źródło zdjęcia głównego: fotolia.com
Obecnie organizacja targów to narzędzie promocji, które umożliwia realizowanie wielu celów komunikacyjnych i marketingowych. Ta wielofunkcyjność wyróżnia je na tle pozostałych narzędzi komunikacji marketingowej i wynika ze szczególnych cech wydarzeń targowych. Taki event, jakim są targi, w przeciwieństwie do wielu innych form promocji, pozwala na bezpośrednie przedstawienie oferty wystawcy (marki), a co za tym idzie, na wykorzystanie wszystkich zmysłów adresatów działań marketingowych. Dzięki prezentacji produktu czy usług „na żywo”, czy też realizowaniu w ramach stoiska dodatkowych atrakcji, u zwiedzających mogą powstać silne przeżycia i emocje, które wzbudzą większe zaangażowanie wobec danej marki i utrwalą się w pamięci. W konsekwencji firma może zyskać nowego i jednocześnie lojalnego klienta, a w pewnym stopniu przyczynią się do wykreowania marki wystawiającego się podmiotu.
Zobacz również
Jedną z najważniejszych cech targów, która wyróżnia je spośród innych metod promocji oraz marketingowych, jest gromadzenie w jednym miejscu i czasie wielu osób zainteresowanych określoną tematyką (w dobrych wydarzeniach wystawienniczych bierze udział przynajmniej kilkudziesięciu wystawców oraz kilka – kilkanaście tysięcy zwiedzających). Dlatego też tak ważne jest, aby wybrać targi odpowiednie dla swojej marki, aby na nich pojawiła się dokładnie nasza grupa docelowa. Co więcej, duże targi, które mają sporą ilość wystawców, również pozwalają na bezpośrednie poznanie konkurencji. Zaś dzięki cyklicznemu organizowaniu targów można dostrzec, jak kształtują się i jakie pojawiają się trendy w zależności od branży i rodzaju targów. W wielu opracowaniach dedykowanych targom nadaje się im miano barometra gospodarki.
Aby był sukces, musi być plan
Jeżeli decydujemy się na udział w targach, plan i proces jego realizacji jest rzeczą niezbędną. Przede wszystkim określ cele aktywności wystawienniczej, wybierz odpowiednie targi dla swojej marki, ustal budżet targowy, sposób w jaki będzie prezentowana oferta, zaprojektuj odpowiednie, atrakcyjne stoisko i – niezwykle ważne – dobierz odpowiedni zespół, który będzie reprezentował markę na wydarzeniu. Co jeszcze pozostaje? Stworzenie materiałów promocyjnych/reklamowych. Zarówno stoisko, jego aranżacja, jak i wszelkie materiały, jakie będą dedykowane targom, powinny być spójne z komunikacją marki, jej strategią i wizerunkiem.
Postawione cele determinują wybór targów oraz sposób zorganizowania ekspozycji. Ich klarowne stworzenie w początkowej fazie przygotowań pozwala wyeliminować ryzyko porażki podczas wystawienia się na targach. Prawidłowo ustalone cele są także ważnym punktem odniesienia przy pomiarze uzyskanych rezultatów. Dzięki temu dana firma/wystawca może sprawdzić, czy zadania określone przed rozpoczęciem wydarzenia były realne do osiągnięcia oraz czy właściwie dobrano targi pod kątem ich realizacji.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Wygląd wizualny stoiska – to nadal ponad połowa sukcesu
Nadal kupujemy oczami, więc to w jaki sposób firma/marka zaaranżuje swoje stoisko oraz wydarzenia odbywające się w jego obrębie, ma kluczowy wpływ na uzyskane efekty wizerunkowe. Atrakcyjność wizualna stoiska oraz jego funkcjonalność przestrzenna to kluczowe elementy, jakie powinno się brać pod uwagę podczas przygotowywania go na targi. Atrakcyjność naszego miejsca decyduje o tym, czy odwiedzający zechcą do niego podejść. Już z daleka powinno przyciągać uwagę osób obecnych na targach, ponieważ już w ciągu kilku sekund mogą one zadecydować, czy będą chciały zapoznać się z ekspozycją wystawiającej się firmy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Posiadanie zwracającego uwagę stoiska wystawienniczego jest szczególnie istotne podczas uczestniczenia w dużych wydarzeniach, w których swoje oferty prezentuje nawet kilka tysięcy wystawców, gdzie znajduje się nasza bezpośrednia konkurencja. To również istotne, ponieważ na takich wydarzeniach często pojawiają się media i dziennikarze, którzy nie są w stanie zapoznać się z każdą marką – to siła wizualna decyduje, do którego miejsca postanowią podejść, a które ominą.
Elementy, które w aspekcie wizualnym pozwalają wyróżnić daną ekspozycję na tle innych, to m.in. zastosowana kolorystyka, widoczność znaku graficznego wystawcy, wielkość roll upów czy innych form reklamowych, kształt stanowiska oraz jego oświetlenie. Wszystkie te elementy powinny być spójne z systemem identyfikacji wizualnej wystawcy. O tym, czy osoba, która podeszła do stoiska, zostanie przy nim na dłużej, decyduje także sposób prezentowania oferty oraz różnorodność wydarzeń włączonych w program pojedynczego wystąpienia targowego. W ramach takich wydarzeń wystawcy najczęściej wykorzystują konkursy, degustacje oraz sampling. Stoisko powinno być też funkcjonalne – nie tylko ze względu na zespół, który pracuje przy danych targach, ale również po to, by odwiedzający mogli przy nim zatrzymać się na dłużej, z łatwością obejrzeli wystawione produkty, porozmawiali z przedstawicielem marki, etc.
Sukces przez duże S – dobierz odpowiedni zespół
Skuteczność działań marketingowych prowadzonych podczas targów zależy nie tylko od sposobu zaaranżowania stanowiska ekspozycyjnego, ale również od zespołu ludzi, którzy reprezentują dane stoisko. W związku z tym należy przywiązywać dużą wagę do starannej selekcji członków zespołu targowego, ich odpowiedniego przeszkolenia oraz właściwej koordynacji działań podejmowanych w czasie pracy stoiska. Zespół powinien też mieć świadomość celów, jakie postawiono przed wystąpieniem targowym.
Kluczowa jest wiedza na temat marki, produktów czy usług. Osoby powinny być kompetentne, znać odpowiedzi na pytania, ale także mieć łatwość w nawiązywaniu kontaktów. Często dane stoisko odnosi duży sukces, gdy na targach jest właściciel marki, który opowiada z pasją i niezwykłym zaangażowaniem o produkcie czy usługach. Dobra historia, zaangażowanie i autentyczność to częste determinanty, które gwarantują sukces.
Targi to wyjątkowa okazja do zaprezentowania marki, dzięki możliwości bezpośredniego dotarcia do swojej grupy docelowej. Pokazanie swoich usług, produktów, ale też wytworzenie więzi dzięki spotkaniu face to face z klientem. To unikalna okazja, która buduje zaufanie i pozytywnie wpływa na odbiór i wizerunek marki. Te dwa lub więcej dni, bo tyle zwykle trwają wydarzenia targowe, to niepowtarzalna okazja do wzrostu rozpoznawalności marki, budowania jej pozytywnego wizerunku i pozyskiwaniu nowych klientów.