Najważniejsze koncepcje technologii headless
Tradycyjna struktura e-commerce składa się z trzech elementów:
- warstwa front-end – wyświetla informacje klientowi końcowemu,
- warstwa back-end – pobiera, a następnie przetwarza informacje z bazy danych,
- baza danych – „magazyn” informacji, zawiera między innymi ceny, opisy produktów, zdjęcia.
W przypadku standardowych sklepów, każdy z wymienionych elementów działa wspólnie. Natomiast w headless e-commerce, następuje oddzielenie warstwy front-endowej od warstwy back-endowej. „Odcięta” głowa, czyli front-end, jest następnie przyłączona do struktury przy pomocy interfejsu API. Jaki jest jednak sens takiego dodatkowego „komplikowania” e-commerce i dokładania sobie pracy? Czy niesie to za sobą jakieś korzyści, których nie można czerpać przy klasycznej formie sklepu internetowego?
Zobacz również
Zalety e-commerce bez głowy
Przede wszystkim na początku należy wymienić najważniejszą korzyść headless e-commerce, czyli o wiele większą swobodę w tworzeniu sklepu i późniejszym zarządzaniu nim. Wiąże się to przykładowo z możliwością modyfikowania wyglądu sklepu, w celu dostosowania go do różnych urządzeń. W sytuacji, kiedy CMS nie jest bezpośrednio połączony z warstwą frontendową, a informacje są jedynie przekazywane do klienta, można decydować o tym, które zostaną przekazane, a które nie dla poszczególnych urządzeń. W konsekwencji, interfejs sklepu dla smartfonów może wyglądać całkowicie inaczej niż wersja desktopowa, dzięki czemu można osiągnąć wyższy poziom wygody korzystania ze sklepu.
Kolejną istotną zaletą e-commerce bez głowy jest szybsze działanie systemu, na którym zbudowany jest sklep, jak i samego sklepu. Szybciej działająca witryna jest na pewno bardziej user-friendly, ponieważ jak wiadomo im dłużej zajmuje załadowanie zawartości dostępnej na stronie internetowej lub w aplikacji sklepu, tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownik zrezygnuje z zakupów. Ponadto, sklep stworzony przy użyciu technologii headless jest także bezpieczniejszy za sprawą dodatkowej „bariery” ochronnej, która zabezpiecza dane użytkowników. Wynika to z faktu, że te dane przechowywane są na osobnym serwerze.
Ostatnią wartą wymienienia zaletą jest możliwość wyboru dowolnego języka oraz frameworku. Można dzięki temu użyć rozwiązań w zakresie UX, które działają wyłącznie na technologii headless e-commerce, jak na przykład maksymalnie indywidualne tworzenie sklepu, bez potrzeby wprowadzania czasochłonnych zmian czy też bardziej rozbudowany interfejs sklepu z większą ilością możliwości rozwijania witryny. Z drugiej jednak strony, nie da się tutaj użyć niektórych rozwiązań, ponieważ wymagają one zintegrowania backendu z frontendem.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Co jeszcze warto wiedzieć
Wprowadzenie technologii headless niestety wiąże się z dodatkowymi kosztami. Wynikają one ze zmiany technologii, na której budowany jest sklep, a co za tym idzie zwiększeniem nakładu pracy. Dodatkowo omawiana technologia wiąże się również z pewnymi ograniczeniami, ponieważ headless dopiero podbija rynek i wiele platform ciągle jeszcze nie ma jej w swojej ofercie. Dlatego też warto dobrze rozważyć wprowadzenie tej technologii, przeanalizować zalety oraz ewentualne wady. Musimy mieć na uwadze to, że chęć wprowadzenia e-commerce bez głowy przyniesie deweloperom, projektantom i programistom wiele dodatkowej pracy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Headless e-commerce jest nazywany przez ekspertów technologią przyszłości. Z tego powodu programiści często niechętnie pracują przy projektach, które nie są wykonane w oparciu o tę technologię, czy nawet wręcz odmawiają pracy przy rozwiązaniach, które nie bazują na headless. Przyczyną tego zjawiska jest fakt, że headless commerce pozwala na uzyskanie wysokiej jakości obsługi klientów, większą elastyczność oraz szybsze podejmowanie działań przy użyciu dowolnych narzędzi.
Podsumowanie
Headless commerce to korzystne rozwiązanie, jednak nie dla każdej firmy. Przed podjęciem decyzji warto dokonać analizy, aby móc stwierdzić czy taka technologia będzie skuteczna dla naszego e-commerce. Na rynku dostępne są narzędzia, które mogą ułatwić podjęcie decyzji oraz dzięki którym taka analiza zajmie tylko kilka minut. Aby mieć jednak całkowitą pewność można poradzić się specjalisty oraz zespołu, który miałby zająć się wdrażaniem nowej technologii. Powinniśmy mieć na uwadze, że niektóre platformy e-commerce coraz śmielej zaczynają promować headless, a zatem wysoce prawdopodobne, że w przyszłości wszystkie sklepy internetowe będą zmuszone przejść na taki system. W takim przypadku, rozpoczęcie przygotowań do wdrożenia już dziś może zapobiec niepotrzebnemu pośpiechowi, z którego mogą wynikać błędy, w przyszłości.