Agencja reklamowa Tears od Joy przeprowadziła badanie „Social research”. Jego wyniki pokazują m.in., że ponad połowa (58%) internautów korzysta z YouTuba, a 42% z Facebooka tak samo, jak z wyszukiwarek. Co więcej, już co trzeci użytkownik wieku 18-24 lata sięga przy tym również po TikToka. I choć co czwarty internauta deklaruje, że korzysta w podobnym celu z narzędzi AI (LLM) – tylko 13% uznaje uzyskiwane odpowiedzi za przydatne.

Większość pytanych jako pierwszy wybór podczas wyszukiwania fraz wskazuje Google. Jednak aż 73% z nas zdarza się klikać wyświetlane tam wyniki wideo z YouTube, a zaledwie 7% badanych nie robi tego nigdy lub prawie nigdy.


Ponadto, zgodnie z wynikami badania „Social research”, YouTube zajmuje wyjątkowo istotne miejsce również w ścieżce zakupowej konsumentów. Ponad połowa (52%) uczestników badania zadeklarowała, że przed zamówieniem produktu lub skorzystaniem z usługi szuka testów, recenzji i opinii właśnie tam. Wśród młodszych konsumentów (18-24 lata) 43% ankietowanych przyznaje, że szuka takich informacji również w innych mediach społecznościowych.

Długość i orientacja treści wideo pomagają ustalić płeć internauty
Jaki jest związek z długością klipów wideo oglądanych w sieci z płcią użytkowników internetu? Badanie Tears of Joy pokazuje, że większe, niż mogłoby się wydawać. I tak:
- kobiety częściej wybierają krótkie, pionowe filmy (jako ulubioną formę wskazało je 14% mężczyzn i 20% kobiet),
- zaś długie, poziome materiały pozostają ulubionym formatem męskiej części internautów (odpowiedziało tak 25% mężczyzn i 9% kobiet).

AI wybierają młodzi mieszkańcy miast
66% osób w wieku od 18 do 24 lat przyznaje, że podczas wyszukiwania informacji korzysta z AI-chatbotów. Podobne wnioski dotyczą 49% uczestników badania reprezentowanych przez mieszkańców miast powyżej 500 tys. mieszkańców.

O badaniu
Badanie „Social Search” zostało przeprowadzone na zlecenie Tears of Joy na platformie Omnisurv powered by IQS w grudniu 2024 roku na próbie 1 000 aktywnych polskich internautów w wieku 18–55 lat, opracowane i opublikowane w czerwcu 2025.