„The Missing PortrAIts”: na kartonach mleka w Brazylii pojawiły się wizerunki zaginionych dzieci postarzone dzięki AI

„The Missing PortrAIts”: na kartonach mleka w Brazylii pojawiły się wizerunki zaginionych dzieci postarzone dzięki AI
Brazylijska firma Piracanjuba wraz ze stowarzyszeniem Mães da Sé realizują kampanię „The Missing PortrAIts”. Jej głównym elementem są dziecięce portrety odpowiednio postarzone dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji i umieszczone na kartonach mleka.
O autorze
1 min czytania 2025-02-28

Podobna kampania została już przeprowadzona w Stanach Zjednoczonych w latach 80. XX wieku. Wówczas wykorzystano specjalistów, którzy własnoręcznie opracowali portrety zaginionych dzieci, tym razem natomiast z pomocą przyszła najnowsza technologia w postaci AI. Do stworzenia wizerunków, które następnie są drukowane na kartonach z mlekiem, wykorzystano stare zdjęcia prezentujące zaginione osoby w wieku dziecięcym.

Poza wizerunkiem zaginionych, na kartonie mleka firmy Piracanjuba umieszczono również szacunkowy wiek poszukiwanego oraz ostatnią lokalizację, w której był widziany przed zniknięciem. Autorzy pomysłu, z którego narodziła się akcja „The Missing PortrAIts” podkreślają, że w realizacji działań towarzyszą im dwa nadrzędne cele:

  • odnalezienie zaginionych,
  • a także nagłośnienie problemu, jakim jest skala zaginięć.

 W 2023 roku w Brazylii odnotowano 80 317 przypadków zaginięć, co stanowi wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Dla porównania, według danych Głównej Komendy Policji, w Polsce w 2023 roku zaginęło niespełna 13 000 osób.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Poza dystrybucją kartonów z mlekiem akcja „The Missing PortrAIts” obejmuje również aktywność w mediach społecznościowych. Na Facebooku i Instagramie pojawiły się posty z wizerunkami zaginionych, a na YouTubie opublikowano klip prezentujący możliwości, jakie niesie ze sobą zastosowanie AI.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Co więcej, dostępna jest również strona internetowa, na której znaleźć można m.in. informacje na temat akcji i wizerunki poszukiwanych osób, a także skorzystać z przycisku: „widziałem tę osobę”.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Zdjęcia: Projeto Piracanjuba

PS Moneta z twarzą małego chłopca sposobem na nagłośnienie problemu zaginionych dzieci