“Social Commerce” – nowy poradnik opracowany przez ekspertów Izby Gospodarki Elektronicznej

Jak wynika z raportu “Lubię to czy Kupuję to” opublikowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej social commerce to fakt. 38 proc. użytkowników social media deklaruje, że skorzystało z przycisku „kup”, a według 61 proc. to przydatna lub bardzo przydatna funkcjonalność.
O autorze
3 min czytania 2017-03-14

Do bezpośredniego zakupu przez social media przyznaje się 32 proc. użytkowników, a wśród osób „lubiących” i obserwujących różne marki aż 60 proc. Zjawisko social commerce jest jednym z najgorętszych branżowych trendów, którego potencjał wciąż jest wyzwaniem. Na co zwrócić uwagę, jak skutecznie realizować sprzedaż poprzez social media? – między innymi na te pytania odpowiadają eksperci e-Izby na łamach poradnika “e-Izby: social commerce”.

Dzisiaj, gdy konsumenci mają większe możliwości komunikowania się ze sobą niż kiedykolwiek przedtem, integracja z mediami społecznościowymi staje się dla detalistów sprawą o kluczowym znaczeniu. Współczesne doświadczenie zakupowe można utożsamić z rozrywką czy dobrą zabawą. Klienci oczekują, że na końcu tego doświadczenia będą mogli łatwo, wygodnie i bezpiecznie zapłacić za dokonane zakupy. W Polsce wkrótce zadebiutuje Visa Checkout – rozwiązanie, które znacznie uprości płacenie w sieci, w tym z poziomu urządzeń mobilnych” – komentuje Małgorzata Ciszecka, Senior Manager Regional Product & Market Development, Visa.  

Największym sprzedażowym smaczkiem w 2016 roku było według mnie wprowadzenie sekcji Sklep. To ogromny krok w stronę przeniesienia całego procesu sprzedaży na jedną platformę – czyli właśnie Facebooka. Dlaczego to takie ważne? Główny czynnik w tym wypadku to migracja kupujących on-line z desktopów na mobile. Rosnąca liczba użytkowników robiących zakupy na komórkach i tabletach równa się rosnącej potrzebie maksymalnego uproszczenia procesu. A co może być wygodniejsze niż kupowanie na portalu, na którym i tak spędza się kilka godzin dziennie? Warto wspomnieć też o drugiej ubiegłorocznej nowości, czyli oznaczaniu produktów na zdjęciach i filmach tak, jak do tej pory można było oznaczać tylko użytkowników. W ten sposób możemy dokładnie opisać, które z produktów dostępnych w naszym sklepie znajdują się na zdjęciu czy filmie. Wyróżnione produkty wyświetlają się u dołu posta w formie tzw. minikaruzeli – informuje Kornel Dulęba, Semahead

Algorytm Facebooka, za pomocą ok. 800 różnych zmiennych, może znaleźć od 1 do 10% użytkowników Facebooka najbardziej podobnych do danej grupy bazowej. Grupy użytkowników podobnych mogą liczyć w Polsce od 140 tysięcy do 1,4 miliona unikalnych użytkowników, dlatego kampanię zasięgową przeprowadzamy w modelu Reach & Frequency (zasięg i częstotliwość). Jest to  model kupowania zasięgu, który pozwala na kontrolę płatnych wyświetleń i ich częstotliwości. Jego zaletą jest niemal stuprocentowa pewność realizacji celu – mówi David Dobrowolski, Value Media.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Głównym wyzwaniem tzw. Social Commerce jest łączenie aktywności  w mediach społecznościowych z faktycznym zakupem. Marketerzy dysponują bardzo zachęcającymi statystykami, które wskazują na mocny związek pomiędzy zakupem w zwykłym sklepie a zaangażowaniem marki w kanałach społecznościowych, wciąż jednak zbyt rzadko – zdaniem marketerów – dochodzi do zainicjowania i sfinalizowania zakupu dzięki obecności produktu czy usługi w Social Media –  przekonuje Magdalena Górak, Profeina. 

Przez długi czas marki zainteresowane współpracą z digital influencerami zwracały się indywidualnie i bezpośrednio do najpopularniejszych twórców. Rozpoznawalność i ogromna publiczność wybranych kanałów społecznościowych były podstawą  realizacji kampanii. Dzięki platformom wspierającym ten rodzaj działań marketingowych marki zauważyły, że można i warto prowadzić angażujące kampanie nie tylko z  topowymi postaciami, ale także z infleuncerami o mniejszym zasięgu- z tzw. średniego i długiego ogona – którzy w swoich niszach są często dużo bardziej wpływowi niż największe gwiazdy internetu czy klasyczni celebryci. Kampanie można realizować nawet w ciągu 48 godzin – od pomysłu, po pełen raport z podsumowaniem kampanii – mówi Katarzyna Maruszewska, Tradedoubler. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Czy wiesz że budowa większości kampanii reklamowych na Facebooku zaczyna się od tematu? Przykładowo, dla sklepu sprzedającego obuwie takim tematem jest zbliżająca się zima. Kolejnym krokiem jest znalezienie inspirującego zdjęcia samego produktu lub  jego zastosowania np. buty na nogach w zimowym otoczeniu. Na końcu pojawia się opis zachęcający do zapoznania się ofertą lub promocją oraz link przekierowujący na stronę sklepu. Ale do reklamy na Facebooku możesz podejść zupełnie inaczej, efektywniej. Dzięki danym udostępnianym przez użytkowników i działaniom, jakie podejmują, możesz dowiedzieć się kim tak naprawdę są twoi klienci. Jakie mają pasje, czym się interesują, jakie lubią fanpage, gdzie spędzają czas, a nawet ile osób liczy ich rodzina. Ta wiedza zupełnie zmieni twoje podejście do aktywności reklamowych pozwalając działać niczym snajper  – przekonuje Kamil Mazur, Tradedoubler 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W działaniach efektywnościowych możemy wyznaczyć różne cele optymalizacji – np. optymalizacja w celu pozyskania dobrej jakości ruchu na stronie, czy też pozyskania wypełnionych formularzy kontaktowych w celu budowania bazy mailingowej. W przypadku e-commerce skupiamy się na optymalizacji sprzedażowej. Jeżeli chcemy optymalizować kampanię social commerce, musimy przede wszystkim zadbać o to, żeby jej skuteczności była możliwa do zbadania – mówi Magdalena Brzezińska, Performics. 

W procesie planowania kampanii social commerce warto brać pod uwagę etapy, na których znajduje się użytkownik, i zaplanować taktykę w taki sposób, aby przeprowadzić go od zapoznania się z produktem, poprzez zaangażowanie, aż do zakupu. Coraz bardziej zaawansowane metody kierowania reklam umożliwiają docieranie w sposób coraz bardziej precyzyjny do grup o największym potencjale zakupowym. Jako że ustalanie cen na platformach społecznościowych zwykle odbywa się na zasadzie aukcji, efektywne wykorzystanie narzędzi wymaga ciągłej optymalizacji – Tomasz Leśniak, Performics.

Na łamach poradnika poruszone zostały następujące zagadnienia: 

  • Planowanie kampanii sklepu w social media. Jak się za to zabrać?

  • Optymalizacja sprzedażowa w social commerce

  • Możliwości Facebooka w social commerce

  • Jak zautomatyzować współpracę z influencerami?

  • 10 przykazań skutecznego social commerce

  • Social media wspierają sprzedaż

  • Jak budować wizerunek  marki i zacząć sprzedawać za pomocą narzędzi Facebooka?

Pobierz raport tutaj