Podobna kampania została już przeprowadzona w Stanach Zjednoczonych w latach 80. XX wieku. Wówczas wykorzystano specjalistów, którzy własnoręcznie opracowali portrety zaginionych dzieci, tym razem natomiast z pomocą przyszła najnowsza technologia w postaci AI. Do stworzenia wizerunków, które następnie są drukowane na kartonach z mlekiem, wykorzystano stare zdjęcia prezentujące zaginione osoby w wieku dziecięcym.
Zobacz również
Poza wizerunkiem zaginionych, na kartonie mleka firmy Piracanjuba umieszczono również szacunkowy wiek poszukiwanego oraz ostatnią lokalizację, w której był widziany przed zniknięciem. Autorzy pomysłu, z którego narodziła się akcja „The Missing PortrAIts” podkreślają, że w realizacji działań towarzyszą im dwa nadrzędne cele:
- odnalezienie zaginionych,
- a także nagłośnienie problemu, jakim jest skala zaginięć.
W 2023 roku w Brazylii odnotowano 80 317 przypadków zaginięć, co stanowi wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Dla porównania, według danych Głównej Komendy Policji, w Polsce w 2023 roku zaginęło niespełna 13 000 osób.
Poza dystrybucją kartonów z mlekiem akcja „The Missing PortrAIts” obejmuje również aktywność w mediach społecznościowych. Na Facebooku i Instagramie pojawiły się posty z wizerunkami zaginionych, a na YouTubie opublikowano klip prezentujący możliwości, jakie niesie ze sobą zastosowanie AI.
Światowy Dzień Książki 2025. Marketerzy polecają swoje ulubione lektury
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Co więcej, dostępna jest również strona internetowa, na której znaleźć można m.in. informacje na temat akcji i wizerunki poszukiwanych osób, a także skorzystać z przycisku: „widziałem tę osobę”.
Zdjęcia: Projeto Piracanjuba