grafika: fotolia
Zobacz również
Budżety strategów od social media w zależności od dochodu
Podstawy
- Budżet podziel na dwie części – koszty stałe (np. co miesiąc) i koszty jednorazowe. Podziel też przynajmniej na kwartały – łatwiej Ci będzie nim zarządzać.
- Dodaj pewną kwotę na eksperymenty – szukanie nowej grupy docelowej, zakładanie profilów na nowych stronach, próbowanie nowych aplikacji itp.
- Zawsze warto mieć pewien zapas na nieprzewidziane wydatki – na przykład kryzys
- Pamiętaj, żeby przeznaczyć część na generowanie treści – pisanie tekstów, kupowanie zdjęć i dodawanie brandingu, kręcenie wideo itp.
- Nie oszczędzaj na pracy podwykonawców. Tani grafik przygotuje brzydkie treści, a programista amator zostawi błędy w skrypcie
- Nigdy nie budżetuj pieniędzy, które dopiero zarobisz – nie masz pewności, że tak będzie
- Poza pieniędzmi na kreatywne rozwiązania warto pamiętać o tym, że budżet musi zawierać również sporą część na rozwiązania mobilne
- Nie zapominaj o kosztach typu: monitoring i statystyki, konsultacje prawne (np. przy konkursach) czy wysyłka prezentów
- Pamiętaj, że budżet na social media to tylko jeden z budżetów marketingowych. Oprócz tego są budżety na email marketing, SEO i SEM, marketing mobilny, o tradycyjnych budżetach nie wspominając
Wydatki na social media z podziałem na poszczególne kategorie
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Części składowe budżetu
Podsumujmy o czym warto pamiętać w budżecie:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Narzędzia analityczne i statystyczne do monitorowania sieci i kontoli wskaźników
- Narzędzia do zarządzania społecznością – ułatwiają pracę (nie są niezbędne)
- Szkolenia i edukacja – media społecznościowe zmieniają się i rozwijają; warto inwestować w literaturę, szkolenia i inne formy edukowania pracowników
- Konsultacje – prawne, z agencją, informatykiem
- Development – nawet gotowe aplikacje warto dostosować do potrzeb
- Opłaty licencyjne – do treści
- Grafik
- Treści płatne – reklamy
- Rozwiązania mobilne
- Eksperymenty
- Nieprzewidziane wydatki
Reklamy na Facebooku
Wydatki na reklamę na Facebooku rosną z roku na rok. Chociaż, jak warto zauważyć, Facebook wcale nie jest najskuteczniejszy, jeśli chodzi o marketing. W badaniu comScore z 2012 roku okazało się, że przeciętny użytkownik Facebooka jest fanem 6,9 stron marek. Dla porównania na Tweeterze 8,5, a na Pintereście nawet 9,3.
To, ile należy przeznaczyć zależy od formatów, które chcemy wykupić, grupy docelowej, tego, czy chcemy pozyskać nowych fanów, czy zwiększyć zaangażowanie (o czym też w dalszej części tekstu).
Jak to się ładnie porównuje: Google Adwords służą do tego, że jeśli czegoś szukasz – zobaczysz reklamę stosownego produktu na podstawie słów kluczowych. Facebook Ads mają za zadanie wykreować w Tobie potrzebę na podstawie danych demograficznych i profilu psychologicznego.
Rozłożenie budżetów reklamowych na reklamy w serwisach społecznościowych marek z USA
Za tydzień będziemy kontynuować liczenie naszych budżetów. Czy w ogóle warto mieć budżet? Dlaczego należy eksperymentować? I czy lepiej pozyskiwać nowych klientów, czy angażować starych?