Stan e-mail marketingu na rynku wydawniczym – raport GetResponse

Najwyższy poziom e-mail marketingu w branży wydawniczej prezentują e-księgarnie, a agencje literackie w ogóle nie korzystają z tej formy komunikacji. Najczęściej wysyłane są newslettery, a najsłabszym ogniwem jest pozyskiwanie zgody na przetwarzanie danych osobowych - wynika z raportu GetResponse.
O autorze
1 min czytania 2014-05-20

Eksperci GetResponse podjęli się sprawdzenia działań e-mail marketingowych firm związanych z sektorem wydawniczym. W tym celu przebadali ponad 200 firm wśród których były wydawnictwa, agencje literackie, księgarnie internetowe, hurtownie i dystrybutorzy oraz biblioteki.

Określenie poziomu zaawansowania i skuteczności e-mail marketingu w branży wydawniczej opierało się na analizie takich elementów jak: budowa listy odbiorców, przestrzeganie dobrych praktyk e-mail marketingu, częstotliwość wysyłania newsletterów oraz ich niektóre elementy.

Księgarnie internetowe prezentują najwyższy poziom e-mail marketingu w branży wydawniczej. Żadna z przebadanych agencji literackich w ogóle nie wykorzystuje marketingu opartego na wiadomościach e-mail.

Firmy ze wszystkich sektorów (oprócz agencji literackich) wykorzystują stronę internetową do budowania listy mailingowej oraz prowadzą subskrypcję z potwierdzeniem. To jest zdecydowanie najmocniejszy element budowy listy mailingowej. Piętą achillesową tego procesu jest natomiast pozyskanie zgody na przetwarzanie danych osobowych.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Z analizy poszczególnych elementów newsletterów wynika, że żaden z sektorów wydawniczych nie wierzy w skuteczność przycisków social media. Korzysta z nich średnio ok. 10% firm. Na szczęście dużo lepiej prezentują się elementy związane z dobrymi praktykami email marketingu oraz przyciski wzywające do działania.

Najczęściej wysyłane są newslettery sprzedażowe – promujące nowe oferty wydawnicze. Wyjątek stanowią biblioteki, które za pomocą newsletterów informują o aktualnościach i wydarzeniach specjalnych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

E-księgarnie prowadzą najbardziej regularną komunikację. 9% z nich wysyła newslettery nawet 2-3 razy w tygodniu. Pozostałe firmy i organizacje ograniczają się do sporadycznych wiadomości wysyłanych ok. 1-2 razy w miesiącu lub rzadziej.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Większość firm z branży wydawniczej wykazuje stałą aktywność w obszarze komunikacji opartej na wiadomościach email. Mimo to, zróżnicowaniu podlega poziom poszczególnych aspektów z zakresu dobrych praktyk e-mail marketingu. Pozyskane dane trudno uśrednić ze względu na specyfikę całej branży wydawniczej, gdzie każde przedsiębiorstwo prowadzi komunikację w innym celu, co ma znaczny wypływ na sposób postępowania z bazą odbiorców czy realizację wysyłek  – komentuje wyniki badania Maciek Górski, Ekspert ds. Edukacji w GetResponse.

Badanie zostało przeprowadzone w okresie 15.02 – 31.03.2014.

Szczegółową analizę badania można znaleźć w raporcie “Stan email marketingu na rynku wydawniczym”. Dodatkowo, raport zawiera również bardzo mocno rozbudowaną sekcję poradnikową, która zawiera wiele wskazówek, inspiracji i przykładów przygotowanych przez ekspertów GetResponse.