Storytel powstał w 2005 roku i jest obecnie cyfrowym pionierem na szybko rozwijającym się globalnym rynku audiobooków. Dwa lata przed tym, jak iPhone zmienił sposób, w jaki ludzie myślą o swoim telefonie, założyciele Storytel, Jonas Tellander i Jon Hauksson, mieli wizję i pasję, łączącą zarówno treści jak i technologię, które miały stać się decydujące i zrewolucjonizować przesyłanie strumieniowe historii w formie audio bezpośrednio do konsumentów za pośrednictwem sieci komórkowej.
Koncepcja streamingu była fantastyczna, ale powstała w trudnych czasach. W 2009 roku globalny kryzys finansowy rzucił cień na cały świat. Tego roku Storytel miał 2000 subskrybentów i sprzedaż na poziomie 4 milionów szwedzkich koron. W tym samym roku dyrektor generalny Jonas Tellander chwycił się ostatniej deski ratunku i przedstawił swoją koncepcję w telewizji w czasie największej oglądalności, przed szwedzką widownią oraz jury złożonym z aniołów biznesu, w szwedzkim programie telewizyjnym o nazwie „Draknästet”(eng. „Dragon’s Den”).
Zobacz również
Dziś Storytel jest największą platformą przesyłania strumieniowego książek audio i e-booków w północnej Europie o łącznej liczbie ponad 300 000 tytułów. Firma działa na 17 rynkach na całym świecie. Jej główna siedziba znajduje się w Sztokholmie. W Polsce Storytel działa z powodzeniem już czwarty rok. Wśród ostatnich produkcji warto wymienić m.in. serię audiobooków o Sherlocku Holmsie w niezwykłej interpretacji Borysa Szyca, utrzymane w klimacie noir kryminały Raymonda Chandlera czytane przez Przemysława Bluszcza czy produkcję Storytel Original „Terror”, czyli serial audio autorstwa Maxa Czornyja.
– Narodzinom Storytel 14 lat temu przewodziła idea uczynienia świata bardziej empatycznym za pomocą fantastycznych opowieści, którymi wszyscy mogą się dzielić i cieszyć się nimi w dowolnym miejscu i czasie. Ta idea wciąż obowiązuje, teraz bardziej niż kiedykolwiek, aby pomóc ludziom zwolnić tempo i cieszyć się dobrze opowiedzianą historią – mówi Jonas Tellander.
2005: Jonas Tellander i Jon Hauksson zakładają serwis z audiobookami Bokilur, który później przekształca się w Storytel.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
2009: Światowy kryzys finansowy wstrząsa światem. Jonas Tellander, dyrektor generalny Storytel, bierze udział w szwedzkim programie „Draknästet”, zdobywa finansowanie i zapewnia firmie możliwość kontynuowania i prężnego rozwoju jej działalności.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
2011: Na rynku pojawia się pierwsza książka audio wyprodukowana przez Storytel.
2016: W lutym Storytel pojawia się na polskim rynku. W Szwecji Storytel przejmuje Norstedts, drugą co do wielkości grupę wydawniczą. Przejmuje też duńskiego konkurenta w dziedzinie audiobooków, Mofibo.
2017: Storytel przejmuje People’s Press, czwartego co do wielkości wydawcę w Danii.
2018: Storytel wprowadza tablet Storytel Reader. Firma koncentruje się na ekspansji międzynarodowej i wchodzi na sześć nowych rynków. Jest też notowana na giełdzie NASDAQ First North. Wprowadzono usługę abonamentu rodzinnego.
2019: W styczniu Storytel nabywa Ztory, aplikację oferującą usługę subskrypcji gazet i czasopism. Storytel jest teraz dostępne w Szwecji, Norwegii, Danii, Finlandii, Islandii, Niemczech, Rosji, Holandii, Polsce, Hiszpanii, Włoszech, Turcji, Indiach, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Bułgarii, Singapurze i Meksyku. Kolejne premiery rynkowe planowane są na rok 2019; w Brazylii i Korei Południowej zostały już ogłoszone.
12 sierpnia 2019 Storytel osiąga nowy kamień milowy: milion abonentów.