Zdjęcie royalty free z Fotolia
Kwestie środowiskowe i związane ze zdrowym stylem życia – to jedne z najczęstszych tematów poruszanych w strategiach i działaniach związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Wiążą się one nie tylko z promocją pewnego modelu wartości, ale także potencjalnie ze zmniejszeniem kosztów, jakie ponosi firma np. na utylizację odpadów, wyższy koszt sprowadzania produktów od dostawców z różnych części świata itd. Dzięki takiemu spojrzeniu na zrównoważony rozwój zyskują wszyscy. Także konsumenci. Kwestia smaku odpowiedzialności, czyli promocji zdrowego odżywiania jest silnie obecna na polskim rynku od kilku lat. Promowana przez producentów żywności od niedawna zyskała jeszcze dodatkowego sojusznika, jakim są sieci sklepów, w których bardzo często realizujemy nasze zakupy. Co ważne, coraz bardziej odpowiedzialna konsumpcja jest też trendem autentycznym widocznym wśród Polaków. Według badań TNS ponad 80 proc. konsumentów deklaruje, że stara się jeść warzywa i owoce dostępne sezonowo, a niemal ¾ z nas zgadza się, że woli produkty regionalne. Daje to ogromny potencjał, który wykorzystują sieci handlowe…
Zobacz również
Natura w codzienności
Ponad 300 certyfikowanych ekologicznych produktów w ofercie, specjalny dział „targ świeżości”, czy specjalny wewnętrzny certyfikat „Jakość z Natury” – to przykłady działań odpowiedzialnych, w kontekście zdrowego stylu życia, jakie wdraża sieć marketów Carrefour. W ramach dbałości o konsumentów warte podkreślenia wydaje się zwracanie uwagi na samych dostawców. Kwestia tzw. łańcucha dostaw przejawia się w tej francuskiej sieci współpracą z 200 dostawcami w programie marki własnej, z której 60 proc. stanowią małe i średnie firmy. Istotnym widocznym dla klientów elementem działań CSR jest kampania „Z miłości do zdrowia”, której filarami są m.in. liczne akcje edukacyjne kierowane do najmłodszych i najstarszych klientów odwiedzających sieć. Z myślą o tym we wnętrzu demografii przygotowano razem ze Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego specjalny program żywieniowy skierowany do pracowników biurowych.
Zdecydowanie do liderów odpowiedzialności w kontekście żywności należy Tesco. Z jednej strony prowadzi takie działania jak współpraca z Bankami Żywności. Dzięki współpracy do najbardziej potrzebujących rodzin poprzez sieć tej pozarządowej inicjatywy działającej w wielu miastach. Na wspólnym projekcie zyskują wszyscy. Sieć, bo zmniejsza koszty utylizacji z krótkim terminem ważności, a także sektor społeczny, który może pomóc w rozwiązaniu lokalnych konkretnych potrzeb. Warto podkreślić, iż działania CSR związane z modelem zrównoważonej konsumpcji realizowane są także na innych szczeblach. Tesco we współpracy z Bankami Żywności, co roku, także 20-23 marca, organizuje zbiórkę żywności. W 2014 roku klienci przekazali ponad 275 tysięcy ton, a sama sieć ponad 700 tysięcy ton różnego rodzaju produktów. Bardzo istotnym elementem edukacji konsumenckiej są także działania w szkołach. W ramach programu „Tesco dla szkół” ponad 3,5 tysiąca uczniów i niemal 100 000 osób ich wspierających sprawiło, że przedstawiciele najmłodszego pokolenia zaczęli rozwijać swoje kulinarne pasje. Co ciekawe, 83 proc. uczestników akcji potrafi już nie tylko zaparzyć sobie herbatę, ale o 50 proc. wzrosło zainteresowanie eksperymentowaniem w kuchni. Działanie oparte na rywalizacji i wykorzystaniu nowych mediów pozwoliło nie tylko wypromować umiejętności kucharskie i zasady zdrowego odżywianie, ale także zintegrowało lokalną społeczność w walce o sprzęt multimedialny dla placówek edukacyjnych. Wszystkie prace konkursowe można obejrzeć na specjalnym kanale na YouTube: „Tesco dla szkół”.
Promocja zdrowego stylu życia i odżywiania to doskonały przykład tego, jak dzisiaj świat marketingu oraz reklamy symbiotycznie łączy się ze zrównoważonym rozwojem. Co istotne, autentyczność i prawdziwość przekazu jest dzisiaj kluczem nie tylko do portfela, czy raczej kart, którymi posługują się konsumenci. Jest także kluczem do budowania i pozycjonowania marki w świadomości znacznie wyżej niż tylko „miejsce zakupów”.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Adam Piwek
Head of Public Relations w agencji marketingu zintegrowanego Mind Progress Group.
Entuzjasta skutecznego employer brandingu i efektywnej społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).