Badanie sklepowej ekspozycji przeprowadzone przez eLeader, spółkę technologiczną wspierającą sprzedaż w terenie, pokazuje, że sieci handlowe wyraźnie reagują na zmianę preferencji konsumentów – większość zwiększyła udział piw bezalkoholowych na półkach, a we wszystkich badanych zajmują już więcej niż jedną dziesiątą całej ekspozycji piw. Zwiększyła się także różnorodność oferty. Co może to oznaczać dla dalszego rozwoju całej kategorii?
Kluczowe wnioski z badania eLeader
- udział piw bezalkoholowych na sklepowej półce wzrósł r/r w 7 na 10 analizowanych sieci handlowych,
- największy wzrost udziału piw bezalkoholowych na półkach r/r (czerwiec 2024-czerwiec 2025) odnotowały: Aldi (9->15 proc.), Biedronka (8,2->12 proc.), Leclerc (9,6->13 proc.),
- we wszystkich zbadanych przez eLeader sieciach handlowych piwa bezalkoholowe zajmują już co najmniej 11 proc. ekspozycji piwa,
- w czerwcu 2025 liderami pod względem udziału piw do 0,5% alkoholu w przestrzeni półkowej były Lidl i Netto – w obu sieciach piwa bezalkoholowe zajmowały już ponad 15 proc. całej ekspozycji kategorii piwnej,
- zwiększa się różnorodność oferty piw bezalkoholowych – 6 na 10 badanych sieci sklepów zwiększyło liczbę unikatowych indeksów na półce o 10-30 proc.,
- piwa bezalkoholowe coraz mocniej wpisują się w strategie sprzedażowe sieci i zyskują stałe miejsce na sklepowych półkach.
Nawyki Polaków ulegają zmianie
Zmieniające się nawyki konsumpcyjne Polaków coraz wyraźniej wpływają na kondycję rynku piwa. Z danych Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie wynika, że od początku 2025 roku branża piwna odnotowała 6-procentowy spadek sprzedaży, a w samym maju jej wolumen zmniejszył się aż o 12 proc. rok do roku. Na tle całej kategorii wyróżnia się jednak segment NoLo, który dynamicznie rośnie, przyciągając uwagę nie tylko konsumentów, lecz także detalistów.
Zobacz również
Z badania ekspozycji sklepowej, przeprowadzonego przez firmę eLeader, wynika, że udział piw bezalkoholowych w półce piwnej wzrósł w siedmiu na dziesięć analizowanych sieciach handlowych w porównaniu do czerwca minionego roku. Największe wzrosty zanotowały Aldi, Biedronka i Leclerc. Z kolei w czerwcu 2025 liderami pod względem udziału piw do 0,5% alkoholu w przestrzeni półkowej były Lidl i Netto – w obu sieciach piwa bezalkoholowe zajmowały już ponad 15 proc. całej ekspozycji kategorii piwnej.
Kategoria NoLo przestaje więc być niszą – staje się istotną częścią branży, więc rośniej jej różnorodność. We wszystkich badanych sieciach sklepów wzrosła liczba unikatowych indeksów w tej kategorii.
– Dane z czerwca br. wyraźnie pokazują, że piwa bezalkoholowe nie tylko zdobywają serca konsumentów, ale też coraz większą przestrzeń na sklepowych półkach. Dla producentów to jasny sygnał: przestają być uzupełnieniem oferty, a stają się pełnoprawnym filarem strategii produktowej. Z kolei dla sieci handlowych wzrost ekspozycji to nie tylko reakcja na popyt, ale również element konkurencji o lojalność klientów szukających bardziej świadomych wyborów. Utrzymanie dynamiki wzrostu w tym segmencie będzie jednak wymagało dalszego inwestowania m.in. w widoczność produktów na półce – mówi Iwona Puchacz-Wośko, analityk ekspozycji w eLeader.
Czy fundacja „Dzieci Są z Nami” oswaja sharenting? [OPINIE]
Piwa bezalkoholowe to już nie dodatek do oferty
Obecnie we wszystkich zbadanych przez eLeader sieciach handlowych piwa bezalkoholowe zajmują już co najmniej 11 proc. ekspozycji kategorii piwnej, a w czterech na dziesięć badanych przekraczają 14 proc. Taka dynamika wskazuje, że piwa zawierające nie więcej niż 0,5% alkoholu, nie tylko zyskały uznanie konsumentów, ale także wyraźnie umocniły swoją pozycję w strategiach sprzedażowych sieci. Największe zmiany widać w dyskontach, które szybko dostosowały się do sezonowego wzrostu popytu i rosnącego zainteresowania klientów napojami bez procentów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Aldi odnotowało największy wzrost udziału piw bezalkoholowych na półkach z 9 proc. w czerwcu 2024 roku do 15 proc. w czerwcu 2025 roku.
- Biedronka zwiększyła udział z 8,2 proc. do 12 proc., a Leclerc z 9,6 proc. do niemal 13 proc.
- Wzrasta także różnorodność oferty piw bezalkoholowych – sześć na dziesięć badanych sieci sklepów zwiększyło liczbę unikatowych indeksów na półce o 10-30 proc.
- Najbardziej swoją ofertę tej kategorii poszerzyło Aldi, podwajając ją rok do roku.
Zwiększającą się ekspozycję piw bezalkoholowych widać także tam, gdzie rok wcześniej ich obecność była niewielka – jak w Biedronce czy Aldi. Obie sieci w ciągu roku znacząco poszerzyły swoją ofertę w segmencie NoLo. Z kolei sklepy, które już wcześniej mocno inwestowały w tę kategorię, takie jak Lidl, Netto czy Dino, odnotowują spadki udziałów piw bezalkoholowych na półkach rok do roku o 1,8-3,9 p.p., co może świadczyć o zbliżaniu się do granicy aktualnych możliwości ekspozycyjnych tego segmentu. Badanie jednak nie pozostawia wątpliwości: piwa bezalkoholowe coraz mocniej wpisują się w strategie sprzedażowe sieci i zyskują stałe miejsce na sklepowych półkach.
– Rosnąca sprzedaż i ekspozycja piw bezalkoholowych pokazuje, że konsumenci coraz chętniej wybierają alternatywy dla alkoholu. Można przypuszczać, że to efekt większej świadomości zdrowotnej, zmiany stylu życia i popularności trendu „NoLo”. Rozważany przez rząd zakaz reklamowania piw bezalkoholowych może utrudnić komunikację z klientami, ale raczej nie zatrzyma rozwoju tej kategorii. Producenci – pozbawieni możliwości zamieszczania reklam w tradycyjnych kanałach – prawdopodobnie jeszcze mocniej postawią na widoczność w sklepach. Tym samym półka może stać się kluczowym narzędziem promocji produktów z tego segmentu i ważnym elementem strategii sprzedażowej – mówi Iwona Puchacz-Wośko.
O badaniu:
Dane eLeader zgromadzono przy pomocy narzędzia Shelf Recognition AI, które umożliwia producentom automatyczną analizę ekspozycji półkowej produktów.
Zdjęcie główne: eLeader