grafika: fotolia.pl
Poprzednie części cyklu znajdziesz tutaj.
Zobacz również
Wikipedia (i inne Wiki)
Portale, w których to użytkownicy tworzą treści. Nadają się świetnie na encyklopedie, bazy wiedzy czy projekty wymiany pomysłów i myśli. Umożliwiają podpinanie różnych treści, jeśli ktoś umie wykorzystywać specyficzny język potrzebny do edytowania stron w Wiki.
Dla kogo?
Każda marka, która chce stworzyć bazę wiedzy.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Zalety
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- każdy może współtworzyć stronę
- szybko zgromadzi dużo informacji
- pozwala stworzyć własną społeczność
Wady
- zdarzają się kłopoty z edycją
WordPress (Blogger, Blogspot itp.)
Platformy blogowe. Umożliwiają instalowanie bloga na swoim serwerze lub skorzystanie z serwera platformy. Zazwyczaj edycja jest dość łatwa, można dostosować wygląd strony do własnych potrzeb i gustów. Zawiera dużo wtyczek i opcji społecznościowych – komentarze, dzielenie się, system ocen, publikowanie treści na portalach społecznościowych itd.
Wybór najlepszej platformy zależy od naszych założeń, potrzeb i możliwości.
Dla kogo?
Każdy, kto chce założyć bloga. Czyli w sumie każdy :).
Zalety
- blog na własnym hostingu można dowolnie dostosowywać, a blog hostowany w sieci zwykle jest darmowy i wymaga mniej edycji
- “jestem blogerem” – to brzmi dumnie, można kupować sobie koszulki z Koszulkowa i jeździć na konwenty blogerów. I domagać się gratisów.
Wady
- wymaga dużo pracy, żeby przekierować ruch na swoją stronę i żeby się dobrze wypozycjonować
Soup.io (patrz też: Tumblr)
Platformy do miniblogowania. Niczego nie ściągasz, tylko odpalasz bloga i piszesz. Wrzucasz cytaty, grafiki, filmiki, teksty, linki, dialogi… Szybko dzielisz się treściami z innymi zupami czy tumblrami. Mini pamiętniki, a może bardziej pudełka ze wspomnieniami?
Dla kogo?
Blog to za dużo? Skomponuj własną zupę lub zaprojektuj tumblr
Zalety
- obsługuje się łatwo, szybko i przyjemnie
- uwzględnia osobne formaty na różne rzeczy (inne style do cytatów, inne do dialogów, jeszcze inne do dłuższych form itd.)
Wady
- nie daje zbyt wielu możliwości dostosowywania
Kwejk (patrz też: demotywatory, 9gag, wachamksiazki itd.)
Portale do dzielenia się treściami. Jeśli obrazek z czarną ramką i głęboką myślą białą czcionką, to na Demoty. Memy i głupoty na Kwejka, komiksy na komixxy, 9gag to zagraniczny kwejk, a wachamksiazki to dla bibliofili. W zależności od potrzeb istnieje jeszcze wiele innych stron tego typu dla różnych społeczności.
Dla kogo?
Każdy, kto chce wypromować swoje zdjęcia/grafiki/memy/filmy.
Zalety
- społeczności zwykle są duże i chętne do dzielenia się treściami
Wady
- ciężko się przebić
Wykop (patrz też: Digg, Reddit)
Portale do promowania linków. Dodajesz swoją stronę/artykuł/cokolwiek do Wykopu i jeśli społeczność pokocha Twoją treść, może stać się mega popularna. Głosuje się wykopując, można komentować, podpinać własne treści.
Dla kogo?
Każdą treść w sieci możesz wykopać ze specyficzną społecznością Wykopowiczów.
Zalety
- generuje super ruch, jeśli się uda
Wady
- ciężko trafić w gust społeczności i przebić się przez ilość zamieszczanych treści. szczególnie jak się trafi na aferę zbożowo-betonową (ale jak pokazał Ciechan – można też wygrać internety)
Delicious (patrz też: Stumbleupon)
Portale do kolekcjonowania zakładek. Publicznego kolekcjonowania zakładek.
Dla kogo?
Umożliwia tworzenie siatek linków i interesujących treści. Dla każdego. Używane raczej przez internetowych pasjonatów.
Zalety
- generuje ruch
- nie wymaga wiele wkładu
Wady
- w Polsce bywa niezbyt skuteczne
Fora
Istnieje ich wiele w sieci. Skrypty forów, takie jak phpBB czy Phorum umożliwiają postawienie własnego forum – na swoim hostingu lub na gotowym serwerze. Jedno z najstarszych narzędzi w social mediach. Umożliwia tworzenie wątków, wypowiedzi, profili, wysyłania prywatnych wiadomości i mają w sobie nutkę oldschoolu 🙂
Dla kogo?
Jeśli chcesz namówić ludzi do rozmowy, szczególnie, gdy są nastolatkami – próbuj. Chociaż może fora są już dla starszych ludzi?
Zalety
- dobre forum może stanowić kopalnię wiedzy, świetne miejsce do wymiany doświadczeń
- istnieje wiele forów z różnymi grupami docelowymi
Wady
- sam koncept jest troszkę archaiczny
- trudno rozkręcić forum od zera
W skrócie inne portale:
- Bebo – gry, rozrywka i inne dobra dla nastolatek; randki i grupy też są
- Friendfeed – do tworzenia innej listy aktualności (czyli z kilku portali społecznościowych)
- Hi5 – gry, wspólne zainteresowania i poznawanie nowych ludzi
- About.me – profil do zbierania innych profili społecznościowych. Taka wizytówka sieciowa.
- Orkut – najpopularniejszy portal społecznościowych w Brazylii by Google
- Plaxo – książka adresowa aktualizująca dane z portali społecznościowych
- NK – portal, którego założeniem jest odszukanie znajomych ze szkoły i przeszłości; fora, grupy, gry, aplikacje i co tylko można sobie wymarzyć w zamian za gąbeczki, którymi się płaci
- Technorati – dla blogofrików
- Ning – do tworzenia własnych społeczności
Nawet nie wspominam o portalach z grami, wirtualnych światach, livecastach (typu Justin.tv) czy bardziej skomplikowanych tworach społecznych. Każdy z podanych portali ma kilka odpowiedników w różnych krajach lub podobne strony oferujące trochę inne narzędzia. Dobór odpowiedniego portalu to podstawa działań strategicznych. Naprawdę nie każdy musi mieć fanpage na Facebooku i czasem działanie na mniejszej witrynie przynosi lepsze efekty niż inwestowanie czasu i pieniędzy w przeładowanego Fejsa.
Skoro wiemy, czym możemy pływać, pora zająć się odpowiedzią na pytanie, jak przygotować samą strategię komunikacji.