Efektywne prowadzenie fanpage’a marki wymaga czasu, zaangażowania i przede wszystkim – pomysłu. Społeczność, jaką skupił wokół siebie Homebook zobowiązuje. Jednak codzienna praca moderatorów i administratorów profilu przynosi efekty. 1,8 mln fanów oraz ponad 870 mln wyświetleń treści (tylko w tym roku) to wynik, który stawia Homebooka w czołówce najlepszych polskich fanpage’y nie tylko w swojej branży.
Artykuł pochodzi z naszego najnowszego e-booka „E-commerce 2021/2022. W jakim kierunku rozwija się handel w sieci?”. Pobierz go za darmo tutaj>>>
Zobacz również
Regularnie pojawiamy się w czołówce raportów Sotrendera – jako najbardziej angażujący i jeden z największych facebookowych profili marek w kategorii handel. Jak osiągnąć takie wyniki? Kluczem do sukcesu są systematyczność, obserwacja nowych trendów i skrupulatna analiza.
Analizuj i planuj, do kogo chcesz dotrzeć
Pierwszym krokiem do stworzenia efektywnego fanpage’a marki jest precyzyjne określenie grupy docelowej. Żaden post, który pojawia się na profilu Homebooka nie jest dziełem przypadku. Sposób komunikacji, wybór treści, formatu, a także godziny publikacji jest wynikiem wcześniejszych, wnikliwych analiz. Ten krok staramy się powtarzać regularnie i na nowo badać potrzeby naszych fanów, a docelowo – użytkowników serwisu Homebook, którzy trafiają tam z Facebooka.
Pozwala nam na trafić do jak największego grona naszych fanów i wygenerować zasięgi, które często osiągają nawet milion. By ułatwić sobie pracę nad stworzeniem persony warto skorzystać nie tylko z narzędzi, które udostępnia nam Facebook (tj. Audience Insights), ale i zewnętrznych, choćby Iconosquare czy Tailwind. Pozwoli to z dużą dokładnością określić, kim jest nasz fan, czego od nas oczekuje i jakie są jego potrzeby zakupowe.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Wybieraj trafnie spośród wielu możliwości
Różnorodność formatów sprawia, że jesteśmy w stanie pokazać nasze treści w sposób atrakcyjny, efektywny i przede wszystkim angażujący naszych fanów. Świetnym przykładem są tematyczne cykle video live’ów dostosowane do sezonu i okazji. W przypadku profilu Homebook.pl jednym z największych sukcesów na polu video okazał się zaledwie 16-minutowy instruktarz poświęcony… skrzatowi ze skarpety. Materiał dotarł do prawie 2 mln userów oraz wygenerował prawie 20 tys. komentarzy, udostępnień oraz reakcji.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Serce Facebooka podbija video
Era tekstu i statycznego obrazu dobiega końca. Nie od dziś wiadomo, że to właśnie format video cieszy się największą popularnością wśród użytkowników mediów społecznościowych. Krótkie, dynamiczne treści, przynoszące konkretną korzyść – to przepis na sukces. Wbrew pozorom niekoniecznie należy tu sięgać po skomplikowane koncepty. Siła tkwi w prostocie i bardzo często to właśnie ona przynosi najlepsze rezultaty. Jeden z materiałów opublikowanych na profilu Homebook, poświęcony przepisom na truskawkowe desery, został obejrzany został prawie 500 tys. razy i dotarł do 1,1 mln osób.
Wspólnym mianownikiem decydującym o sukcesie tych postów jest kilka czynników: czas publikacji materiału (dopasowany do sezonowości), ich format (który wtedy cieszył się ogromnymi zasięgami) oraz przyjemna, krótka i przede wszystkim – prosta formuła.
Wygraj zasięgi w… konkursie
Nic tak skutecznie nie angażuje społeczności jak akcje specjalne, w których nagradzany jest najciekawszy content. Również w tym przypadku o ich sukcesie decyduje prosta i lekka formuła, która jest w stanie trafić do jak największego grona fanów, a ich bariera wejścia nie jest zbyt wysoka.
Efekty? Prawie 500 tysięcy zasięgu, organiczne zaangażowanie 130 tysięcy użytkowników i ponad 1000 zgłoszeń konkursowych – to wyniki jednego z konkursów organizowanych na łamach profilu facebookowego Homebook.pl.
Nie bój się klasyków
Po lekturze powyższych punktów myślisz, że jedynie wymagająca komunikacja, oparta na konkursach i atrakcyjnych materiałach wideo, przynosi oczekiwane efekty? Nic bardziej mylnego! Nie warto lekceważyć mocy standardowych postów, których celem jest inspirowanie fanów i motywacja do zakupów w Twoim sklepie e-commerce.
Proste, inspirujące posty mogą równie skutecznie docierać do społeczności. Dowód? Dom w stylu rustykalnym wygenerował ponad 600 tys. zasięgu, zaangażował 56 tys. fanów, a liczba sesji na dzień pisania artykułu wyniosła ponad 50 tys. Kolejny przykład? Ponad milionowy zasięg tego postu sprawił, że znalazł się on w naszym TOP10 najbardziej angażujących i zwiększających sprzedaż postów. Wyniki są naprawdę satysfakcjonujące: ponad 1000 ciekawych i wyczerpujących komentarzy i 80 tys. zaangażowanych fanów, którzy z dużym prawdopodobieństwem zostaną z nami na dłużej i z chęcią powrócą zarówno na fanpage, jak i na stronę www.
Warto pamięć, że wybór odpowiedniego contentu, który wyróżni się na tle tysiąca innych treści codziennie przewijających się na facebook’owym wall’u, jest tutaj kluczowy. Treści, które publikujemy muszą nie tylko wpadać w oko, ale przede wszystkim angażować użytkownika na tyle, by algorytm Facebooka, który odpowiada za ich dobór publikacji na naszej tablicy, przepuszczał ich coraz więcej. To sprawi, że rozpoznawalność marki wzrośnie, a grono naszych stałych klientów ma spore szanse na wzrost.
Nie samą sprzedażą fanpage żyje
Pamiętaj, że to nie tylko treści sprzedażowe i merytoryczne powinny tworzyć trzon komunikacji Twojej marki w social media. Nie zapominaj o praktykach, które mają za zadanie aktywizowanie społeczności. W tym przypadku wachlarz możliwości jest ogromny. Możesz dzielić się oryginalnymi cytatami, przywoływać wspomnienia, prezentować oryginalne i ciekawe inspiracje, a także wykorzystać narzędzia real time marketingu.
Jak te działania sprawują się w przypadku Homebook.pl? Zasięgi tego typu postów często znacznie przekraczają liczbę fanów naszego fanpage’a, a zaangażowanie liczone jest w setkach tysięcy. Co ważne, dobrze dobrany content (często dostarczany nam przez fanów, którzy czują się z nami związani) powoduje efekt domina. Kolejne świetne zdjęcia trafiają na naszą skrzynkę i za zgodą autorów zostają wykorzystane w social media.
Społeczność wokół społeczności?
Takim miejscem jest facebookowa grupa Homebook.pl „Jak urządzić piękne mieszkanie?”. Już od 5 lat, czyli od początków jej istnienia, dołączyło do niej 727 tys. osób i każdego dnia przybywa średnio 200 nowych członków. Aktywność na grupie jest imponująca – dziennie w treści publikowane w tym miejscu angażuje się nawet 450 tysięcy użytkowników! Kilka równie ciekawych liczb, które rejestrujemy codziennie na grupie to: nawet 200 publikowanych przez użytkowników postów, średnio 1800 komentarzy i nawet 10 tys. reakcji.
Jakie korzyści daje zaangażowanie użytkowników w tworzenie grupowej społeczności? Przede wszystkim dostęp do aktywnych użytkowników, zainteresowanych konkretną tematyką – w tym przypadku wyposażenia wnętrz. Dzięki zbudowaniu trwałej relacji z jej członkami, którzy chętnie dzielą się swoimi realizacjami. Umacniany jest również autorytet marki, a użytkownicy chętnie zwracają się do ekspertów brandu z pytaniami oraz wskazują serwis Homebook jako pierwsze miejsce, w którym można znaleźć wymarzone łóżko, sofę czy zaczerpnąć inspiracji przy projektowaniu swojego mieszkania.
Własna grupa niesie ze sobą wiele innych korzyści – z jej pomocą łatwiej zbudować wizerunek eksperta, poznać ukryte potrzeby konsumenckie naszych fanów, eksponować wartości marki i oczywiście sprzedawać produkty.
Facebook to żywy organizm, dlatego nie ma tu miejsca na utarte schematy i ścisłe reguły. Coś, co wczoraj pozwalało nam skutecznie sprzedawać lub angażować naszych fanów, jutro może się zupełnie już nie sprawdzić. Ale jak widać na przykładzie Homebooka ,regularna i systematyczna praca poparta wieloma analizami, testami i próbami daje świetne efekty.
Autor:
Karolina Świątecka – starsza specjalistka ds. mediów społecznościowych w Homebook.pl. Nieustająco poszukująca nowych rozwiązań. Z branżą mediów społecznościowych pracuje od ponad 12 lat, przez 7 lat związana z holdingiem WP, współpracując z firmą z sektoru modowego. Od dwóch lat rozwija się we wnętrzarskim Homebook.pl, w którym odpowiedzialna jest m.in. za tworzenie contentu i strategii działań, monitorowanie i analizę wyników oraz planowanie i optymalizowanie reklam w social media.