W świecie ekranów, billboardów i neonów, mapping cieszy się rosnącą popularnością wśród agencji reklamowych, domów mediowych i organizatorów eventów na całym świecie, stając się potężnym narzędziem marketingowym, wizerunkowym i artystycznym.
Mapping 3D, rozumiany jako projekcje multimedialne będące animacją komputerową ściśle dopasowaną do dowolnej przestrzeni architektonicznej, powstał we Francji w studiu kolektywu vj’skiego- AntiVj’s. Pomysł prosty, ale jakże efektowny (i efektywny zarazem!). W świecie, gdzie duże multimedia w zasadzie kończyły się gdzieś “na wysokości” elastycznych kabinetów ekranów diodowych (pozwalających zbudować ekran np. w kształcie walca) i projekcji wielkoformatowych, nagle pojawiło się COŚ, co pozwala na nieograniczoną wręcz swobodę przy projektowaniu formy nośnika. Jedyną barierą może być powierzchnia projekcyjna projektora, która przy dzisiejszych możliwościach technologicznych jest praktycznie nieosiągalna – Rosjanie na przykład mogą się pochwalić projekcją na blisko 80 projektorów, gdzie pokaz odbył się na budynku wielkością porównywalnym do naszego Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie!
Zobacz również
Pierwsze zarejestrowane projekcje mappingowe (outdoorowe) w Polsce, miały miejsce w 2009 roku. Jedna z tych prób odbyła się na budynku Ciech, przy ul. Powązkowskiej w Warszawie, ale wielu znawców tematu nie zapomina również o projekcji na budynku Biblioteki Raczyńskich w Poznaniu. Sylwester Miejski 2009/2010 w Katowicach i pokaz na Pałacu Krasińskich w Warszawie dały początek pierwszym komercyjnym projektom w Polsce, gdzie mapping stał się zgrabnym narzędziem marketingowym.
Warto tu zaznaczyć, że mapping to nie tylko “nośnik” treści reklamowych (jak w wielu przypadkach rozumiany), ale przede wszystkim spektakularne show multimedialne (które dodatkowo odpowiednio zarejestrowane staje “łakomym kąskiem” w środowisku social media). Dziś mapping nie jest już celem samym w sobie. Postęp idzie w kierunku interakcji – teraz np. możemy mieć wpływ na projekcje za pośrednictwem specjalnie stworzonej aplikacji. Myślę, że ten segment najlepiej rozwinie się w środowisku indoor. Tutaj mapping staje się narzędziem prezentacyjnym, mogącym w efektowny sposób pokazać nowy produkt czy usługę.
Mapping jest uniwersalnym kombajnem multimedialnym o wielorakim zastosowaniu. Od prezentacji produktowych, multimedialnych i małych artystycznych instalacji, po scenografię oraz projekcje wielkoformatowe, jako element dobrze przemyślanej akcji promocyjnej czy wizerunkowej. Pewien mój znajomy, będący wziętym scenografem w branży telewizyjnej i teatralnej, powiedział mi: „Ta technologia zabierze mi w przyszłości pracę!”. Coś w tym jest. Może niebawem ciężkie, kosztowne i pracochłonne konstrukcje scenograficzne, zostaną zastąpione multimedialnymi rozwiązaniami?
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Po dziś dzień ukazało wiele udanych pokazów mappingu (zarówno tego w wersji outdoor jak i tego w formie indoor) na całym świecie. Wszystkie te produkcje można bez problemu znaleźć w sieci, gdzie powstało już wiele stron poświęconych tematowi. Polecam np. fan page Mapping 3D.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Zaskakujące jest to, że o mappingu 3D nadal ma pojęcie niewielu (pomijając oczywiście tych, którzy na co dzień mają styczność z branżą multimediów). Mam nadzieję, że powyższy tekst okazał się inspirujący i skłoni Was do dalszego zgłębiania zagadnienia i niebawem zobaczymy więcej tego typu realizacji w Polsce.