Według danych WHO przeciętny dorosły spędza przed ekranem ponad 6 godzin dziennie, a młodzi dorośli nawet 9. W Polsce aż 37% osób w wieku od 18 do 34 lat przyznaje, że nadmiar bodźców cyfrowych negatywnie wpływa na ich samopoczucie. Efekt? Problemy ze snem, trudności z koncentracją, nasilone stany lękowe czy poczucie osamotnienia.
– Ekrany stały się integralną częścią naszego życia, ale to od nas zależy, czy będą nas wspierać, czy szkodzić. Higiena cyfrowa to nie zakaz korzystania z technologii, lecz umiejętność budowania zdrowej relacji z nią – mówi Anna Cyklińska, psycholożka i członkini zespołu Fundacji Można Zwariować.
Zobacz również
Zasady higieny cyfrowej
Kampania podpowiada, jak w prosty sposób wprowadzić równowagę w codziennym korzystaniu z technologii. Najważniejsze zasady to m.in.:
- ustawianie limitów aplikacji i redukcja powiadomień,
- poranne i wieczorne rutyny offline,
- wyznaczanie stref bez ekranów w domu,
- ograniczanie telefonu podczas spotkań,
- planowanie aktywności analogowych.
– Fundacja powstała, by normalizować rozmowę o zdrowiu psychicznym i szerzyć psychoedukację. W tym roku chcemy zwrócić uwagę na to, jak bardzo świat cyfrowy kształtuje nasze samopoczucie i relacje. Chcemy zachęcić do tego, by choć na chwilę odłączyć się od sieci i włączyć życie – podkreśla Cleo Ćwiek, założycielka Fundacji.

Trudny temat, łatwy ban. Jak w sieci pisać i mówić o wrażliwych treściach cz. 1 [PORADNIK]
Kampania w praktyce
Centralnym elementem akcji jest plakat autorstwa Michała Loby, dostępny do bezpłatnego pobrania i druku. Trafi on do szkół, instytucji kultury, miejsc pracy i prywatnych domów. Kampania działa również w mediach społecznościowych, gdzie influencerzy dzielą się swoimi sposobami na odpoczynek offline.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W ramach inicjatywy odbył się cykl spotkań edukacyjnych, m.in. rozmowa ekspertów Karoliny Sobańskiej i Andrzeja Silczuka w ramach podcastu Fundacji.
Kulminacją kampanii będzie DomOFFka – wydarzenie 11 października w poradni Można Zwariować. To przestrzeń bez ekranów, w której uczestnicy spędzą czas na wspólnych aktywnościach sprzyjających odpoczynkowi i budowaniu więzi.
Kampania społeczna pro bono
„Take Care OFF Yourself” realizowana jest całkowicie non-profit. Wszystkie materiały, w tym plakat i treści edukacyjne, są dostępne bezpłatnie na stronie internetowej Fundacji: www.moznazwariowac.pl. Organizatorzy liczą, że dzięki wsparciu mediów i partnerów przesłanie o higienie cyfrowej dotrze do szerokiego grona odbiorców.