CMS (ang. Content Management System) jest systemem do zarządzania treścią. Dzięki jego funkcjom, osoba korzystająca z takiego oprogramowania, powinna w dość prosty sposób mieć możliwość wprowadzania edycji treści, multimediów czy konfigurowania contentu zamieszczonego na stronie. Takie oprogramowanie nie powinno wymagać od użytkownika umiejętności programistycznych czy znajomości języków kodowania jak na przykład HTML, CSS czy JavaScript.
Do czego wykorzystywany jest CMS?
Content Management System może być wykorzystywany do kompleksowego zarządzania treścią. Świetnie sprawdzi się podczas dobierania odpowiedniej czcionki w przypadku tworzenia treści na stronie. W przypadku dodawania zdjęć, dzięki CMS możemy w prosty sposób dodać opisy, nagłówki czy zdjęcia. Dodawanie stron, usuwanie ich czy też ich aktualizowanie – to wszystko jest wykonywane z poziomu systemu do zarządzania treścią. Takie rozwiązanie powinno być intuicyjne i oferować łatwość w posługiwaniu się nim, dlatego też tworzenie stron w różnych językach, zarządzanie adresami URL, czy sama możliwość instalacji dodatkowych modułów takich jak np. fanpage, komentarze, chat, opinie nie powinny stanowić problemu dla osoby nietechnicznej.
Zobacz również
Systemy takie znajdują zastosowanie wszędzie tam, gdzie konieczna jest łatwa i szybka edycja treści. Są to przede wszystkim serwisy informacyjne, blogi, sklepy internetowe oraz rozbudowane strony firmowe.
Osobami, które najczęściej korzystają z CMS w organizacji, są osoby z działu marketingu, które są odpowiedzialne za tworzenie angażujących treści na stronie, czy prezentację contentu. Część dostępnych na rynku rozwiązań nie wymaga wiedzy technicznej, aczkolwiek istnieją rozwiązania CMS, które wymagają ingerencji programisty. Te rozwiązania są często bardziej zaawansowane i skierowane dla wymagających klientów, z nietuzinkowymi potrzebami biznesowymi
Jakie korzyści dla eCommerce wnosi CMS?
W dobie dzisiejszego rozwoju technologii, rozwiązanie CMS w branży eCommerce jest nieodłącznym elementem sukcesu firmy. To właśnie dzięki temu oprogramowaniu użytkownik widzi angażujące i odpowiednio ułożone treści w witrynie czy spójne grafiki i zdjęcia idealnie wkomponowane i umiejscowione na stronie. Dzięki wykorzystaniu CMS, marketerzy mają możliwość optymalizacji treści pod SEO (np. ustawianie tagów meta title czy meta description, dodawanie tekstów alternatywnych do grafik czy tworzenie indywidualnych adresów URL), dzięki czemu sklepy eCommerce mogą być wyżej pozycjonowane w Google.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Przedstawienie idei sklepu za pomocą CMS staje się dużo łatwiejsze. Graficzne rozmieszczenie odpowiedniej, angażującej treści czy multimediów sprawia, że użytkownicy czy klienci eCommerce chętniej dokonują zakupów lub stają się stałymi klientami. Tego typu rozwiązanie pozwala na dostosowanie treści czy multimediów do indywidualnych potrzeb klienta, co przekłada się na tworzenie bardziej spersonalizowanych ścieżek zakupowych, co w ogólnym rozrachunku przyniesie organizacji więcej benefitów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Głównymi korzyściami, którymi branża eCommerce może się cieszyć dzięki rozwiązaniom CMS, są na pewno:
- spersonalizowane treści
- zwiększenie zainteresowania klientów poprzez atrakcyjne graficznie strony
- pozycjonowanie SEO
- pełna kontrola w edytowaniu i tworzeniu treści
Wady i zalety CMS
Kwestia zalet oraz wad w przypadku rozwiązania Content Management System jest dość umowna. W przypadku wad, na pewno warto wspomnieć o koszcie, jaki ponosimy, decydując się na komercyjne rozwiązanie w projekcie oraz związane z nim ograniczenia. Im bardziej zaawansowane rozwiązanie CMS, tym koszt specjalistów odpowiedzialnych za wdrożenie takiego rozwiązania czy też samo rozwiązanie, jest znacznie wyższy.
Dodatkowo, kiedy mówimy o dedykowanym rozwiązaniu, najczęstszą wadą jest ograniczona możliwość ingerencji w kod. W momencie, kiedy polegamy na zewnętrznym oprogramowaniu (3rd party services) musimy liczyć się z tym, że nie będziemy mieli dostępu do kodu, więc jakiekolwiek zmiany nie wchodzą w grę. Personalizacja, rozbudowa narzędzia czy chociażby wyłączanie poszczególnych funkcji może być niemożliwe.
Dedykowane rozwiązania CMS są, z jednej strony, bardziej kosztowne we wdrożeniu, natomiast z drugiej, dany eCommerce otrzymuje infrastrukturę szytą na dane potrzeby, wzbogaconą o profesjonalne wsparcie, gwarancję, czy też rozwój produktu. Tego typu podejście sprawdza się głównie przede wszystkim w przypadku witryn projektowanych na zamówienie lub zaawansowanych wizualnie projektów eCommerce. Najczęściej do tego typu przedsięwzięcia są angażowane specjalistyczne agencje wdrożeniowe, z dedykowanym zespołem, które mają za sobą już podobne wdrożenia i ich programiści specjalizują się w podobnych rozwiązaniach.
Przykłady wykorzystania CMS w projektach
Przykładów wykorzystania CMS w projektach jest wiele. Warto na początku sklasyfikować rangę takiego projektu. Jeśli mowa tutaj tylko o wykorzystaniu CMS do tworzenia bloga lub mniej zaawansowanego sklepu internetowego na platformie WordPress z wykorzystaniem wtyczki umożliwiającej sprzedaż – WooCommerce. Tworząc takiego bloga lub sklep internetowy będziemy w stanie sami, korzystając z naszych podstawowych umiejętności, stworzyć content warty uwagi, który spełni swoje zadanie.
W przypadku wykorzystania zaawansowanych CMS’ów możemy mieć do czynienia z zaangażowaniem specjalistów czy nawet dedykowanych zespołów, które zaimplementują dane narzędzie w projekcie. Świetnym przykładem wykorzystania rozwiązania CMS w projektach eCommerce jest platforma Shopware, która oferuje zaawansowany system CMS natywnie. Rewelacyjnie sprawdza się w przypadku tworzenia projektów z branży modowej, gdzie zarządzanie treścią, multimediami oraz ich odpowiednie rozstawienie ma niebagatelne znaczenie. Samo tworzenie spersonalizowanych landing page’y (stron lądowania – to inaczej strony docelowe lub strony produktowe), czy intuicyjne rozmieszczenie elementów sprawia, że użytkownik sklepu czyje się bardziej absorbowany.
Jaki CMS wybrać na start, a jaki w przypadku zaawansowanego rozwiązania eCommerce?
Warto sobie odpowiedzieć na pytanie, jakie potrzeby biznesowe posiada dany eCommerce oraz w jakim segmencie aktualnie się znajduje. W przypadku firm eCommerce, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę i są na początkowej drodze do rozbudowy swojego wymarzonego sklepu internetowego, nie warto inwestować w zaawansowane rozwiązanie CMS, ponieważ może to nie być odpowiedni moment. Dla takich firm głównym celem na dany moment będą: generowanie sprzedaży, zadbanie o odpowiednią i doprecyzowaną strategię i komunikację marketingową, czy też dopilnowanie tego, aby klient na końcowym etapie zakupowym nie opuścił koszyka (np. z u wagi na jego zbyt skomplikowany lub nieintuicyjny proces). W przypadku rozwiązań zaawansowanych, kiedy sprzedaż jest generowana na bieżąco, dana firma się rozwija, posiada dedykowany dział marketingu oraz przedstawicieli handlowych czy sprzedawców, może zastanawiać się nad rozwiązaniem autorskim/dedykowanym, jakim jest, chociażby Ibexa lub skorzystać z zaawansowanej platformy eCommerce, która oferuje wbudowany system do zarządzania treścią – taką platformą jest na przykład Shopware lub rozwiązania mniej rozbudowane, pudełkowe – Shopify, Shoper, WooCommerce.
Im bardziej zaawansowana platforma eCommerce, tym więcej zaawansowanych funkcji CMS natywnie będzie oferować. W przypadku platformy Shopware, wbudowany CMS jest bardzo zaawansowane i rozbudowany (w zależności od wersji platformy) i oferuje niesamowity User Experience. W dodatku, natywny CMS Shopware jest dedykowany dla osób czy zespołów nietechnicznych, więc jest to wielki plus dla eCommerców z dedykowanym działem marketingowym. Sprawdź co oferuje wbudowane rozwiązanie Shopware Shopping Experiences.
Podsumowanie
Prowadzenie własnego sklepu internetowego w obecnych czasach wydaje się być bardzo popularnym rozwiązaniem i coraz to więcej przedsiębiorców stara się digitalizować swoje pomysły. Mniej rozbudowane sklepy eCommerce będą korzystać z gotowych rozwiązań, które w zupełności wystarczą, aby skutecznie zarządzać treścią. Natomiast w przypadku dużych firm sięganie po rozwiązania bardziej zaawansowane, dedykowane i spersonalizowane pod daną branżę czy logikę biznesową są katalizatorem do rozbudowy firmy na jeszcze większą skalę.
Mierz siły na zamiary – rozbudowuj swój eCommerce ze spokojem i decyduj się na narzędzia, które uważasz za konieczne. Jeśli to możliwe, staraj się korzystać z narzędzi natywnie wbudowanych w platformę z początkiem twojej przygody w świecie digital, dopiero z czasem, kiedy zobaczysz, że sprzedajesz i rośniesz z odpowiednim tempem, inwestuj w odpowiednie narzędzia.
Wybór odpowiedniego narzędzia wiąże się z przeznaczeniem odpowiedniej sumy, inwestuj mądrze, w szczególności na początku swojej przygody z eCommerce.
Artykuł powstał we współpracy z Shopware.