W polskich gospodarstwach domowych zakupy kosmetyczne częściej robią kobiety (80 proc.) niż mężczyźni (20 proc.). Ponad 60 proc. mężczyzn wskazało właśnie kobietę, jako osobę odpowiedzialną za zakup kosmetyków dla całej rodziny.
Ulubionym miejscem, w którym kupowane są kosmetyki są drogerie sieciowe (58,3 proc.) oraz super i hipermarkety (45 proc.). Mniejszym zainteresowaniem, zwłaszcza wśród młodszej grupy wiekowej, cieszą się dyskonty. Tutaj najczęściej kosmetyki kupują osoby starsze. Młodzi ludzie natomiast częściej korzystają z zakupów online i choć wydawałoby się, że zakupy w sklepach internetowych, które prześcigają się w promocjach oferując produkty w cenach niższych niż sklepowe, są najwygodniejszym rozwiązaniem, z tej formy zakupów korzysta jedynie 30 proc. ankietowanych.
Zobacz również
Wśród drogerii sieciowych największą popularnością cieszy się Rossmann. Tutaj zakupy kosmetyczne robi ponad 86 proc. respondentów. Obok Rossmanna w badaniu wymieniane są również Drogerie Natura (32 proc.), Hebe (25,5 proc.) oraz Super-Pharm (blisko 24 proc.). Sieciówki mają bogatą ofertę kosmetyków znanych marek, w zróżnicowanych, ale niewygórowanych cenach. Również tu dostępne są, coraz częściej poszukiwane przez konsumentów, kosmetyki zawierające tylko naturalne składniki.
Wśród perfumerii, które w swojej ofercie mają kosmetyki z wyższej półki i marki premium, najbardziej popularna jest Sephora. Tę perfumerię częściej wybierają mężczyźni niż kobiety. Sephora jest marką reklamowaną i znaną z kompleksowej obsługi klienta. Pracownicy tych sklepów dysponują specjalistyczną wiedzą kosmetyczną, doradzają, oferują również pomoc w wyborze gotowych zestawów.
51,9 proc. badanych kupuje kosmetyki uniwersalne, które może stosować cała rodzina. Ta grupa badanych do wspólnego użytku kupuje mydła, szampony i żele pod prysznic. Konsumenci nie są przywiązani do stosowanych marek. Sprawdzone produkty kupuje 36,6 proc. ankietowanych. Ci, którzy zmieniają używane przez siebie kosmetyki stanowią 34 proc. wszystkich badanych. Do zmiany przekonuje ich cena (40,7 proc.), lepsza jakość (39,7 proc.) oraz chęć wypróbowania czegoś nowego (36,6 proc.). Ci, którzy nie potrafili jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy używają kosmetyków sprawdzonych marek, czy też je zmieniają, stanowią blisko 30 proc. respondentów.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Badani, którzy mają małe dzieci, wybierając dla nich artykuły kosmetyczne, zwracają uwagę na skład produktu (54,1%) i cenę (49,7%). Ważna jest również opinia znajomych, polega na niej 35,6%.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Do mieszkańców wsi trafiają bardziej rekomendacje znajomych i reklamy. Mieszkańcy aglomeracji przy wyborze kosmetyków kierują opiniami zamieszczanymi w Internecie. Ci ostatni, wydają się być bardziej świadomi i wymagający. Często oprócz ceny i opinii na temat danego produktu, zwracają uwagę na jego skład.
Badanie zrealizowane zostało w dniach 2-4 lipca 2018 r. przez agencję SW RESEARCH, metodą wywiadów on-line (CAWI), na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 847 ankiet.