Podobna kampania została już przeprowadzona w Stanach Zjednoczonych w latach 80. XX wieku. Wówczas wykorzystano specjalistów, którzy własnoręcznie opracowali portrety zaginionych dzieci, tym razem natomiast z pomocą przyszła najnowsza technologia w postaci AI. Do stworzenia wizerunków, które następnie są drukowane na kartonach z mlekiem, wykorzystano stare zdjęcia prezentujące zaginione osoby w wieku dziecięcym.
Zobacz również
Poza wizerunkiem zaginionych, na kartonie mleka firmy Piracanjuba umieszczono również szacunkowy wiek poszukiwanego oraz ostatnią lokalizację, w której był widziany przed zniknięciem. Autorzy pomysłu, z którego narodziła się akcja „The Missing PortrAIts” podkreślają, że w realizacji działań towarzyszą im dwa nadrzędne cele:
- odnalezienie zaginionych,
- a także nagłośnienie problemu, jakim jest skala zaginięć.
W 2023 roku w Brazylii odnotowano 80 317 przypadków zaginięć, co stanowi wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Dla porównania, według danych Głównej Komendy Policji, w Polsce w 2023 roku zaginęło niespełna 13 000 osób.
Poza dystrybucją kartonów z mlekiem akcja „The Missing PortrAIts” obejmuje również aktywność w mediach społecznościowych. Na Facebooku i Instagramie pojawiły się posty z wizerunkami zaginionych, a na YouTubie opublikowano klip prezentujący możliwości, jakie niesie ze sobą zastosowanie AI.
Playbook NM #2: Cross-border e-commerce. Dołącz do gry! [ZAPOWIEDŹ]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Co więcej, dostępna jest również strona internetowa, na której znaleźć można m.in. informacje na temat akcji i wizerunki poszukiwanych osób, a także skorzystać z przycisku: „widziałem tę osobę”.
Zdjęcia: Projeto Piracanjuba