„Social research”: media społecznościowe to największa konkurencja dla wyszukiwarek [BADANIE]

„Social research”: media społecznościowe to największa konkurencja dla wyszukiwarek [BADANIE]
Badanie „Social research” pokazuje, że dla 43% badanych nadal ulubioną formą odpowiedzi jest tekst, ale już co trzeci konsument (34%) deklaruje, że pierwszym wyborem wśród odpowiedzi na wyszukiwanie frazy stało się wideo.
O autorze
1 min czytania 2025-06-24

Agencja reklamowa Tears od Joy przeprowadziła badanie „Social research”. Jego wyniki pokazują m.in., że ponad połowa (58%) internautów korzysta z YouTuba, a 42% z Facebooka tak samo, jak z wyszukiwarek. Co więcej, już co trzeci użytkownik wieku 18-24 lata sięga przy tym również po TikToka. I choć co czwarty internauta deklaruje, że korzysta w podobnym celu z narzędzi AI (LLM) – tylko 13% uznaje uzyskiwane odpowiedzi za przydatne.

Większość pytanych jako pierwszy wybór podczas wyszukiwania fraz wskazuje Google. Jednak aż 73% z nas zdarza się klikać wyświetlane tam wyniki wideo z YouTube, a zaledwie 7% badanych nie robi tego nigdy lub prawie nigdy.

Ponadto, zgodnie z wynikami badania „Social research”, YouTube zajmuje wyjątkowo istotne miejsce również w ścieżce zakupowej konsumentów. Ponad połowa (52%) uczestników badania zadeklarowała, że przed zamówieniem produktu lub skorzystaniem z usługi szuka testów, recenzji i opinii właśnie tam. Wśród młodszych konsumentów (18-24 lata) 43% ankietowanych przyznaje, że szuka takich informacji również w innych mediach społecznościowych.

Długość i orientacja treści wideo pomagają ustalić płeć internauty

Jaki jest związek z długością klipów wideo oglądanych w sieci z płcią użytkowników internetu? Badanie Tears of Joy pokazuje, że większe, niż mogłoby się wydawać. I tak:

  • kobiety częściej wybierają krótkie, pionowe filmy (jako ulubioną formę wskazało je 14% mężczyzn i 20% kobiet),
  • zaś długie, poziome materiały pozostają ulubionym formatem męskiej części internautów (odpowiedziało tak 25% mężczyzn i 9% kobiet).

AI wybierają młodzi mieszkańcy miast

66% osób w wieku od 18 do 24 lat przyznaje, że podczas wyszukiwania informacji korzysta z AI-chatbotów. Podobne wnioski dotyczą 49% uczestników badania reprezentowanych przez mieszkańców miast powyżej 500 tys. mieszkańców.

O badaniu
Badanie „Social Search” zostało przeprowadzone na zlecenie Tears of Joy na platformie Omnisurv powered by IQS w grudniu 2024 roku na próbie 1 000 aktywnych polskich internautów w wieku 18–55 lat, opracowane i opublikowane w czerwcu 2025.

PS NMInsights Raport Digital 2025 Global Overview: Instagram najczęściej pobieraną aplikacją, ChatGPT dominuje wśród narzędzi AI