS!