Eksperci GetResponse podjęli się sprawdzenia działań e-mail marketingowych firm związanych z sektorem wydawniczym. W tym celu przebadali ponad 200 firm wśród których były wydawnictwa, agencje literackie, księgarnie internetowe, hurtownie i dystrybutorzy oraz biblioteki.
Określenie poziomu zaawansowania i skuteczności e-mail marketingu w branży wydawniczej opierało się na analizie takich elementów jak: budowa listy odbiorców, przestrzeganie dobrych praktyk e-mail marketingu, częstotliwość wysyłania newsletterów oraz ich niektóre elementy.
Zobacz również
Księgarnie internetowe prezentują najwyższy poziom e-mail marketingu w branży wydawniczej. Żadna z przebadanych agencji literackich w ogóle nie wykorzystuje marketingu opartego na wiadomościach e-mail.
Firmy ze wszystkich sektorów (oprócz agencji literackich) wykorzystują stronę internetową do budowania listy mailingowej oraz prowadzą subskrypcję z potwierdzeniem. To jest zdecydowanie najmocniejszy element budowy listy mailingowej. Piętą achillesową tego procesu jest natomiast pozyskanie zgody na przetwarzanie danych osobowych.
Z analizy poszczególnych elementów newsletterów wynika, że żaden z sektorów wydawniczych nie wierzy w skuteczność przycisków social media. Korzysta z nich średnio ok. 10% firm. Na szczęście dużo lepiej prezentują się elementy związane z dobrymi praktykami email marketingu oraz przyciski wzywające do działania.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Najczęściej wysyłane są newslettery sprzedażowe – promujące nowe oferty wydawnicze. Wyjątek stanowią biblioteki, które za pomocą newsletterów informują o aktualnościach i wydarzeniach specjalnych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
E-księgarnie prowadzą najbardziej regularną komunikację. 9% z nich wysyła newslettery nawet 2-3 razy w tygodniu. Pozostałe firmy i organizacje ograniczają się do sporadycznych wiadomości wysyłanych ok. 1-2 razy w miesiącu lub rzadziej.
– Większość firm z branży wydawniczej wykazuje stałą aktywność w obszarze komunikacji opartej na wiadomościach email. Mimo to, zróżnicowaniu podlega poziom poszczególnych aspektów z zakresu dobrych praktyk e-mail marketingu. Pozyskane dane trudno uśrednić ze względu na specyfikę całej branży wydawniczej, gdzie każde przedsiębiorstwo prowadzi komunikację w innym celu, co ma znaczny wypływ na sposób postępowania z bazą odbiorców czy realizację wysyłek – komentuje wyniki badania Maciek Górski, Ekspert ds. Edukacji w GetResponse.
Badanie zostało przeprowadzone w okresie 15.02 – 31.03.2014.
Szczegółową analizę badania można znaleźć w raporcie “Stan email marketingu na rynku wydawniczym”. Dodatkowo, raport zawiera również bardzo mocno rozbudowaną sekcję poradnikową, która zawiera wiele wskazówek, inspiracji i przykładów przygotowanych przez ekspertów GetResponse.